Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ringflash
Fra : Søren H Nielsen

Dato : 14-08-03 17:48

I hvilke situationer kan det anbefales at optage med ringflash?
Betyder det at jeg får skarpere billeder ved brug af sådan?

I må gerne skrive andet der er vær at vide om ringflash... fordele/ulemper
osv.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh/Søren H. Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 14-08-03 19:00

Det bruges mest ved macro-optagelser, hvor objektivet tit skygger for andre
typer flash.

--Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-08-03 19:37

> [...]
> Betyder det at jeg får skarpere billeder ved brug af sådan?
>
> I må gerne skrive andet der er vær at vide om ringflash... fordele/ulemper

Meget anvendt til videnskabeligt og medicinske optagelser, idet de giver en
fin lysfordeling ved macro optagelser.
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/special/120medical.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/special/120medical.htm

Bo //

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-08-03 20:24

"Bo Bjerre" skrev
> Meget anvendt til videnskabeligt og medicinske optagelser, idet de
giver en
> fin lysfordeling ved macro optagelser.

Fordi en ringblitz ikke kaster skygge.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 14-08-03 20:42

On Thu, 14 Aug 2003 21:24:02 +0200
Peter Schrøder <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

> "Bo Bjerre" skrev
> giver en
>
> Fordi en ringblitz ikke kaster skygge.

Emnet var oppe at vende tidligere her i d.f.f., men det er da ved at
være lidt tid siden :)

Som Peter skriver, så giver en ringflash ingen skygger, i modsætning
til traditionelle flash. Dette er anvendeligt i flere sammenhænge,
som allerede nævnt i forbindelse med macro-optagelser og tenkisk
fotografering.

En anden anvendelse er til de her glamourøse "fashion-fotos", hvor
manglen af skygger på en models ansigt kan være medvirkende til at
give det her "silke-huds" udseende, der angiveligt er attraktivt,
især blandt unge piger :) De får praktisk talt flade ansigter ....

(Leif Langaard tilføjede sidst vi snakkede ringflash i d.f.f. meget
rigtigt, at en ringflash tillige kan give modellerne et "syg
høne"-udtryk i ansigtet: reflektionerne fra en ringflash kan give små
runde lysende ringe i øjnene)

En ringflash er rar at have i de situationer hvor den effekt de giver
er ønskelig, men det er efter min mening bestemt ikke
en "all-purpose" flash. Jeg bruger vel kun min ring-flash en 5-10
gange om året eller deromkring.