Word - Nogle gange får jeg lyst til at...
Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 17-08-03 16:13

Jeg åbner to worddokumenter, et jeg skriver i og et jeg oversætter fra,
når jeg har skrevet tre ord kommer badebolden frem på skærmen og jeg
bliver nødt til at tvinge Word til at afslutte.

Er der nogle som har gode forslag til hvordan man undgår dette?

Jeg bruger den nyeste version af Word (hvor står versionsnummeret, ikke
under About Word i Word-menuen) sammen med Endnote 6.0.2

Tak,
Jonas

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-08-03 16:32

Jonas@Wellendorf.no (Jonas Wellendorf) writes:

> [...]
> og jeg bliver nødt til at tvinge Word til at afslutte. Er der nogle
> som har gode forslag til hvordan man undgår dette?

Lyder meget ubehageligt. Sådan bør det ikke være. Har du opdateret med
diverse patches fra MS?

> Jeg bruger den nyeste version af Word (hvor står versionsnummeret,
> ikke under About Word i Word-menuen) sammen med Endnote 6.0.2

Jo, versionsnummeret står i første tekst-linje i "about word". Hvad
skriver du på siden du bruger EndNote? Jeg har netop kastet mig over
dokumentbahendleren LyX i kombination med BibTex til litteraturlister,
referencer m.v. Virker fortæffeligt og man får en meget flot output.

-j

--
Viden bliver ikke mindre af at blive delt - tværtimod!
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 17-08-03 16:46

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Lyder meget ubehageligt. Sådan bør det ikke være. Har du opdateret med
> diverse patches fra MS?

Jeg tror jeg har det nyeste. Jeg opdaterede hele Office for et par dage
siden.

> Jo, versionsnummeret står i første tekst-linje i "about word".

Der står bare Word X for Mac Service Release 1

> [...]
> dokumentbahendleren LyX i kombination med BibTex til litteraturlister,
> referencer m.v. Virker fortæffeligt og man får en meget flot output.

Jeg skrev en artikel på engelsk for et par måneder siden, men nu skal
den trykkes et sted hvor de helst vil have den på et skandinavisk sprog,
så jeg oversætter den.

Jeg havde aldrig hørt om LyX, men det kunne være jeg skulle forsøge mig
med den. EndNote er ret godt, synes jeg, selv om det er lidt vanskeligt
at tæmme den, så det gør præcis hvad man vil have det til. Det bedste er
at det kan hente information direkte fra Bibsys (den norske
biblioteksdatabase) og at den har en 'Cite-while-you-write-funktion' og
kan integreres i Word; ja, det ville nok være bedre hvis den kunne
integreres med andre tekstbehandlere end Word også).

Jonas

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-08-03 17:04

Jonas@Wellendorf.no (Jonas Wellendorf) writes:

> Jeg tror jeg har det nyeste. Jeg opdaterede hele Office for et par
> dage siden.

Ja, så har du nok det nyeste - hvilket gør det endnu mere skummelt at
den stener dig. Har ikke brugt MS-Word/Endnote-kombinationen på Mac,
men MS-Word X og det har virker fint. Har du tjekket om Endnote skal
opdateres ifbm. opdatering af MS-Word? Kommer fejlen kun ved de næste
to dokumenter, eller kan du reproducere fejlen med andre dokumenter?

> Jeg skrev en artikel på engelsk for et par måneder siden, men nu
> skal den trykkes et sted hvor de helst vil have den på et
> skandinavisk sprog, så jeg oversætter den.

Det lyder forsker-agtigt?

> Jeg havde aldrig hørt om LyX, men det kunne være jeg skulle forsøge
> mig med den.

LyX er Open Source og en slags grafisk og brugervenlig overbygning til
LaTeX som man bruger til mange videnskabelige artikler og
rapporter. Du genkender helt sikkert det lækre "LaTex-look", når du
ser det. Jeg er i gang med at skrive en begynderbog om Linux til
forsker/studiebrug, hvor jeg har tænkt mig at behandle LyX
grundigt. Jeg er lige begyndt så det hele er meget foreløbigt. Du kan
smug-kigge her:

http://cvs.linuxbog.dk/?b=forsker

> [...]
> og kan integreres i Word; ja, det ville nok være bedre hvis den
> kunne integreres med andre tekstbehandlere end Word også).

Ja, EndNote er mam. Har ikke arbejdet med det selv, men hørt godt om
det fra vejledere på RUC. Hvad gør det svært at tæmme?

BibTex virker meget i samme stil som Endnote: Men du skriver vælger du
at indsætte en reference, vælger bogen fra din base, angiver sidetal -
og voila: Så er der genereret litteraturliste og note efter en valgfri
skabelon.

-j

Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 17-08-03 17:27

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> opdateres ifbm. opdatering af MS-Word? Kommer fejlen kun ved de næste
> to dokumenter, eller kan du reproducere fejlen med andre dokumenter?

Jeg kunne ikke umiddelbart gentage fejlen med andre dokumenter.

> Det lyder forsker-agtigt?
Jeg er stipendiat ved Universitetet i Bergen.

> Ja, EndNote er mam. Har ikke arbejdet med det selv, men hørt godt om
> det fra vejledere på RUC. Hvad gør det svært at tæmme?
Det er ikke helt nemt at redigere i dens output-styles, jeg vil gerne
have en todelt bibliografi, en med primærtekster og en med
sekundærlittertur, men har ikke fået det til at fungere endnu. Jeg kan
ikke få fodnoterne til at blive helt som jeg vil have dem.

> [...]
> at indsætte en reference, vælger bogen fra din base, angiver sidetal -
> og voila: Så er der genereret litteraturliste og note efter en valgfri

Men man skal selv taste den bibliografiske information ind...?
Det kan måske komme ud på et for jeg må næsten altid redigere
informationen fra Bibsys.

Jonas

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-08-03 17:56

Jonas@Wellendorf.no (Jonas Wellendorf) writes:

> Jeg kunne ikke umiddelbart gentage fejlen med andre dokumenter.

Skummelt. Så lyder det som om, dit Word-dokument har fået en skummel
fejl. Skud i tågen: Prøv at genoprette dokumentet med copy/paste og se
hvad der sker.

> Men man skal selv taste den bibliografiske information ind...? Det
> kan måske komme ud på et for jeg må næsten altid redigere
> informationen fra Bibsys.

Ja, jeg har indtastet det selv - men der er mulighed for at trække fra
diverse baser. Det er dog ikke noget jeg har undersøgt nærmere (men
det skal jeg snart føle op på). Hvilke baser er gode at søge i? Findes
der nogle som er særligt gode til samfundsvidenskab og humaniora
(Butler, Bijker) etc.?

-j

Fra : Jonas Wellendorf

Dato : 18-08-03 06:41

> [...]
> det skal jeg snart føle op på). Hvilke baser er gode at søge i? Findes
> der nogle som er særligt gode til samfundsvidenskab og humaniora

Bibsys har alt det man kan låne på universitetsbiblioteker i Norge, men
tidskriftartikler må man selv tsate ind. Ellers har Endnote en liste med
over 250 baser man kan søge i, desværre er det Kongelige Bibliotek i Kbh
ikke med.

Det hjalp at kopiere indholdet over i nye dokumenter. Tak for hjælpen,
Jonas

Jonas

Fra : Per Madsen

Dato : 17-08-03 16:50

Jonas Wellendorf <Jonas@Wellendorf.no> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger den nyeste version af Word (hvor står versionsnummeret, ikke
> under About Word i Word-menuen) sammen med Endnote 6.0.2

Som Janus skriver så er der flere patches til Office X. Indtil jeg dl
den nyeste havde jeg de samme problemer som dig,- nu kører det
problemfrit.
Du kan hente patchen her, hvis du da ikke allerede har den:

http://www.macupdate.com/info.php/id/9648
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-08-03 18:52

Jonas Wellendorf <Jonas@Wellendorf.no> wrote:

> Jeg bruger den nyeste version af Word (hvor står versionsnummeret, ikke
> under About Word i Word-menuen) sammen med Endnote 6.0.2

I Finder vælger du Word og trykker æble-i
Nyeste version er 10.1.4

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-08-03 20:49

> [...]

> bliver nødt til at tvinge Word til at afslutte.
>
> Er der nogle som har gode forslag til hvordan man undgår dette?

For hvert af dokumenterne, åben det, kopier det hele med Aeble-A,
Aeble C, åben et tomt dokument, kopier med Aeble-V, og gem det.

Arbejd herefter med de nye versioner. Det har hjulpet mig de gange
jeg har haft problemet.
http://bigfoot.com/~thunderbear