Gæret hyldeblomstsaft?
Fra : hedegaard

Dato : 04-08-03 15:59

Hej Gr
Min nabo har haft gang i en ordentlig portion hyldeblomstsaft.
(hyldeblomster, sukker, appelsiner, cirtonsyre og citroner overhældt med
kogende vand) Hun kom atamon i, og kom saften på flasker og derefter i
fryseren. Nu har hun taget noget op, og der er brus i. Det lugter ikke
grimt, men kunne godt smage lidt som om der er alkohol i... Hvordan kan det
lade sig gøre? Og kan man mon drikke det?

Tina

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-08-03 19:21

"hedegaard" <hedegaard@FJERNMIGchristiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> lade sig gøre? Og kan man mon drikke det?

Det sker der da ikke noget ved medmindre du bliver for fuld. Jeg har engang
smagt hyldeblomstvin, det må dette jo også være. Jeg synes imidlertid at det
smagte ligesom jeg forestiller mig at kattepis smager

Hilsen, Steen.

Fra : hedegaard

Dato : 04-08-03 20:32

> [...]
det
> smagte ligesom jeg forestiller mig at kattepis smager

Hmmm ja min reaktion var da også, at når det ikke lugter og smager grimt må
det kunne drikkes, men jeg forstår bare ikke, at det pludselig kan blive til
"vin" med bobler i????
Tina

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-08-03 21:38

> [...]
>

> Hmmm ja min reaktion var da også, at når det ikke lugter og smager grimt

> det kunne drikkes, men jeg forstår bare ikke, at det pludselig kan blive

Det er nu meget enkelt. Det er simpelthen gæret, det gør f.eks. kirsebær
også tit og de smager ganske udmærket. Det er jo blevet til vin.

Hilsen, Steen.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-03 21:42

"hedegaard" <hedegaard@FJERNMIGchristiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm ja min reaktion var da også, at når det ikke lugter og smager grimt

> det kunne drikkes,

ja, så længe der ikke er mug

men jeg forstår bare ikke, at det pludselig kan blive til
> "vin" med bobler i????

Vin kommer af gæret frugt og/eller sukker, så længe sukkerkoncentrationen
ikke er for høj.
Luftboblerne kommer, når noget gærer - det er det, der får brød til at hæve.
Hvis "vinen" smager godt: nyd den dog som hyldeblomst-champagne og tag det
som en oplevelse.
Og hvis gæringen er utilsigtet (og det er den vel?), kan det undgås næste år
ved at være omhyggelig med hygiejnen, lade saften trække i køleskabet og få
den færdige saft i fryseren hurtigt.
- Eller ved at tilsætte konserveringsmiddel. Det har jeg dog aldrig brugt,
og jeg har endnu ikke haft gæret eller muggen hyldeblomstsaft.

Hilsen Inger