jeg elsker auberginer
Fra : Jane

Dato : 17-08-03 14:01

Jeg er vild med auberginer men savner lidt nogle nye opskrifter
som det er nu bliver de næsten altid blandet med hvidløg,
løg, peberfrugter, tomater og courgetter (ingen kød da jeg er
vegetar) - men uanset hvor lækkert, bliver det altås lidt for
ensartet, har i nogle ideer til andet end den daglige menu
"a la sammenkogt" og "lasagne" så jeg kan få endnu flere
auberginer ned? Gerne retter der kan tåle en tur i fryseren.

Jane

Fra : anders lehmann

Dato : 17-08-03 14:04

jeg så engang en opskrift hvor man brugte aubergine i tynde skiver som
lasagneplader.
Mon ikke bare man skal lave en tomatsovs en beacemel sauce (helt sikkert
stavet forkert), fordele det i lag a la lasagne, og så ligge ost på toppen.
håber det kan bruges
mvh anders

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 14:17

"anders lehmann" <alehmann@12move.dk> wrote in

> jeg så engang en opskrift hvor man brugte aubergine i tynde skiver som
> lasagneplader.

Når nu er af de retter jeg er træt af er lasagne så syntes
jeg ikke det er særligt morsomt at du foreslår lassagne.

Min mor har en pragtfuld opskrift på lasagne med aubergine
og andet lækkert, men jeg er bare træt af enten altid at
få lasagne eller få noget "sammenkogt" der reelt er lasagne
med pastaskruer istedetfor plader og varmet op i en gryde.

Kan man putte aubergine i en tærte eksempelvis?

Jane

Fra : netper

Dato : 17-08-03 14:12

På linket herunder er opskrifterne fra Alletiders Kogebog hvor aubergine
er hovedingrediensen i opskriften.

Det er ikke kun vegetariske retter, men mon ikke det giver lidt
inspiration trods alt.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=758

Mvh
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : sune vuorela

Dato : 17-08-03 14:38

En der kalder sig Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com> skrev:

>Jeg er vild med auberginer men savner lidt nogle nye opskrifter

Skær dem i 1 cm tykke skiver og steg dem i rigelige mængder af din
favoritolie. Både valnøddeolie og olivenolie er godt

Fra : Christina G

Dato : 17-08-03 15:29

> [...]
> "a la sammenkogt" og "lasagne" så jeg kan få endnu flere
> auberginer ned? Gerne retter der kan tåle en tur i fryseren.

Kære Jane,

lidt forskelligt:

fyldte auberginer - kan fyldes med alt muligt, enten kun grøntsager eller
også med ris, bulgur, ... lidt god feta ovenpå og en tur i ovnen

parmigiana - "auberginelasagne" og nej, lad nu være med at gå i baglås. Det
smager _ikke_ af lasagne. Du kan finde en opskrift her i gruppen, prøv at
google på det (opskriften blev oprindelig postet af Sandra)

auberginer i dej, stegt på panden serveret med en dressing af en slags - rå
tomatsauce, joghurt med mynte eller spidskommen,...

grillede auberginer, måske et spyd med feta

Auberginemos med jogurt
3 mellemstore auberginer
2 løg
1spsk olie
1tsk hakket hvidløg
1tsk hakket ingefær
1tsk malet koriander
1tsk malet spidskommen
½ tsk kurkuma
½ tsk chilli
250g jogurt
salt og sukker

Auberginerne bages ved 250 C i ca. 20 min, kødet skal være mør. Løg hakkes
og svitses i olie. Når de er brune tilsættes alle krydderier. Skraldet
fjernes fra auberginerne, kødet hakkes, tilsættes løgene og damper ved svag
varme i 10 min. Smag til med salt og sukker, tilsat jogurt, server straks.

Håber du har fået nogle ideer,
Christina

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 16:23

Christina G skrev:

> fyldte auberginer - kan fyldes med alt muligt, enten kun grøntsager
> eller også med ris, bulgur, ... lidt god feta ovenpå og en tur i ovnen

Hvis jeg fylder ris i, bliver det så ikke en tør omgang?
Jeg har ikke erfaring med ris i ovnen, skal de koges først?
Det lyder alletiders!

> auberginer i dej, stegt på panden serveret med en dressing af en slags

Lyder interessant. Hvilken slags dej? Noget a la pandekage
eller mere a la franskbrød? Mums jeg blir sulten af det her.

> Håber du har fået nogle ideer,

Super. Tak for tipsene - er ved at printe dem ud.

Jane

Fra : Christina G

Dato : 17-08-03 18:00

> Hvis jeg fylder ris i, bliver det så ikke en tør omgang?
> Jeg har ikke erfaring med ris i ovnen, skal de koges først?
> Det lyder alletiders!

Jeg har ikke nogen opskrift, men jeg plejer at hakke lidt løg, hvidløg,
indmaden af auberginen og herefter varierer jeg efter, hvad køleskabet har
at byde: tomater, gulerødder, squash, svampe, kot ris, kogt bulgur...
Krydres med salt, peber og herbs de provence eller hvad man ellers kan li',
auberginen fyldes (og ja, der er altid for meget fyld, men så kan man jo
bare lægge det ved siden af i ovnen), dryses med ost eller feta og bages i
et stykke tid (har desværre ikke nogle tider)

> Lyder interessant. Hvilken slags dej? Noget a la pandekage
> eller mere a la franskbrød? Mums jeg blir sulten af det her.

Det er en begnier-dej (ved ikke hvordan det stæves), jeg har ikke lige en
opskrift, men der må være andre der kan hjælpe og ja, dejen minder mere om
pandekagedej end om brød.

Mvh, Christina

Fra : rasmus

Dato : 17-08-03 15:36

skær dem i stykker ... stænger eller tærn eller hvad du nu fortrækker ...
svits dem i olie m. hvidløg ... smid dem i ovnen ... evt. sammen med
champingon og/eller et par tomater, pinjekerner eller hvad du nu har ...bag
dem et lille kvarter ... tag det ud og bland dem med grøn salat, peberfrugt
og forårsløg (både løg og stilk). Citron og eller olie ud over ... og
krydderier efter smag og behag ... myte er godt.

så har du lun auberginesalat ...

ras

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 16:25

rasmus skrev:

> så har du lun auberginesalat ...

Mums. Takker og printer.

Jane

Fra : Prankster Kineses

Dato : 17-08-03 21:11

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> "a la sammenkogt" og "lasagne" så jeg kan få endnu flere
> auberginer ned? Gerne retter der kan tåle en tur i fryseren.

Måske det har været foreslået i et andet svar, men prøv baba ganoush (mos af
grillet aubergine, søg selv på Google). Ud over at have et rigtig hyggeligt
navn, så smager det super duper.

Kasper

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 21:46

Prankster Kineses skrev i <news:news:bhonff$d6v$1@sunsite.dk>:

> Måske det har været foreslået i et andet svar, men prøv baba ganoush

det dersens tahini kan man købe det eller skal det
også fremstilles?

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 18-08-03 17:17

> det dersens tahini kan man købe det eller skal det
> også fremstilles?

Den burde kunne fås i helsekostbutikker og i velassorterede specialbutikker
evt. af den arabiske slags. Minder lidt om jordnøddesmør lavet på sesamfrø.

Kasper

Fra : Gazi

Dato : 17-08-03 22:02

"Jane" skrev d. 17-08-03 14:01 dette indlæg :
> [...]
> "a la sammenkogt" og "lasagne" så jeg kan få endnu flere
> auberginer ned? Gerne retter der kan tåle en tur i fryseren.

Hej Jane
Her er en god opskrift med aubergine som vi tit får.
Auberginefad 4 pers.
2 auberginer i tynde skiver
6 tomater i skiver
6 spsk reven parmesan
4 spsk hakket persille
2 dl tomatsovs
2 dl reven mozarella
Læg aubergine i et ovnfast fad og læg tomatskiverne over. Bland parmesan
og hakket persille og drys det over. Hæld tomatsovsen over. Og kom
mozzarellaosten på.
I ovnen ved 200 grader i 20 - 30 min. (skal være lysebrun)
Serveres med salat og brød.

Velbekomme
Gazi

http://www.kandu.dk/

Fra : kautaq

Dato : 18-08-03 22:22

Jane wrote:

> Jeg er vild med auberginer men savner lidt nogle nye opskrifter
> som det er nu bliver de næsten altid blandet med hvidløg,
> løg, peberfrugter, tomater og courgetter

[...]

Først vil jeg lige undskylde at jeg besvarer et spørgsmål
med et spørgsmål:

Jeg er ved at drukne i Squash og Hokeido og Peberfrugt.
Det du skriver ovenstående, er det ikke det man kalder
ratatouille (stavemåde?) og hvordan laver du det.
Jeg kan ikke finde nogen opskrifter i mine bøger eller
på nettet.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 20:28

kautaq skrev i <news:4c2417bedbkautaq@post2.tele.dk>:

> Jeg er ved at drukne i Squash og Hokeido og Peberfrugt.
> Det du skriver ovenstående, er det ikke det man kalder
> ratatouille (stavemåde?) og hvordan laver du det.

Tja det ene hedder Brittas grøntsagsragout fordi jeg
fik det første gang hos en der hedder Britta og det
andet hedder mors grøntsagslasagne (nogenlunde det
samme bare med pasta og ostesovs fra Karoline).

Jeg kan ikke selv lave mad og har ikke opskriften
men når min mor kommer forbi om ca 14 dage skal jeg
spørge om hun vil skrive dem ned til mig og så skal
jeg nok post dem herinde.

Jane

Fra : kautaq

Dato : 18-08-03 23:02

Jane wrote:

> Tja det ene hedder Brittas grøntsagsragout fordi jeg
> fik det første gang hos en der hedder Britta og det
> andet hedder mors grøntsagslasagne

Fedt

> Jeg kan ikke selv lave mad og har ikke opskriften
> men når min mor kommer forbi om ca 14 dage skal jeg
> spørge om hun vil skrive dem ned til mig og så skal
> jeg nok post dem herinde.

Det må du meget gerne.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Christina G

Dato : 18-08-03 21:48

> [...]
> ratatouille (stavemåde?) og hvordan laver du det.
> Jeg kan ikke finde nogen opskrifter i mine bøger eller

Hm, har ikke nogen "opskrift", men det plejer at blive lækkert alligevel:

svits lidt løg og hvidløg (behøver ikke være _finthakket_, men hvis du
foretrækker det, er det også ok), tilsæt måske en hel chili og grøntsagerne
efter hvad køleskabet har: peberfrugt, squash, aubergine, tomat er sådan set
grundindgredienserne, men jeg kommer også tit champignon og gulerødder i).
Svits det et stykke tid og tilsæt så tomater, enten dine egne eller en dåse
flåede. Så må det stå og småsimre, smid et laurbærblad i eller to, smag til
med lidt rødvin, hvis du har en flaske åben, en kvist rosmarin, timian,...
er også god. Når du synes det har kogt nok, krydres det hele med salt og
peber, lidt paprika, herbs det prevence og måske et drys salt.
Har aldrig prøvet med hokaido i ratatouille, men det kan man sikkert godt!

Christina

--
Vi er ved at drukne i madagaskiske julestjerner - en sjov plante,
som har en agurkagtig stængel og lange blade. Nemt at passe og yderst

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-08-03 17:11

kautaq wrote:

> [...]
> ratatouille (stavemåde?) og hvordan laver du det.
> Jeg kan ikke finde nogen opskrifter i mine bøger eller

http://www.google.com/groups?as_q=ratatouille&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.*&lr=&num=20&hl=da
første hit

Men i øvrigt er ratatouille vist en af de retter, der nærmest er en
samlebetegnelse for et grydekomsammen, hvor der er en grundsubstans af løg,
squash og/eller aubergine og tomat.

Jeg bruger noget nær enhver grøntsag bortset fra de gode gamle
vintergrøntsager, hvis natur IMHO ikke passer til middelhavsstemningen.

vh
Jan

Fra : Invader Zim

Dato : 18-08-03 23:30

Jane wrote:
> [...]
> "a la sammenkogt" og "lasagne" så jeg kan få endnu flere
> auberginer ned? Gerne retter der kan tåle en tur i fryseren.

Skær auberginerne i tern og steg dem i mandel-, valnødde-, (ren) sesam-
eller oliven olie sammen med løg, hvidløg, balsamico vineddike (kan
undlades), frisk oregano, frisk basilikum, chilipebre i skiver (kan
undlades), tofu, diverse svampe og hakkede mandler (og/eller andre nødder,
men de skal helst også være så tæt på friske som overhovedet muligt), lidt
salt og peber, og til sidst mozzarella ost, hvis det ønskes.
Krydr med egne foretrukne urter efter behag, men pas på med at komme for
meget i, og det er altid bedst med friske krydderurter.
Retten går godt i sandwiches, med frisk salat som af f.eks. rucola og tomat,
og sammen med majsbrød, ris eller pasta. den går endda også godt sammen med
fisk, kylling eller spejlæg (ved godt du er vegetar).
heh faktisk går den godt sammen med næsten alt! :)

-Invader Zim

Fra : Rikke Mors

Dato : 21-08-03 11:08

Jane wrote:
> [...]
> "a la sammenkogt" og "lasagne" så jeg kan få endnu flere
> auberginer ned? Gerne retter der kan tåle en tur i fryseren.

Jeg laver ofte en slags auberginekompot, som er inspireret af en Kille
Enna-opskrift. Den originale opskrift findes i hendes bog "mit
solskinskøkken" og hedder polentaburger med marinerede auberginer. det
smager utroligt lækkert, ser flot ud og er helt vegetarisk. Nå, men her
kommer min version, som jeg serverer som tilbehør til alt muligt - kød,
pasta, ost osv. Kompotten er bedst lun, men kan også sagtens spises kold.

1 stor aubergine skæres i skiver, som blancheres i saltet vand og
derefter afdryppes i en sigte. Skiverne lægges på bagepapir, pensles med
lidt olivenolie og steges gyldne i ovnen.
Imens sauteres 1-2 finthakkede skalotteløg og hvidløg efter behag i lidt
olivenolie. Når løgene er blevet gennemsigtige tilsættes et par skefulde
rørsukker og tilsvarende mængde rødvinseddike samt en stor skefuld
koncentreret tomatpure. Massen koges lidt sammen og så tilsættes en god
håndfuld hakkede kapers, et skvæt tabasco og tykkelsen justeres med
kaperslage - det skal have konsistens som ketchup. Det hele smages til
og blandes med de gyldne aubergineskiver. Lad det stå og trække- gerne
et par timer inden det serveres.

Velbekomme
Rikke Mors

Fra : Rikke Mors

Dato : 21-08-03 11:25

Hej igen.

Jeg kom lige i tanker om endnu en lækker ret af auberginer, så den får
du også.

Ajvar
600-700 g auberginer
2-3 peberfrugter
ca. 1½ dl olivenolie
salt og peber
3-4 fed hvidløg
½ citron
ca. 50 g konc. tomatpure
1/4 tsk chilipeber
3-4 spsk hakket persille

Sæt ovnen på 275 grader
Skyl peberfrugter og auberginer, tør dem og rist dem i ovnen i ca 30
min. Tag peberfrugterne ud, men lad auberginerne blive i ovnen
yderligere 10 min.
Træk skrællen af auberginerne, når de har kølet lidt af. Kom
auberginekød og peberfrugter (uden indmad) i en blender og kør det til
en mos. Tilsæt olivenolie lidt af gangen til du har en fin glat pure.
Smag til med resten af ingredienserne bortset fra persille. Stil pureen
koldt indtil servering og pynt så med persillen.
Serveres som en dip med hvidt brød og grønsager til.

I Eja Nilssons bog "Indvandrerkøkken" kan du finde yderligere et par
muligheder:baba gannuj, fyldte auberginer, gratinerede auberginer, den
fattiges kaviar, auberginekebab og auberginesalat med yoghurt.

Rikke Mors

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-03 08:00

Hej Jane - hvis du tar www.fotex.dk, derefter "ugensopskrift" og så
koncentrerer dig stærkt om søgefunktionen - evt. ved at indtaste
Auberginer - finder du, et stykke nede i søgeresultatet - en ret ved navn
"fyldt aubergine". Har ikke prøvet det, men den ser da ok ud!