vitaminer og mineraler i øko/ikke-øko grøn~
Fra : ottesen

Dato : 06-08-03 15:33

Hej!

Hørte tilfældigvis en læge i radioen holde et længere foredrag om hvor
vigtigt det var at få de rigtige vitaminer og mineraler. Han sagde bl.a. at
mange grøntsager i dag slet ikke indeholdt de mineraler og vitaminer de
burde, pga. af nutidens produktionsmetoder. Det kom lidt bag på mig. Jeg
troede (naivt) ikke at problemet med sprøjtegifte osv. var at frugterne og
grøntsagerne ikke indeholdt det de skulle af vitaminer mv. men mere at de
OGSÅ indeholdt forskellige usunde ting pga. sprøjtegifte m.v.

Nåmen mit spørgsmål er nu: Er det at købe økologiske grøntsager og frugter i
sig selv en garanti for at de indeholder det de "skal" af mineraler og
vitaminer? Hvis ja - så bør jeg måske begynde at købe mere økologisk - hvis
ikke af etiske grunde så for min egen skyld...

/ottesen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-08-03 15:59

"ottesen" <ottesen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> ikke af etiske grunde så for min egen skyld...

Nu skal du jo ikke nødvendigvis tro på alt hvad du hører i radioen eller
læser. Kan du huske en vis læge ved navn Tage Voss der påstår at rygning er
komplet uskadeligt?

Hilsen, Steen.

Fra : ottesen

Dato : 06-08-03 17:14

"Steen Jakobsen" <s.jakobsenannoncekiller@post1.tele.dk> wrote in message

> Nu skal du jo ikke nødvendigvis tro på alt hvad du hører i radioen eller
> læser. Kan du huske en vis læge ved navn Tage Voss der påstår at rygning
er
> komplet uskadeligt?

Hej Steen!
Desværre - kender ikke Tage Voss. Du har helt ret i at man jo ikke
nødvendigvis skal tro på alt hvad man hører i medierne, men hans
argumentation lød meget fornuftig. Jeg fik ikke det hele med, men han
snakkede blandt andet om at nogle grøntsager eller frugter blev dyrket på
kunstigt underlag som f.eks. rockwool eller noget. Derfor kunne de af
naturlige grunde ikke optage de mineraler og vitaminer som de normalt ville
få fra jorden. Endvidere talte han om at mange grøntsager/frugter ikke får
lov at vokse sig modne i jorden og derved ikke får den nødvendige tid til at
optage mineraler og vitaminer.
Jeg ved ikke hvor udbredte disse metoder er, men det ville da irritere mig
hvis det frugt og grønt jeg køber i supermarkedet ikke giver "fuld valuta
for pengene" i form af næringsstoffer, og det er derfor jeg godt kunne tænke
mig at vide om jeg kan komme ud over problematikken ved simpelthen at holde
mig til økologisk frugt og grønt.

/ottesen

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 06-08-03 19:56

ottesen wrote:

> [...]
> mig at vide om jeg kan komme ud over problematikken ved simpelthen at holde

For nu at holde det 100% principelt, så kan man vel ikke være *helt*
sikker på sine "økologiske" indkøb. En væsentlig ledetråd er dog
*smagen* af øko-frugt og grønt; vitaminerne og mineralerne bidrager i
meget høj grad til velsmagen i varerne.

Hvis man ellers vil være bombesikker på kvaliteten, må man ty til
*biodynamisk* dyrkede varer, og så ender man jo hurtigt med at gøre de
fleste indkøb i helsekosten.

hvm
--
"You have just dined, and however scrupulously the slaughterhouse is
concealed in the graceful distance of miles, there is

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-03 20:01

Henrik Veber Madsen wrote:

> Hvis man ellers vil være bombesikker på kvaliteten, må man ty til
> *biodynamisk* dyrkede varer, og så ender man jo hurtigt med at gøre de
> fleste indkøb i helsekosten.

....men vel kun, hvis man mener at månens fase under såning og anden mystik
har inflydelse på kvaliteten.
Biodynamik lyder IMHO som noget, der hører hjemme i skuffen med woodo,
trolde og nisser og andre luftige fænomener.

vh
Jan

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 12-08-03 01:36

Jan Bøgh wrote:

> ...men vel kun, hvis man mener at månens fase under såning og anden mystik
> har inflydelse på kvaliteten.

Hvis du med anden mystik mener organisk gødning og usædvanlig omsorg og
pleje, så skal det jo nok passe.

> Biodynamik lyder IMHO som noget, der hører hjemme i skuffen med woodo,
> trolde og nisser og andre luftige fænomener.

Du har næppe sat dig ind i praksis, ligesom din viden om voodoo
formodentlig også er overfladigsk, når du ikke engang kan stave til
det...

hvm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-08-03 18:42

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> wrote in message

> Hvis du med anden mystik mener organisk gødning og usædvanlig omsorg og
> pleje, så skal det jo nok passe.

Det mener jeg ikke - jeg synes at organisk gødning og omsorg for planterne
er særdeles glimrende.
Til gengæld anser jeg folk, der mener at månens stilling ved såtidspunktet
er af større betydning må have en skrue løs.
Når man så begynder at behandle kompost med homøopatiske plantepræperater og
i almindelighed indrag oversanselige kræfter i kosmos i dyrkningsprocessen,
tjae så kan man jo selv gøre sig sine tanker om proselytternes mentale
habitus!

Men denne diskussion hører vel nærmere hjemme i en livssyns-gruppe

> Du har næppe sat dig ind i praksis, ligesom din viden om voodoo
> formodentlig også er overfladigsk, når du ikke engang kan stave til
> det...

<OT>
Min viden om woodoo indskrænker sig til Jimi Hendrix's yderst fede sang,
Woodoo Child, så overfladisk er vel nærmest en overdrivelse.
Til gengæld opfører du dig ufint ved at påpege mine manglende evner udi
stavning - det er dårlig nettikette. Skam dig!
</OT>

vh
Jan

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 13-08-03 00:08

Jan Bøgh wrote:
[snippetydingdong]

> Min viden om woodoo indskrænker sig til Jimi Hendrix's yderst fede sang,
> Woodoo Child, så overfladisk er vel nærmest en overdrivelse.

Voodoo Chile handler ikke om voodoo (læs teksten, hvis du kan overkomme
så meget), så overfladisk er vel nærmest en underdrivelse.

> Til gengæld opfører du dig ufint ved at påpege mine manglende evner udi
> stavning - det er dårlig nettikette. Skam dig!
> </OT>

Meget humoristisk.

hvm
--
"...There ain't no life nowhere..." [¡triple negative!]
            'I Don't Live Today' - Jimi Hendrix

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-08-03 18:55

Henrik Veber Madsen wrote:

> Voodoo Chile handler ikke om voodoo (læs teksten, hvis du kan
> overkomme så meget)

Fjols!

Ploink

Fra : Mimi

Dato : 06-08-03 20:28

"ottesen" <ottesen@sol.dk> wrote
> Nåmen mit spørgsmål er nu: Er det at købe økologiske grøntsager og frugter
i sig selv > en garanti for at de indeholder det de "skal" af mineraler og
> vitaminer?

Nej, det er vist en lidt forenklet påstand. Vitaminer og mineraler er
såkaldte "primærstoffer", som har en kendt indvirkning på vores helbred.
Økologisk grønt indeholder flere "sekundærstoffer", som man ikke kender den
direkte betydning af, men som nogle mener kan være med til at hindre en
række sygdomme.
Prøv at læse artiklen her for et lidt mere nuanceret billede:
http://www.alt-om-okologi.dk/landbrug/planter/sunde_stoffer.htm

> Hvis ja - så bør jeg måske begynde at købe mere økologisk - hvis
> ikke af etiske grunde så for min egen skyld...
Du kan alligevel få noget ud af at spise økologisk for dit eget helbreds
skyld - fordi du ikke får pesticidrester, du får færre farlige
tilsætningsstoffer og ingen genmanipulerede fødevarer etc.

Mvh Mimi

Fra : Peter Westh

Dato : 12-08-03 09:35

"ottesen" <ottesen@sol.dk> wrote in message news:<3f310fd3$0$83047$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> mange grøntsager i dag slet ikke indeholdt de mineraler og vitaminer de
> burde, pga. af nutidens produktionsmetoder.

Jeg mener at erindre en vistnok tysk undersøgelse, der viste at
vitaminindholdet i konventionelt dyrkede grøntsager var markant lavere
end det "burde" være, sammenlignet med tallene i almindelige
næringstabeller. Problemet med undersøgelsen viste sig at være, at den
byggede på udvalgte grøntsager indkøbt i et tilfældigt, lokalt
supermarked - og at den dermed ikke tog hensyn til den meget
betydelige rolle, opbevaring, friskhed osv har på grøntsagers
næringsindhold.

MVH

Peter