Javascript der kan indlæse og skrive til f~
Fra : Ukendt

Dato : 13-08-03 21:16

Hej NG.

Jeg ved ikke om det er noget der kan lade sig gøre med javascript. Men er
det muligt at indlæse date fra en tekstfil til en <form> og evt. herefter
redigere i de forskellige felter, og bagefter skrive tilbage til tekstfil.
Alt sammen på en klient alene.

Evt. et godt link til noget om emnet.

På forhånd tak. Leif.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-08-03 22:48

"Leif" <?> skrev

> [...]
> redigere i de forskellige felter, og bagefter skrive tilbage til tekstfil.

Det lyder som en serverside-opgave.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 08:11

Det er ikke serverside.

Hensigten er, at hvis klienten ikke er online med adgang til serveren, så
skal udfyldelsen af en formular i stedet gemmes i en tekstfil, og så atter
kunne genindlæses i formularen, for senere opdatering til serveren, når
klienten igen er online.
Jeg ved ikke om man ved brug af javascript har skrive og læse adgang til
filer, eller om der måske i stedet skal benyttes en applet.???

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-08-03 00:23

> [...]
> redigere i de forskellige felter, og bagefter skrive tilbage til tekstfil.

Er tekstfilen placeret på klientsiden?
Hvis det er tilfældet, så kan det lade sig gøre vha. VBS, som kan afvikles
lokalt i IE.

Fandt dette på google:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=9edm3v%24g2a%241%4
0sunsite.dk&rnum=12&prev=/groups%3Fq%3D%253Cscript%2Btype%253D%2522text/vbsc
ript%2522%2Bgroup:dk.edb.internet.webdesign.*%2Bgroup:dk.edb.internet.webdes
ign.*%2Bgroup:dk.edb.internet.webdesign.*%2Bgroup:dk.edb.internet.webdesign.
*%2Bgroup:dk.edb.internet.webdesign.*%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group
%3Ddk.edb.internet.webdesign.*%26start%3D10%26sa%3DN

<SCRIPT TYPE="text/vbscript">
function skrivfil()
Tekststreng = "Denne streng skal gemmes i en fil"
Filplacering = "C:\Tekst.txt"
Set objFS = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFil = objFS.CreateTextFile(Filplacering, True)
sti = objFS.GetAbsolutePathName(Filplacering)
navn = objFS.GetFileName(sti)
objFil.WriteLine(Tekststreng)
objFil.Close
If objFS.FileExists(sti) Then
msgbox("Filen er nu opretttet.")
Else
msgbox("Filen blev ikke oprettet.")
End If
End function
</SCRIPT>

Det kan du jo prøve at lege lidt med.

--
Ryan

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 08:13

"Ryan Kristensen" <ryan@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
herefter

> Er tekstfilen placeret på klientsiden?

Ja.

> Hvis det er tilfældet, så kan det lade sig gøre vha. VBS, som kan afvikles
> lokalt i IE.

Jeg ville godt nok helst blive i noget java!

> [...]
> Set objFil = objFS.CreateTextFile(Filplacering, True)
> sti = objFS.GetAbsolutePathName(Filplacering)

Tak for det.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-08-03 11:58

"leif" <?> writes:

> "Ryan Kristensen" <ryan@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville godt nok helst blive i noget java!

Forkert gruppe så, her er det javascript vi taler om (eller
klient-side vbscript, for den sags skyld).

Samme kode (næsten), blot oversat til Javascript (og virker stadig kun
i IE):
---
<script type="text/javascript">
function skrivfil() {
var Tekststreng = "Denne streng skal gemmes i en fil";
var Filplacering = "C:\Tekst.txt";
var objFS = new ActiveXObject("Scripting.FileSystemObject");
var objFil = objFS.CreateTextFile(Filplacering, true);
var sti = objFS.GetAbsolutePathName(Filplacering);
var navn = objFS.GetFileName(sti);
objFil.WriteLine(Tekststreng);
objFil.Close();
if (objFS.FileExists(sti)) {
alert("File er nu oprettet:" + sti);
} else {
alert("Filen blev ikke oprettet.");
}
}
</script>
---

Den lægger dog ikke filen i C:\tekst.txt, men i mine document&settings
i mit links directory. Det har sikkert noget med
sikkerhedsindstillinger at gøre. På Drevet kan den godt skrive til
roden.

/L

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 13:24

Tak for hjælpen. Jeg vil prøve at arbejde videre med denne javascript stump.

Leif.

Fra : Lasse

Dato : 14-08-03 18:26

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
> <script type="text/javascript">
> function skrivfil() {
> var Tekststreng = "Denne streng skal gemmes i en fil";
> var Filplacering = "C:\Tekst.txt";

[snip - en masse javascript]

> [...]
> i mit links directory. Det har sikkert noget med
> sikkerhedsindstillinger at gøre. På Drevet kan den godt skrive til

Nej, det er fordi at '\' er en escape karakter i Javascript. Hvis du skriver
"C:\\tekst.txt" skulle det virke..

Lasse
Kig på min mailadresse før du bruger den

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-08-03 18:39

"Lasse" <indsaet_mit_navn_her@lonesome.dk> writes:

> Nej, det er fordi at '\' er en escape karakter i Javascript. Hvis du skriver
> "C:\\tekst.txt" skulle det virke..

DOH! Den var dum.
Det betyder selvfølgelig at den bliver gemt i "current directory" på
drevet, så nu ved jeg da hvad det er for IE :)

/L 'DOH! igen'

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 14-08-03 08:51

Leif wrote:
> [...]
> redigere i de forskellige felter, og bagefter skrive tilbage til tekstfil.

Hej Leif

Det kan være at du kan bruge en cookie til at gemme og læse simpel form-data.
Javascript og cookies skal selvfølgelig være enablet hos brugeren.

Hintzmann c",)

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 09:41

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
form-data.
> Javascript og cookies skal selvfølgelig være enablet hos brugeren.

Kan en cookie godt skrives til egen disk af klienten. Jeg troede, at det kun
var serveren der kunne dette???

Leif.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-08-03 11:44

"leif" <?> writes:

> Kan en cookie godt skrives til egen disk af klienten. Jeg troede, at det kun
> var serveren der kunne dette???

Cookies *kan* ingenting, de er bare. De bliver gemt lokalt på klienten,
og kan bruges til at gemme tekst med i stedet for en tekstfil.

/L 'hust at trimme det du citerer'