Sommerfuglechiklider
Fra : Carsten Jensen

Dato : 14-08-03 18:07

Jeg har i dag købt et par sommerfuglechiklider, som fiskepusheren sagde
kunne gå sammen med mine andre fisk i mit selvskabsakvarie (gurami,
regnbuefisk, scalarer, maller og lygtefisk). Passer det ? Er der nogle
hensyn jeg skal tage til sådan et par fyre ? Mad-gemmesteder etc. Kan man se
forskel på kønnene hvis man ikke er en chiklide ?

Mvh

Carsten

Fra : Brian Brandt

Dato : 14-08-03 21:04

Hejsa Carsten

Nu skriver du ikke hvor stort et akvarie du har dem i sammen med dig fisk.
Men umiddelbart vil jeg ikke tro du vil få problemer, men hvis der skulle
komme nogle 'gnidninger' vil jeg tro det er med scalarerne.
Mht til mad og gemmesteder.. Hvis der bare er godt med planter de kan gemme
sig imellem så er det udmærket. De gemmer sig normalt ikke i huler osv. Mine
spiser alt hvad der kommer i akvariet, men du kan være 'uheldigt' og så er
de kun vant til at tage frostfoder. Men de kan vendes til at tage flagefoder
også. Noget mine spiser med stor glæde er JBL Grana Cichlid.. Og så lige en
ting mere ang. indretning, sørg for at have nogle glatte sten eller lign.
flader. Det bruger de til at lægge æg på, men hvis de ikke finder noget som
er egnet vil de grave en lille grube selv.
Og se forskel på han og hunner kan godt være lidt tricky. Især hvis de ikke
er udvokset. Men generelt er hannerne ca. 2-3 cm større end hunnerne fuldt
udvoksede. Derudover er der nogle af hannernes forreste ryngfinnestråler
længere, ligeledes deres brystfinner. Men det er ikke ved alle hanner.
Farvemæssigt kan du se at hunnerne vil være lidt mere rødlig på bugen, især
når de er i legehumør.

Det var lige det jeg kunne komme på som kunne være behjælpeligt. Hvis du har
andre spørgsmål, så skriver du bare..

Og hvis der er nogle som lige står og mangler nogle af dem så har jeg snart
et kuld salgsklare.. ;)

Mvh Brian

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 14-08-03 22:01

"Brian Brandt" <Guruen@Geez.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvis der er nogle som lige står og mangler nogle af dem så har jeg
snart
> et kuld salgsklare.. ;)

Mit akvarium er ved at være klart, og jeg regnede med at få fat i 3 stk. 1
han og 2 hunner, så hvis du bor i Københavns området, og kan se foreskel på
hanner og hunner (Det er 15 år siden jeg sidst havde sommerfugl cichlider,
så jeg kan ikke), så er jeg køber af 3 stk.

MVH
Lars Helmer Andersen

Fra : Brian Brandt

Dato : 15-08-03 06:12

"Lars Helmer Andersen" <lhaSKRID@officeconsult.dk> wrote in message

> [...]

> hanner og hunner (Det er 15 år siden jeg sidst havde sommerfugl cichlider,
> så jeg kan ikke), så er jeg køber af 3 stk.

Jeg skulle nok lige have nævnt at jeg bor i Esbjerg. Så det har nok ingen
interesse alligevel eller hvad?

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 15-08-03 13:00

> Jeg skulle nok lige have nævnt at jeg bor i Esbjerg. Så det har nok ingen
> interesse alligevel eller hvad?

Jeg må indrømme at min interesse er dalet betydeligt efter den information
:)
Da jeg kun skal bruge én 3 styks, vil portoen nok overstige besparelsen.

Men ellers tak
Lars Helmer Andersen

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-08-03 13:54

Jeg takker for det gode svar. Mit akvarie er på 325 l og godt med planter,
men ikke mere end 2 glatte sten. Det vil jeg lave om på. Grunden til at jeg
købte dem var at jeg vil over til chiklider, men lige vil prøve med et par
nemme først. Min fiske handler får en masse krebsenis hjem i nat og der tror
jeg lige der skal et par i mit akvarie.