Gamle DOS spil i Win XP Pro
Fra : es

Dato : 11-08-03 23:59

Jeg har hørt det ikke længere kan lade sig føre at spille gamle dos spil i
win XP Pro, passer det virkelig?

es

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 09:46

es wrote:
> Jeg har hørt det ikke længere kan lade sig føre at spille gamle dos
> spil i win XP Pro, passer det virkelig?
>
> es

Både og.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : es

Dato : 12-08-03 09:51

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse

> Både og.
>
> -Sune

øh

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 10:29

es wrote:
> "Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse

> øh

Ja, du må spørge lidt mere specifikt hvis du vil have et svar du kan
bruge til noget.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : /morten

Dato : 12-08-03 10:59

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> wrote in message

> Ja, du må spørge lidt mere specifikt hvis du vil have et svar du kan
> bruge til noget.

Det gør han også - han vil høre om det er rigtigt, at "det ikke længere
lader sig gøre at spille gamle dos spil i win XP Pro".
Svaret er sådan set også korrekt - "både og".
Svar til es: XP har ikke "ægte" dos, men noget emuleret djævelskab der ikke
fungerer særlig godt med størstedelen af
de gamle dos-spil. Der vil sikkert være enkelte titler der fungerer, men
ikke mange. Hvis du er helt rødglødende for at
spille fine gamle spil vil den bedste løsning nok være noget dual-boot, så
du kan starte op i win98 / 95 når der skal spilles
dos-spil.

hygge

/morten

Fra : Robert Eriksen

Dato : 12-08-03 20:30

/morten wrote:

> [...]
> spille fine gamle spil vil den bedste løsning nok være noget dual-boot, så
> du kan starte op i win98 / 95 når der skal spilles

Bare for at være på tværs så er det der, da ikke andet end en mere
ordrig måde at skrive "både og" på

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 21:48

Robert Eriksen wrote:

> Bare for at være på tværs så er det der, da ikke andet end en mere
> ordrig måde at skrive "både og" på

To sjæle én tanke

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : /morten

Dato : 12-08-03 23:09

> Bare for at være på tværs så er det der, da ikke andet end en mere
> ordrig måde at skrive "både og" på

Vrøvl - jeg forklarer hvad problemet er med xp og dos spil (emuleret dos) og
giver
et bud på en løsning (dual-boot)...

/morten

Fra : den glade dreng

Dato : 12-08-03 22:40

> [...]
løsning
nok være noget dual-boot, så du kan starte op i win98 / 95 når der skal

Hvorfor lige frem windows 95/98 er dos ikke nok så? eller kan man ikke
dual-
boote med det?

Vh

Per

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 23:08

den glade dreng wrote:
> [...]
> skal spilles

> Hvorfor lige frem windows 95/98 er dos ikke nok så? eller kan man ikke

Jo, det kan man godt. Men hvorfor ikke installere Windows 98, så behøver
man ikke alt det besvær med XP for at spille ældre DirectX spil som
System Shock II, Carmageddon II, Urban Chaos osv osv...

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : bb

Dato : 12-08-03 23:10

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote in message
> Hvis du er helt rødglødende for at spille fine gamle spil vil den bedste
> løsning
> nok være noget dual-boot, så du kan starte op i win98 / 95 når der skal
> spilles

Er det omfattende og hvordan gør man det?

Johs

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 23:21

bb wrote:
> den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote in message
>

> Er det omfattende og hvordan gør man det?
>
> Johs

Der er sikkert en smartere måde, men sådan her ville jeg gøre:

Hvis du allerede har Windows XP eller 2K installeret, så er chancen for
at din HD er formatteret med filsystemet NTFS ret stor.
Windows 9x eller DOS skal installeres på en FAT 32 (eller FAT16, men lad
være med det) partition - sådan en kan du oprette med f.eks. PowerQuest
Partition Magic Pro. Det er en god idé at defragmentere din HD først.
Når du er færdig med det, starter du din PC op med en Windows 9x
boot-disk eller CD, og installerer det på den nye partition.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 23:22

Sune Mika Salminen wrote:

> [...]
> din HD først. Når du er færdig med det, starter du din PC op med en
> Windows 9x boot-disk eller CD, og installerer det på den nye

Jeg skal måske lige sige, at når du herefter genstarter din PC kommer
der en boot-menu hvor du kan vælge hvilket OS du vil starte op i.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : David Lebech

Dato : 12-08-03 11:14

"es" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt det ikke længere kan lade sig føre at spille gamle dos spil i
> win XP Pro, passer det virkelig?

Få fat på virtual pc - et program som emulerer en computers hardware, så du
kan installere gamle operativsystemer, mens du sidder inde i Windows XP.
Denne løsning er efter min mening meget bedre end dual-boot, da du ikke skal
rode med drivere og lignende. Det hele virker fra starten. Når du vil spille
et dos-spil, tænder du bare for din virtuelle pc inde i XP... skide smart.
Du kan endda have flere pc'er, så du f.eks. både kan have Win95/98/2000 og
Linux installeret

http://www.connectix.com/products/vpc5w.html

Mvh
David Lebech

Fra : Steen

Dato : 12-08-03 13:58

David Lebech wrote:

> [...]
> du vil spille et dos-spil, tænder du bare for din virtuelle pc inde i
> XP... skide smart. Du kan endda have flere pc'er, så du f.eks. både kan

du kan også prøve at besøge http://dosbox.sourceforge.net/ det er en
dosemulator til flere styresystemer.

den virker ikke endnu med de nye dos spil

Mvh

Steen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 13:00

David Lebech wrote:
> [...]
> din virtuelle pc inde i XP... skide smart. Du kan endda have flere
> pc'er, så du f.eks. både kan have Win95/98/2000 og Linux installeret

Virtual PC er designet primært til at virke med Windows-operativsystemer
i et kontor-miljø. Den er slet ikke gearet til spil.
I mange tilfælde er det nemmere at få DOS spil til at køre under XP end
på en Virtual PC med Windows 98.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : David Lebech

Dato : 13-08-03 12:01

> [...]
> i et kontor-miljø. Den er slet ikke gearet til spil.
> I mange tilfælde er det nemmere at få DOS spil til at køre under XP end

Det er muligt, at det er sådan i mange spils tilfælde, men faktum er, at jeg
hverken kunne få UFO, Terror from the Deep eller Command & Conquer til at
køre ordentligt i windows XP, mens de kørte fint i Win98 på Virtual PC.
Eneste problem er, at menuerne kan være lidt langsomme. Jeg har endda kørt
det gamle spil Elite med stor succes (bortset fra at jeg var for utålmodig
til at sætte mig ind i det :) )

Mvh
David Lebech

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 13-08-03 12:48

David Lebech wrote:
> [...]
> at jeg hverken kunne få UFO, Terror from the Deep eller Command &
> Conquer til at køre ordentligt i windows XP, mens de kørte fint i

Jamen selvfølgelig kan det lade sig gøre..Det kommer selvfølgelig meget
an på hvordan spillene er lavet. Et gammelt DOS spil som Robotron X
kører fint under XP, men crasher Virtual PC..

Eneste problem er, at menuerne kan være lidt
> langsomme. Jeg har endda kørt det gamle spil Elite med stor succes
> (bortset fra at jeg var for utålmodig til at sætte mig ind i det :) )

Må jeg anbefale Amiga versionen - Frontier Elite II. Kører perfekt i
WinUAE med standard A500 opsætning.
Du kan sikkert finde en manual her:
http://www.hooplah.com/encounters/utility.htm
WinUAE bor her:
http://www.winuae.net/

Hvis du er interesseret, og der er noget du mangler så send mig en
mail.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : /morten

Dato : 12-08-03 13:34

> [...]
> Du kan endda have flere pc'er, så du f.eks. både kan have Win95/98/2000 og

Jeg havde forstået, at VPC ikke var glad for de forskellige "tricks"
programørerne
har brugt for at presse lidt ekstra ydelse ud af de gamle dos-maskiner ?
Hvis det ikke passer er det fint med mig - så skal jeg da have fundet vpc
frem...

hygge

/morten

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-08-03 14:35

/morten wrote:

> Jeg havde forstået, at VPC ikke var glad for de forskellige "tricks"
> programørerne
> har brugt for at presse lidt ekstra ydelse ud af de gamle
> dos-maskiner

Du havde forstået rigtigt.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : N/A

Dato : 16-08-03 17:38

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 16-08-03 17:38

Michael von Thun wrote:
> Hej I kloge hoveder )
>
> Hva' så med denne her: Jeg har dualboot med XP og -95, og har forsøgt
> at installere det gamle Dos spil "Alien Trilogy". Straks kommer en
> "Error" Spillet kræver 8 ram, eller der over. Nu har jeg altså 512
> ram, så hva' gør man så???
> I al respekt, Michael.

Har du prøvet at køre det i *rigtig* DOS mode? Altså ikke "genstart i MS
DOS tilstand", men starte computeren op i DOS mode?
Man skal holde en eller anden tast nede, tror nok det er F8, imens PC'en
starter op, for at vælge det.
Under Windows 95 kan du højreklikke på genvejen til spillets .exe fil og
indstille forskellige hukommelses-parametre - prøv at lege lidt med det.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?