Bladbede/sølvbede (spinat) genopvarmet
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 29-07-03 21:31

Hejsa

Hvordan er det nu lige, det er med retter med spinat?

Vi har lavet et grøntsagssammenkog af bladbede(sølvbede)-blade, hvidløg
og tomat. Vi spiste ikke det hele, og det fik lov at køle langsomt af i
gryden. Må det spises i morgen? Og skal det eller endelig ikke koges
igennem igen???

Der er noget med spinat og gtenopvarming, som jeg heller ikke kan huske;
og da sølvbede (som også kaldes bladbede) jo bruges som spinat, så
tænkte jeg, at det måske også gjaldt der.

På forhånd tak for hjælpen.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : sune vuorela

Dato : 30-07-03 00:27

En der kalder sig sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) skrev:

> [...]
>og tomat. Vi spiste ikke det hele, og det fik lov at køle langsomt af i
>gryden. Må det spises i morgen? Og skal det eller endelig ikke koges

Har retten været kogt efter sidste grøntsagstilsætning?

Hvis ja, ville jeg uden tøven spise det i morgen - og det tager
bakteriemæssigt ikke skade af at blive kogt igennem inden spisning.

--
Sune

Fra : Peter

Dato : 30-07-03 11:05

sune vuorela wrote:
> Har retten været kogt efter sidste grøntsagstilsætning?
>
> Hvis ja, ville jeg uden tøven spise det i morgen - og det tager
> bakteriemæssigt ikke skade af at blive kogt igennem inden spisning.

Jeg ved ikke med sølvbede, men problemet med genopvarmning af spinat er ikke
af bakteriemæssige årsager. Spinat har et højt indhold af nitrat der efter
opvarmning og efterfølgende gemning kan omdannes til nitrit, som er
mistænkt for at være kræftfremkaldende. Det hælper ikke noget at koge
retten igennem. Derfor reglen om at retter med opvarmet spinat ikke må
genopvarmes.

/Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-03 15:09

Peter wrote:

> er ikke af bakteriemæssige årsager. Spinat har et højt indhold af
> nitrat der efter opvarmning og efterfølgende gemning kan omdannes til
> nitrit, som er mistænkt for at være kræftfremkaldende.

....men vel ikke mere end at der kommes nitrit i diverse kødvarer?

vh
Jan

Fra : Peter

Dato : 30-07-03 15:53

Jan Bøgh wrote:

> ...men vel ikke mere end at der kommes nitrit i diverse kødvarer?

Nu har brugen af nitrit i kødvarer også været lovmæssigt reguleret de sidste
20 år - det findes stadig i visse specifikke produkter som f.eks. bacon,
men som hovedregel er det forbudt.

Vedrørende genopvarmning af spinat har jeg lige checket, og den oficielle
anbefaling er at man pga. det mulige nitritindhold ikke serverer
genopvarmede retter med spinat eller grønkål til små børn under 1 år.

Så risikoen for voksne ved en enkelt genopvarmet ret er nok til at overse.

/Peter

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 30-07-03 22:33

Hejsa

Peter <noneof@your.biz> wrote:

> [...]
> genopvarmede retter med spinat eller grønkål til små børn under 1 år.
>
> Så risikoen for voksne ved en enkelt genopvarmet ret er nok til at overse.

Det må man vel så sige; men det løser jo ikke mit problem ang
blad(sølv)bede.

Kan vi finde én, der ved, om de arter sig som spinat?

/Sebastian

Fra : Hauge

Dato : 30-07-03 22:57

Hejsa

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@mail.tele.dk> wrote in message
> Det må man vel så sige; men det løser jo ikke mit problem ang
> blad(sølv)bede.

Kan vel være ligemeget, da du jo ikke spiser det 250 dage i træk, men så kan
man jo dø/blive syg af alt..
Folks tro på sygdom, gør at de blir syge.

Mvh Hauge

Fra : Bo Warming

Dato : 30-07-03 15:25

"Peter" <noneof@your.biz> wrote in message

> [...]
> mistænkt for at være kræftfremkaldende. Det hælper ikke noget at koge
> retten igennem. Derfor reglen om at retter med opvarmet spinat ikke må
Engang brugtes human latrin til køkkenhavegødning og derfor var der grund
til at være påpasselig med at genopvarme persillesovs osv, hvor E coli ku ha
hygget sig i suppen, hvis grøntsagerne var sjusket vasket..
Ellers er der ingen ulemper ved genopvarming

Giftighed ved grønsager var et problem da man samlede urter i den vilde
natur, og vild kørvel, skarntyde, vild gulerod er ikke så forældlet mht
ugiftighed som de "tamme" skørmplanter
(koriander, persille, dild, seleri, fennikel, anis, osv osv)

Alle krydderier er gifte i stor koncentration og planten har udviklet dem pr
evolution(mutation + selektion) for at skræmme køer og lignende pr dårlig
smag dvs halvvejs forgiftning
så planten kunne overleve.

Løg-elskning er om at leve livet farligt!

Idag står der i Politiken og JP om, at der er fremelsket køeer, der kan
spise de irriterende, ofte allergifremkaldende bjørneklo-skærmplanter (som
folk nødig luger uden beskyttelsesdragt)

Min kone hævder at manien med at spise kuglefisk, "fuji" i Japan er noget
med chancerytteri og dødsdrift.
En sjælden gang dør personen, der søger den ultra-dyre restaurant-spise, som
kun særligt uddannede kokke må tilberede.
Tilberedt uheldigt er der meget af den psyukofarmaka-gift som kan gøre
skindøde haithi-negre til zombier