Apache+PHP+MySQL
Fra : Richard Nees

Dato : 22-12-00 10:48

Til jer der udvikler web er dette link måske interessant.
Da OSX's kerne er FreeBSD, dvs. Unix, kan man afvikle forskellige
programmer - bl.a. de meget populære og udbredte Apache webserver med
PHP-serverside scripting og MySQL database. Dette software er freeware. Det
har tidligere været svært at installere, da man skal have et vist kendskab
til Unix shell command line interface - noget der ikke eksisterer på MacOS
9. Der er dog en smart gut, der har lavet installationspakker til ovennævnte
software. Det muliggør, at Mac som den eneste platform kan afvikle avanceret
webserver med understøttelse af dynamiske sider vha. database samtidig med
at man kører Photoshop, GoLive og alt muligt andet. Tænk på perspektiverne i
det. MacOS X er ikke kun design og interface, der skal gøre det lettere for
den almindelige bruger; det er/bliver den avancerede brugers foretrukne
platform.

http://www-u.life.uiuc.edu/~mwvaugh/MacOSX/

/Richard Nees

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-12-00 08:57

Richard Nees <nospam@nospam.absolutelynospam> wrote:

> [...]
> programmer - bl.a. de meget populære og udbredte Apache webserver med
> PHP-serverside scripting og MySQL database.

Jeg vil blot gøre opmærksom på at den /meget/ bedre PostgreSQL database
også findes som freeware til UNIX.

Et par markante forskelle mellem MySQL og PostgreSQL er at:

PostgreSQL understøtter views, MySQL gør ikke.
PostgreSQL understøtter transaktioner, MySQL gør ikke.

For dem der ikke måtte være inde i databaser, skal jeg bemærke:

Views er "virtuelle tabeller", som tillader en at se databasens tabeller
på en anden måde end normalt. Meget praktisk ved master-details.

Transaktioner gør det muligt at "committe" en række ændringer i
databasen samtidig. Så man eksempelvis ikke får foretaget konteringen på
én konto, men ikke på den modsvarende konto, i almindeligt, dobbelt
bogholderi.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.