Za'atar krydderiblanding - hvad er det?
Fra : Marianne

Dato : 10-08-03 15:41

Hej

Jeg ville lave en Nigella-opskrift i weekenden, men desværre kunne jeg ikke
identificere den ene af ingredienserne i en eneste af de 4 grønthandlere,
jeg besøgte.

Krydderiet hed angiveligt Za'atar og skulle være en blanding af forskellige
basis-krydderier.

Kan nogen hjælpe mig - gerne også med en butik, hvor det fås (Kbh).

mvh
Marianne

Fra : kim rasmussen

Dato : 10-08-03 17:05

Hej Marianne
Her er opskriften på Za'atar--

3 gange ristede sesamfrø
2 gange tørret timian
1 gange
tørret merian
salt
1/2 -1 gang sumak

god fornøjelse

Mvh
Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Marianne

Dato : 10-08-03 22:02

> god fornøjelse
>
> Mvh
> Kim Rasmussen

Hej Kim

Tak - det er jo enkelt nok ud. Jeg går ud fra, man godt kan lave en større
portion og gemme ...?! Tror du det er den sorte sesam som i kinesisk mad,
eller den alm.? Den sorte er noget kraftigere.

mvh
Marianne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-03 23:19

Marianne skrev:

> Jeg går ud fra, man godt kan lave en større portion og gemme ...?!

Jeg plejede at lave en 2-300 g ad gangen.

Jeg dryppede olivenolie i hjemmelavede, nybagte pitabrød og dryssede
lidt za'atar i hvert brød. Det er en god snack.

// Klaus

Fra : kim rasmussen

Dato : 11-08-03 13:49

Jeg tør ikke sige om det er den sorte eller den almindelige

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-03 23:17

Kim Rasmussen skrev:

> Her er opskriften på Za'atar--
>
> 3 gange ristede sesamfrø
> 2 gange tørret timian
> 1 gange
> tørret merian
> salt
> 1/2 -1 gang sumak

Jeg har nogle gange lavet det af ristet bulgur med timian, salt og
sumak. Hvis man ikke kan skaffe sumak (almindelig haveplante), kan
man i en snæver vending bruge fintmalet citronsyre.

// Klaus