partition af hardisk med system
Fra : Steen Wrem

Dato : 15-08-03 17:10

Hvordan partitionerer man en hardisk uden at formatere disken.

Jeg har OS 9.2 på min powerbook og vil gerne lægge OSX. på en ny partition.

vh SteenW

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 15-08-03 20:44

In article <3f3d0606$0$21609$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Steen Wrem
<steen.wrem@mail.dk> wrote:

> Hvordan partitionerer man en hardisk uden at formatere disken.
>
> Jeg har OS 9.2 på min powerbook og vil gerne lægge OSX. på en ny partition.

Det kan ikke lade sig gøre, som udgangspunkt, når disken er formateret
med Apples driver.

(Men denne formulering lyder det lidt som om, at man kunne ændre dette
hvis den var formateret med noget andet software, og dette mener jeg
også er tilfældet, hvis du f.eks. benytter HDT. Jeg vil dog på det
kraftigste advare dig om at eksperimentere med det, da Apple anbefaler
deres driver til OSX).

Det er dog ingen nødvendighed at du partitionere din disk, beggte dele
kan ligge på samme partition uden problemer, selv om det så ikke er så
let at starte op mellem det ene og andet OS - men det holder du hurtigt
op med når du begynder at føle dig hjemme i X

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : Martin Seest Christi~

Dato : 15-08-03 21:49

On 15/08/03 21:44, in article 150820032144006922%soren@theilgaard.dk, "Søren
Theilgaard" <st@theilgaardNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> let at starte op mellem det ene og andet OS - men det holder du hurtigt
> op med når du begynder at føle dig hjemme i X

Der må da findes et program som Carbon Copy Cloner til OS 9?
Muligheden med dette er at man kan lave en kopi af sin boot disk til f.eks
en ekstern disk, boote op på den og så formattere/partitionere sin interne
disk derefter kopiere sin oprindelige system tilbage på den ønskede
partition på disken og så installere OS X på en anden partition.

Kig evt. på Versiontracker eller MacUpdate efter sådanne programmer. Ved
ikke om iClon evt virker!

http://www.macupdate.com/info.php/id/11318

/Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-08-03 13:28

Hej Martin

Martin Seest Christiansen wrote:

> [...]

Som Søren skriver, er det ikke muligt at partitionere en harddisk og samtidig
bevare de ting, der er på den. FWBs HDT kan heller ikke gøre det. Jeg bruger selv
jævnligt HDT til formattering af især ældre diske.

Hvis HD'en var en SCSI disk og ikke en IDE disk, kan man godt partitionere en
disk uden at slette data. Det kan man med 'Apple HD SC Installer', men den virker
kun på SCSI diske.

> [...]
> disk derefter kopiere sin oprindelige system tilbage på den ønskede
> partition på disken og så installere OS X på en anden partition.

Som sagt, så kan du ike partitionere en bestående disk og bevare data når det er
en IDE disk. Det, du kan gøre, er, at tilslutte en ekstern disk via SCSI, USB
eller Firewire og kopiere hele din bestående harddisk over på den ved at trække
harddisksymbolet over på den eksterne disk, - altså ikke ved at kopiere de
enkelte mapper og filer. Ved at kopiere ved at trække hele harddisken over, vil
du bevare de interne links, der allerede er på din nuværende disk.

Efter omformattering og partitionering trækker du så dit gl. HD symbol tilbage på
den partition, hvor du vil have OS 9.x. Når du så har den ene 'mappe' liggende på
den nye partition åbner du den blot og flytter alle mapperne ud på partitionen og
sletter derefter den tomme mappe med navnet på din gl. HD.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Seest Christi~

Dato : 17-08-03 00:11

On 16/08/03 14:28, in article 3F3E235F.4E3D5127@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> og
> sletter derefter den tomme mappe med navnet på din gl. HD.

Det er jo lige det jeg har skrevet????

/Martin

Fra : Tue Dissing

Dato : 16-08-03 13:47

Steen Wrem <steen.wrem@mail.dk> wrote:

> Hvordan partitionerer man en hardisk uden at formatere disken.
>
> Jeg har OS 9.2 på min powerbook og vil gerne lægge OSX. på en ny partition.
>
> vh SteenW

Det du skal gøre er at få fat i et program der hedder "FWB Partition
Toolkit"
Det kan lige det du har brug for.
Bruger det selv, har kørt linux og OSX på samme maskine. Efter at jeg
oprettede de nødvendige partioner med ovenstående program.

Håber at det kan hjælp, Tue