kæmpehindbær
Fra : kaffe kaj

Dato : 04-08-03 19:30

hej ng!

for nogle år siden, (omkring starten af firserne) modtog mange folk, et
eller flere frø fra en vistnok såkaldt "amerikansk kæmpe-hindbær".
ihvertfald fik min mor nogle frø som hun fik en plante ud af
og i en have jeg købte i 1996 var der en plante af slagsen
i min nyligt indkøbte have er der ligeledes en plante, nu med et stort rødt
modent bær samt flere mindre grønne bær.
bæret ligner et stort hindbær, planten har torne.

er der mon nogen der kan fortælle mig mere om denne plante
feks. dansk navn, udenlandsk navn, latinsk navn, oprindelse, historie,
dyrkning, formering, internet adresser.
al information om denne plante er velkommen.

--
mvh. Kaffe Kaj

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-08-03 20:49

kaffe kaj wrote:

> [...]
> dyrkning, formering, internet adresser.
> al information om denne plante er velkommen.

Jeg kan huske at jeg har smagt den i Arboretet i Hørsholm, den smagte ikke af
noget.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-08-03 21:22

Rubus illecebrosus Jordbær-hindbær

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-03 21:04

On Mon, 4 Aug 2003 20:30:03 +0200, "kaffe kaj" <kaffe@kaj.na> wrote:

> [...]
>dyrkning, formering, internet adresser.
>al information om denne plante er velkommen.

Historien om frøene kender jeg ikke.
Men jeg tror godt jeg kender planten. Jeg kan bare ikke huske hvad den
hedder, men jeg mener jeg har hørt den omtalt som en jordbærhindbær.

http://www.gartneriet.dk

Fra : kaffe kaj

Dato : 04-08-03 22:44

Tusind Tak for svarene!

jeg har i mellemtiden talt med min far der siger at planten blev hjemtaget
fra en have på fyn.
min historie var altså ikke rigtig, jeg har husket forkert.
min far siger dog også at det er en jordbærhindbær.
dermed er jeg kommet videre på nettet ved brug af "jordbærhindbær" i et ord.

konklusionen er: det er Rubus illecebrosus - jordbærhindbær.

endnu engang tak for hjælpen!

--
mvh. Kaffe Kaj

Fra : kaffe kaj

Dato : 04-08-03 23:01

lige et afsluttende foto:
http://www.pflanzenbuch.de/galerie/q-r/rubus_illecebrosus

flot og lækkert! ikke?

--
mvh. Kaffe Kaj

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-03 21:13

On Tue, 5 Aug 2003 00:00:33 +0200, "kaffe kaj" <kaffe@kaj.na> wrote:

>lige et afsluttende foto:
>http://www.pflanzenbuch.de/galerie/q-r/rubus_illecebrosus
>
>flot og lækkert! ikke?

Smag og behag du ved
Jeg har smagt den for år tilbage, så lækker? Nej.
Flot? Nææhh.. kun på billedet. I virkeligheden siger planten mig ikke
noget.

http://www.gartneriet.dk