Afkalkning af Espressomask.
Fra : Ukendt

Dato : 31-07-03 08:35

Hej gruppe,

Jeg har før lagt mærke til, at flere her i gruppen har
espressomaskiner, så nu tillader jeg mig at spørge her.

I manualen til min maskine, er der ingen beskrivelse af
afkalkningsprocessen, men der gøres opmærksom på, at man ikke må bruge
eddikesyre, som jeg ellers normalt plejer at bruge til sådanne formål.

Hvad bruger i andre og hvordan gør i det i praksis?

/Dennis

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 31-07-03 18:37

<klip>
> I manualen til min maskine, er der ingen beskrivelse af
> afkalkningsprocessen, men der gøres opmærksom på, at man ikke må bruge
> eddikesyre, som jeg ellers normalt plejer at bruge til sådanne formål.
</klip>

Hej Dennis
Jeg ved det desværre ikke, men jeg kender et firma der sælger
espressomaskiner, du kunne da forsøge at spørge dem :)
Firmaet hedder ARC og har telefon 39203030, spørg efter Peter Max
(alternativt Jesper)

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Peter M.

Dato : 01-08-03 15:16

Hej Dennis
I min manual står der, at jeg skal bruge citronsyre, så det gør jeg.
Kan købes i Irma i mærket Tusindfryd. Tusindfryd's produkter skulle være
mildere ved miljøet/naturen, så her er mulighed for, at slå 2 fluer med et
smæk.
Mvh
Peter

Fra : Felix

Dato : 01-08-03 15:25

On Fri, 1 Aug 2003 16:16:25 +0200, Peter M. wrote:

> [...]
>mildere ved miljøet/naturen, så her er mulighed for, at slå 2 fluer med et

Mener du *helt alvorligt* at citronsyre fra "Tusindfryd" skulle
være anderledes end andet citronsyre?

Eller er det bare varmen og tømmermændene der plager dig?

Fra : Peter M.

Dato : 01-08-03 15:54

Tusindfryd benytter sig af Svanemærket!
http://www.greeninfo.dk/pressemed_kat.asp?artikelID=3978&kategoriID=5%20%25
Og en anden gang så tiltaler du mig ordentligt. Jeg kan ikke forestille mig,
at der er nogle i denne gruppe, som finder din frækhed charmerende.
Peter

Fra : -V-

Dato : 01-08-03 16:10

Peter M. wrote:
> Tusindfryd benytter sig af Svanemærket!

http://www.greeninfo.dk/pressemed_kat.asp?artikelID=3978&kategoriID=5%20%25

Du svarer jo ikke rigtigt på spørgsmålet.
Er Tusindfryds citronsyre anderledes end 'almindelig' citronsyre? Dit link
fortæller kun om kosmetik, og ren citronsyre er svjv ikke en fast del af
enhver beautybox.
Og jeg spørger faktisk af ren nysgerrighed.

At deres rengøringsartikler generelt er mere miljøvenlige er al ære værd,
men det siger jo ikke noget om den aktuelle artikel, medmindre du kan
fremvise et link som siger noget mere?

Men du mener måske at man skal støtte firmaet, fordi *en del* af deres
sortiment er 'bedre' end konkurrenternes? Det er jo en del af en generel
diskussion, som vist falder udenfor tråden.

-V-

Fra : Peter M.

Dato : 01-08-03 16:46

Hej V
Du har ret i, at jeg var lidt hurtig på aftrækkeren. Jeg er bare så træt af
alle de "smarte" bemærkninger, der florerer her i grupperne. Det er som om,
man ikke behøver at respektere hinanden og kan skrive hvad som helst uden
konsekvens. Her mangler gode manér.
http://www.greeninfo.dk/artikel_disc.asp?artikelID=3889
Det var dette link jeg skulle have kopieret, men ved nærmere eftersyn
optræder Tusindfryds citronsyre ikke her. Det gør Matas' derimod!
Jeg mener dog stadig, at Tusindfryd er Svanemærket. Desværre er vi løbet
tør, så jeg kan ikke checke det nu, men jeg kører lige op til Irma.
Jeg mener bestemt man skal støtte et firma, der gør et forsøg på at skåne
miljøet. Det skal belønnes.
Mvh
Peter

Fra : Peter M.

Dato : 01-08-03 20:32

Ok, nu har jeg været i Irma. Tusindfryd citronsyre er ikke Svanemærket.
Men det er helt klart politisk korrekt at købe Tusindfryd når de er så rigt
repræsenteret hos Informationscenteret fro Miljø og Sundhed's hjemmeside,
hvis man altså spørger mig.
Mvh
Peter

Fra : Felix

Dato : 01-08-03 16:55

On Fri, 1 Aug 2003 16:54:01 +0200, Peter M. wrote:

>Og en anden gang så tiltaler du mig ordentligt. Jeg kan ikke forestille mig,
>at der er nogle i denne gruppe, som finder din frækhed charmerende.
>Peter

De må meget gerne, hvis det da behager dem, modtage min
allerdybeste (nederste) undskyldning for at have fremdraget
sandhedens øjeblik for Deres åsyn.

Thi citronsyre er ikke andet end citronsyre.
Gud må hjælpe Dem, thi anden forløsning i deres vildfarelse
findes næppe.

Ærbødigst

Fra : Peter M.

Dato : 01-08-03 20:41

At du evt. kunne have interessant viden angående citronsyre, genere mig
ikke. Hvis du vil uddybe emnet, er jeg villig til at lytte. Det kunne være,
at jeg fik udvidet min horisont.
Men det er dette jeg ikke bryder mig om:

"Eller er det bare varmen og tømmermændene der plager dig?"

Jeg hopper af tråden her.
Mvh
Peter

Fra : Felix

Dato : 01-08-03 23:21

On Fri, 1 Aug 2003 21:41:07 +0200, Peter M. wrote:

>At du evt. kunne have interessant viden angående citronsyre, genere mig
>ikke. Hvis du vil uddybe emnet, er jeg villig til at lytte. Det kunne være,
>at jeg fik udvidet min horisont.

Thja. Den citronsyre som kan købes her i landet er fremstillet
af Danisco på grundlag af en svamp (Aspergillus Niger). Dette
giver den reneste og bedste vare.
Udenlansk citronsyre *kan* være fremstillet på grundlag af
bakterier som også kan danne Phenylethylamin, der giver
disponerede mennesker migræne, selv i ganske små mængder.
Så pas på med udenlandsk slik og brød.
Enkelte følsomme børn kan reagere overfor citronsyre i form af
børneeksem og kolik.

Og således videre. Emnet er uudtømmeligt.

>Men det er dette jeg ikke bryder mig om:
>"Eller er det bare varmen og tømmermændene der plager dig?"

Det kunne du jo have sagt straks. Jeg forstår det godt. Det kan
opfattes på mange måder, og jeg glemte en fed smily.
Den slags udsagn er ellers en normal (venligt, drillende)
omgangstone i mange kredse. På nettet kan man aldrig vide
hvorledes disse udsagn opfattes; men de er aldrig personligt
ment.

>Jeg hopper af tråden her.

Ja, lad os slutte denne ufrugtbare palaver. Dog lige et link:

<http://www.fi.dk/faq/faq17/>
<http://www.jordtilbord.dk/ordbog.asp?initial=C> og søg på
citronsyre. Dens salte er interessante i forbindelse med
madlavning.

Espressomaskinen er sikkert afkalket nu, og geden er blevet helt
glatbarberet.

Med mange venlige hilsner

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 02-08-03 10:21

<klip> Espressomaskinen er sikkert afkalket nu, og geden er blevet helt
> glatbarberet.
</klip>

Jooo...kommunikation kan være en alvorlig sag *smil*
[men det var nu nogle underholdende indlæg :o]

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk/hons.html

Fra : Felix

Dato : 03-08-03 16:25

On Sat, 2 Aug 2003 11:20:56 +0200, Miver og Mulle's mor wrote:

>Jooo...kommunikation kan være en alvorlig sag *smil*

Ja, man skal være særligt opmærksom når ældre mennesker (>100 år)
og mærkevarefanatikere beriger med indlæg.
Den slags individer er meget følsomme overfor sandheder.

>[men det var nu nogle underholdende indlæg :o]

Vi kan jo lige så godt nyde livet mens vi har det, ægge sandt?

God sommerdag. Med venlig hilsen