hvad planter jeg på en skråning
Fra : Thomas

Dato : 05-08-03 08:50

hejsa

jeg har fældet min gamle blommehæk, hvor man skulle bruge lift til at klippe
den da den stod på en skråning.

Skråningen er 30 m lang 1 m høj og stigningen er på ca en m.

Jeg vil nu gerne have plantet den til således at haven er ugenert og har
tænkt lidt på nøddetræer.

men det skal være rimeligt vedligeholdelses frit og vokse rimeligt hurtigt.

Det må meget gerne være bær, nødde eller andre frugt bærende træer/buske.

Den totale højde bør ikke blive meget mere end 3 m.

Nogen fantastiske ideer ??? e.v.t. et mix af forskellige planter så man får
et varieret bælte som både er tæt oppe og nede.

Thomas

Fra : Johnny Solberg

Dato : 05-08-03 10:37

Hej,

Vi har lige haft besøg af en Havearkitekt. Vi har en temlig lang skråning på
ca 20 m og med en højde på ca 1 m. Arkitekten foreslog bla. at vi kunne
plante tjørn (både hvid og rødtjørn). Jeg mener Rødtjørnen blomstrer først
og derefter Hvidtjørnen, men er ikke helt sikker.
Tjørnen kan sagtens blive et par meter høj og bliver meget tæt, så det er
sikkert et udemærket bud på beplantning, hvor der skal være lidt privatliv i
haven :)

Hilsen
Johnny.

Fra : lars bo

Dato : 05-08-03 12:28

> [...]
> sikkert et udemærket bud på beplantning, hvor der skal være lidt privatliv

Og så vil jeg foreslå at du blander den med Hybenroser. De kan enten blive
meget brede (hvis du klipper dem) eller gå i luften.
Med store hvide blomster og flotte røde bær.
hilsen
lars bo

Fra : Thomas

Dato : 05-08-03 14:17

> Tjørnen kan sagtens blive et par meter høj og bliver meget tæt, så det er
> sikkert et udemærket bud på beplantning, hvor der skal være lidt privatliv
> haven :)

Sad lige og ledte lidt på google, der siger flere hjemmesider at tjørnen kan
blive 20 m høj ????

findes den både som busk og som træ ??

Thomas

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-08-03 21:17

Thomas wrote:

> Sad lige og ledte lidt på google, der siger flere hjemmesider at tjørnen kan
> blive 20 m høj ????
>
> findes den både som busk og som træ ??

Nej, men jeg kæmper med at holde den nede, som en hæk.

Fra : Johnny Solberg

Dato : 05-08-03 21:16

Det er nemlig rigtigt. Den fåes i mange varianter og både i busk og træform.

1) Crataegus Monogyna (Engriflet Hvidtjørn - træform) kan blive fra 2 m op
til 20 m højt.

2) Crataegus Laevigata (Alm. Hvidtjørn - busk) kan blive 2 - 5 m i både
højde og bredde.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-03 21:22

On Tue, 5 Aug 2003 15:16:30 +0200, "Thomas" <thomas@4701.dk> wrote:

>Sad lige og ledte lidt på google, der siger flere hjemmesider at tjørnen kan
>blive 20 m høj ????
>
>findes den både som busk og som træ ??

Både og. Man kan godt få f.eks hvidtjørn som træ, men det er sjældent
pænt. (ikke særlig tit med en helt lige stamme og en helt rundt krone
som et træ jo helst skal have). Hvidtjørn går vel nærmest som en stor
busk/lille træ. Den kan blive stor, men 2-4 meter er nok det mest
normale. Heroppe i hvert fald. Men her gror den jo også på vindomsuste
steder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 06-08-03 07:59

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Både og. Man kan godt få f.eks hvidtjørn som træ, men det er sjældent
> pænt. (ikke særlig tit med en helt lige stamme og en helt rundt krone
> som et træ jo helst skal have).

Jeg har en rødtjørn i haven som har helt lige stamme og ret jævn krone, det
er ca. 5 meter højt. Meget yndigt om foråret og ligner noget der er løgn på
denne tid med rustpletter på de blade den stadig har. Hvis den gamle
ribeshæk en dag skal sløjfes, så ryger træet også, så jeg kan få rettet
indkørslen op.

Men i et skel vil det sikkert ikke betyde så meget.

:Pia

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-08-03 21:23

Thomas wrote:

> [...]
>
> Nogen fantastiske ideer ??? e.v.t. et mix af forskellige planter så man får
> et varieret bælte som både er tæt oppe og nede.

Der findes søjlebordet taks, den bliver ikke så høj. 4m på 100 år (arten kan
blive 25m)

Bambus, findes i flere højder.

Droningebusk

Jasmin findes i flere former.

Rhododendron.

Ellers spørg i Planteskolen.

-----
Hassel bliver normalt 7m

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-03 21:26

On Tue, 5 Aug 2003 09:50:01 +0200, "Thomas" <thomas@4701.dk> wrote:

> [...]
>
>Nogen fantastiske ideer ??? e.v.t. et mix af forskellige planter så man får
>et varieret bælte som både er tæt oppe og nede.

Ribs og solbær var da en mulighed. I kan selv bruge bærrene hvis det
skal være, men ellers kan fuglene tage dem. Det samme med stikkelsbær,
men de er ret onde, prikker og så'n.

Hyld er også en mulighed, den kommer så lidt i vejret, måske også mere
end 3 meter, men den kan jo holdes nede.

Surbær (Aronia) bliver 1,5 - 2 meter høj, en ret flot busk med røde
høstfarver i løvet.

Sargentsæble (Malus sargentii), 1 - 3 meter høj, massevis af hvide
blomster om foråret, små bitte røde æbler om efteråret samt gule
høstfarver.

http://www.gartneriet.dk