Min mac er blevet autonom
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 13-08-03 23:56

Her på det seneste har min mac ikke lystret, og begyndt at gøre ting, som
irriterer mig.

I dag og i går har jeg ikke kunnet trække nogen emner i Finderen eller nogen
andre programmer inkl Docken. Jeg kan klikke på emner, markere men ikke
trække.

Jeg prøvede så at logge ud og ind igen, og intet sker. Docken har til
gengæld fået Sherlock, Mail og iChat ind, som jeg har hevet ud af docken for
længst. Nu kan jeg bare ikke hive dem ud. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal
gøre.

Jeg kan selvfølgelig forsøge at genstarte, men kender ikke nogen herinde til
hvordan man aktiverer Drag&Drop eller noget lignende?

Det undrer mig at Sherlock, Mail og iChat selv har fundet vej til Docken.
Jeg installerede og købte Konfabulator igår. Det er meget godt, og jeg kan
se at man kan placere widgets på Skrivebordet, således at man ikke kan komme
til at trække det et andet sted hen. Det samme sker nu bare ved symbolerne
og alt andet man kan trække. Intet kan røres ved, hvis man holder
museknappen inde.

Fra : Per Madsen

Dato : 14-08-03 00:29

Henning Vestergaard Poulsen <hvp@livgarden.dk> wrote:

> [...]
> andre programmer inkl Docken. Jeg kan klikke på emner, markere men ikke
SNIP

Hej Henning

Kig på siden her:

http://www.macattorney.com/tutorial.html

Se punkt 6! Du skal dl Dragster og køre programmet så du får "Resettet"
dine User prefs. Det er sandsynligvis det der er galt. Husk evt. lige
at reparere dine tilladelser med diskførstehjælp efter at have kørt
Dragster.

Og helt generelt så er ovenstående site mit 1. stop, når jeg en sjælden
gang skal troubleshoote OS X. Jeg vil næsten garantere dig, at du som
alm. bruger selv vil være i stand til at løse 99% af mulige problemer
med systemet. OS X er faktisk som oftes meget nemt at fixe for menigmand

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 14-08-03 01:02

> [...]
> alm. bruger selv vil være i stand til at løse 99% af mulige problemer
> med systemet. OS X er faktisk som oftes meget nemt at fixe for menigmand

Tak for tippet. Det kom lidt for hurtigt, for jeg søgte på Google med ordene
"I can't drag mac", og så nogle sider. Noget med at jeg skulle slette
/Library/Cache/com.apple.dock."brugere" eller noget i den retning og så
genstarte. Jeg slettede dem, loggede ind igen, og jeg skulle nok have
genstartet. Jeg kiggede så lidt videre, og nogle har reinstalleret systemet.
Noget af det første jeg gjorde var at reparere disktilladelser, men det
hjalp ikke. Nogle af dem, der skrev om det her fænomen oplever det
regelmæssigt, og nogle gange flere gange på en session.

Men - så genstartede jeg, og nu virker det.

Jeg var ikke så villig til at genstarte, fordi min uptime var 14 dage og 11
timer. Det er lidt imponerende, men underligt nok har jeg vist aldrig haft
den tændt i mere end 20 dage. Altid et eller andet er kommet i vejen. Jeg
har aldrig oplevet en Kernel Panic.

Jeg har en iBook, som jeg bare lukker, når jeg ikke bruger den.

Fra : Mikael Kern

Dato : 15-08-03 18:29

Henning Vestergaard Poulsen wrote:
> [...]
> genstartet. bla bla bla...
>
> Men - så genstartede jeg, og nu virker det....

Hvor klogt er det at lade være med at genstarte, når man har
installeret software, som foreslår genstart?

På en skala fra 0-1?

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Per Madsen

Dato : 16-08-03 09:24

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> Hvor klogt er det at lade være med at genstarte, når man har
> installeret software, som foreslår genstart?
>
> På en skala fra 0-1?
>
> mvh Mikael Kern

Skal vi ikk' liiige holde kammertonen Mikael....!