Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Epson-scanner og sort-hvide negativer
Fra : Jonas HS

Dato : 13-08-03 01:24

Hej - et spørgsmål på grænsen mellem hardware og foto,

Jeg har en Epson Perfection 2400 PHOTO som kan scanne dias og negativer.
Den har en ok automatfunktion, der selv undersøger format osv. Når jeg
scanner farvenegativer er den så flink at opfatte hvert negativ som ét
billede og danne en selvstændig fil med hvert. Men når jeg forsøger med
sort-hvid-negativer kan den ikke finde ud at skelne billederne fra hinanden
og smækker dem sammen i ét stort billede (som i øvrigt skal efterbehandles
eftersom den ikke forstår at det er negativer).

Nogen der har et bud på en løsning?
Tak.

Mvh,
Jonas

Fra : Lars

Dato : 13-08-03 01:55

"Jonas HS" <jonas@autofire.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og smækker dem sammen i ét stort billede (som i øvrigt skal efterbehandles
> eftersom den ikke forstår at det er negativer).

Jeg har samme scanner og har ikke det problem du beskriver.

Jeg vil gerne hjælpe dig med at løse problemet.

Kan du evt. lave et screendump af indstillingerne i Twain menuen lige inden
du scanner s/h negativer?

Det vil gøre det nemmere for mig at se hvor hunden er begravet hvis det
bliver nødvendigt.

Og i øvrigt bliver det ikke i aften løsningen kommer.
Jeg skal til køjs nu.
Jeg har siddet uhørt længe foran maskinen i aften.

Men onsdag aften kan jeg vende frygteligt tilbage.
Muligvis når du at løse problemet inden da.
Pøj med det.

Hilsen
Lars

Fra : Jonas HS

Dato : 13-08-03 02:02

Hej Lars,
Tak for svaret.

Jeg har kun lige fået maskinen, så jeg famler mig lidt frem.
Har Twainmenuen noget at gøre med Automat-scanningen?
Jeg kan godt scanne negativerne "manuelt".
Og faktisk er jeg begyndt at tænke at det måske er smartere. Irriterer mig
blot at det andet ikke virker...

Bedste hilsner,
Jonas

Fra : Lars

Dato : 13-08-03 14:26

> [...]
> Jeg kan godt scanne negativerne "manuelt".
> Og faktisk er jeg begyndt at tænke at det måske er smartere. Irriterer mig

Jeg beklager at jeg misforstod dit spørgsmål i første omgang.

Jeg scanner kun "manuelt" med Twain menuen gennem eks. ACDC.

I hvert fald når det gælder negativer.

Jeg er usikker på om man kan gøre det automatisk.
Husk på at i processen foregår
korrektioner, udvælgelse, valg af hhv. monocrom, farve, flatbed,
transparency og opløsning.

Hilsen
Lars

Fra : Jonas HS

Dato : 14-08-03 19:07

Hej Lars,

Nu hvor jeg lige ved hvad der er op og ned må jeg give dig helt ret. Det
skal selvfølgelig gøres manuelt.

Bedste hilsner,

Fra : Per M

Dato : 13-08-03 07:08

Hej Lars
Jeg blander mig lige i tråden, fordi jeg overvejer at skifte min Epson
Perfection 1250 Photo ud med en model 2400. Så jeg ville høre, om du er
tilfreds med den. Er den god til dias og negativer? Mit budget rækker ikke
til både at købe en "rigtig" negativscanner og en flatbed, så jeg er på jagt
efter en maskine, der for et beskedent beløb kan gøre begge dele i en
fornuftig kvalitet til amatørbrug.
Mvh
Per M

Fra : Lars

Dato : 13-08-03 14:25

"Per M" <ondeaagefjerndette@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jagt
> efter en maskine, der for et beskedent beløb kan gøre begge dele i en

Jeg kan absolut anbefale den.

Det er de eneste flatbed scanner fabrikat
som kan tage store negativformater.

Det var den primære årsag til at jeg valgte den.

Jeg har 1000-vis af 4,5X6 & 6x6

Dog skal man investere i alt 3000,- (inkl. scanner)
for at kunne scanne de større formater,
altså ca. 1000,- mere for noget de kalder Transparency Unit 5x4''.

Selv en negativscanner
som kan tage de formater
er totalt utilnærmelig prismæssigt.

Efterfølgende er jeg blevet positivt overrasket over
opløsning, kvalitet og brugervenlighed.
Specielt er den brugervenlig hvis man også bruger Epson printer.
Jeg har 925'eren og de to enheder til sammen
er som at have en farvekopimaskine i yperste kvalitet.

Hilsen
Lars

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-08-03 15:17

> Jeg kan absolut anbefale den.
>
> Det er de eneste flatbed scanner fabrikat
> som kan tage store negativformater.

Prøv at google søge på canoscan 9900 F

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : Lars

Dato : 13-08-03 15:29

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mvh, Ole.
> Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Jo.
Den kan sørme også de store negativformater.
Men til 4000,- + ekstraudstyr nærmer vi os det dobbelte af en Epson 2400.

Hilsen
Lars

Fra : Lars

Dato : 13-08-03 14:11

Fra : Per M

Dato : 13-08-03 17:16

Hej Lars
Tak for hjælpen. Det lyder som noget jeg kan bruge. Jeg har også en Epson
printer, så de skulle jo nok kunne arbejde sammen. Hvad angår de store
negativformater, så har jeg ikke brug for det p.t., men det kunne jo komme.
Jeg vil klart overveje at købe den i stedet for min Perfection 1250, som jeg
synes er ok til tekst, men kommer til kort, når det er billeder, det drejer
sig om.

mvh
Per M

Fra : Michael Schrøder

Dato : 14-08-03 12:09

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> wrote in message

....stort klip...

> [...]
> Jeg har 925'eren og de to enheder til sammen
> er som at have en farvekopimaskine i yperste kvalitet.

Jeg valgte at købe Canon 8000F - og nu er printeren så død...

Er der nogen der kan anbefale en god printer til at samarbejde med min
scanner ?

mvh Michael