Chillifrugter
Fra : Jack Nissen

Dato : 02-08-03 12:30

Hej

For første gang har jeg sat en chilli-plante i mit drivhus.
Der er nu store og flotte grønne chilli-frugter på planten.

Jeg mener jo at chilli-frugter skal være røde.

Skal jeg bare lade dem hænge, bliver de så røde ?
Eller skal man tage dem af planten nu ?

Venlig hilsen

Jack N.

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-08-03 16:16

"Jack Nissen" <fame-n@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg mener jo at chilli-frugter skal være røde.
>
> Skal jeg bare lade dem hænge, bliver de så røde ?

Lad du dem bare hænge, så bliver de flot røde. Du kan roligt bruge af dem,
mens de er grønne.

mvh
Preben

Fra : Mimi

Dato : 02-08-03 19:56

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote
> Lad du dem bare hænge, så bliver de flot røde.
Enig
> Du kan roligt bruge af dem, mens de er grønne.
Det gjaldt ikke mine chilifrugter - de smagte ikke godt som grønne, men blev
rigtig gode som røde. . .de grønne smagte sådan lidt sure/umodne. Det hænger
måske sammen med sorten, men prøv lige en enkelt af de grønne, før du
plukker for mange af planten.
Mvh Mimi

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 02-08-03 20:57

"Jack Nissen" <fame-n@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener jo at chilli-frugter skal være røde.
>
> Skal jeg bare lade dem hænge, bliver de så røde ?

Hej Jack,

Som Mimi er inde på, handler det om, hvilke sorter du har. Men som
udgangspunkt, skal chilien være rød, før du plukker den.
Den almindelige klokkepeber spise jo ofte grøn.... Det er én af dem. Den
anden, og mig bekendte eneste "rigtige", chili der spise grøn, er Jalapeño.
(Den kan dog sagtens spises rød også.)
Når alt dette er sagt, så skal man lige huske, at fordi chilien er blevet
rød, er den ikke nødvendigvis moden! Ofte skal de hænge i mange uger, efter
at de er blevet røde, for at få den bedste smag. (Alt efter sort, forståes.)
En grøn chili = dårlig chili.... Ofte er de bare bitre, ustærke eller
smagløse, eller alle tre ting på én gang. Du kan jo selv prøve med en
enkelt frugt. Og husk endelig at chili skal bearbejdes før de spise. Det
betyder: Frø og vægge skal væk. Frøene er bare bitre....
God høst....

Mvh. Renate

Fra : Mark Schiller

Dato : 04-08-03 12:25

Sat, 2 Aug 2003 21:56:52 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>En grøn chili = dårlig chili....

Ikke enig - Thai (Birdeye) bruges også som grønne!

>Og husk endelig at chili skal bearbejdes før de spise. Det
>betyder: Frø og vægge skal væk. Frøene er bare bitre....

Igen - ikke enig - meeeen, smag og behag er forskellig

Jeg kunne godt tænke mig, at se "nogen" prøve, at fjerne vægge og frø
fra en Birdeye-chili - end ikke thai'erne bruger tid på dette

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 04-08-03 16:15

"Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid> skrev i en meddelelse
> Sat, 2 Aug 2003 21:56:52 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
> <renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Ikke enig - Thai (Birdeye) bruges også som grønne!

Hej Mark,

Hehe...nu mente jeg jo også de sorter, der udelukkende spises røde. Jeg
er jo håbløst ignorant, med hensyn til chili der ikke lige kommer fra
Amerika.

> Igen - ikke enig - meeeen, smag og behag er forskellig

Det synes jeg tilgengæld ikke, kan diskuteres som "smag og behag". Der er
*masser* af bitterstof i frø. Jeg ved godt at der også er styrke, men den er
der jo også masser af i helt modne frugter.

> Jeg kunne godt tænke mig, at se "nogen" prøve, at fjerne vægge og frø
> fra en Birdeye-chili - end ikke thai'erne bruger tid på dette
>

> /Mark

Hehe, Jeg har aldrig selv dyrket Birdeye, og dog tror der var et par i
blandt sidste sommer. Men det er jo Thai-chili. Dem gider jeg ikke. De er
som oftest bare stærke og uden smag. Nej, gi' mig nogle Serrano, de kan
trylle en hvilken som helst kedelig gryderet om til en herremiddag.
Hvordan bliver høsten i år?

Mvh. Renate

Fra : Mark Schiller

Dato : 05-08-03 09:06

Mon, 4 Aug 2003 17:15:19 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
> [...]

>Hehe...nu mente jeg jo også de sorter, der udelukkende spises røde. Jeg
>er jo håbløst ignorant, med hensyn til chili der ikke lige kommer fra

*LOL*

>Det synes jeg tilgengæld ikke, kan diskuteres som "smag og behag". Der er
>*masser* af bitterstof i frø. Jeg ved godt at der også er styrke, men den er
>der jo også masser af i helt modne frugter.

Du har da ret - men problemet er blot, at man på nogle sorter, har mere
end vanvittig svært ved, at fjerne kerner og væg ............ min pointe
var derfor blot, at man sagtens kan spise disse uden, at sidde med en
øv-oplevelse

>Hehe, Jeg har aldrig selv dyrket Birdeye, og dog tror der var et par i
>blandt sidste sommer. Men det er jo Thai-chili. Dem gider jeg ikke. De er
>som oftest bare stærke og uden smag.

Hvis du har lyst, så prøv lige:

   http://www.vosborg.dk/public/visopskrift.asp?id=1

og så lad os snakke sammen igen, om Birdeyes fortræffeligheder )
(ovenstående opskrift kan også bruge af ikke-chili-fanatikere)

>Nej, gi' mig nogle Serrano, de kan
>trylle en hvilken som helst kedelig gryderet om til en herremiddag.

Jeg har ikke prøvet dem endnu, men mit bed siger, at det ikke var så
længe )

>Hvordan bliver høsten i år?

Den korte udgave:

Den bliver noget rigtig møg! Tiden er løbet fra mig i år, var ellers
rimelig god tid med planterne, de så flotte ud og så gik der et eller
andet galt .................. meeeen, jeg får da chili - bare ikke i det
omfang jeg havde håbet på )

Set fra den positive side, så har jeg haft nogle præmiestunder med min
søn istedet og så må jeg dyrke chili i stort omfang, når jeg bliver
gammel )

Nah, det bliver nok bedre næste år - så må jeg tage mig lidt mere sammen
uagtet, at sønnen på det tidspunkt er blevet storebror ........... ))

Hvordan bliver din høst?

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 05-08-03 14:45

> [...]
> end vanvittig svært ved, at fjerne kerner og væg ............ min pointe
> var derfor blot, at man sagtens kan spise disse uden, at sidde med en

Jamen det er jo fordi, jeg ikke har kendskab til frugter, hvor det ikke er
muligt at fjerne frø og vægge, endnu.

> Hvis du har lyst, så prøv lige:
>
> http://www.vosborg.dk/public/visopskrift.asp?id=1
>
> og så lad os snakke sammen igen, om Birdeyes fortræffeligheder )
> (ovenstående opskrift kan også bruge af ikke-chili-fanatikere)

Hmmm, den ser avanceret ud. Men det må da prøves en dag. Jeg bliver vist
nødt til, at overtale Jonas til en enkelt birdeyes-plante i næste sesson.

> [...]
> rimelig god tid med planterne, de så flotte ud og så gik der et eller
> andet galt .................. meeeen, jeg får da chili - bare ikke i det

Hvad var der det gik galt? Kom de for sent i større potter?

> Set fra den positive side, så har jeg haft nogle præmiestunder med min
> søn istedet og så må jeg dyrke chili i stort omfang, når jeg bliver
> gammel )

Ja eller når din søn når en alder, hvor chilien bliver intressant. Min søn
på 11 er helt vild med drivhuset. Han kommer der flere gange om dagen, for
at se om der er sket nyt. Han er efterhånden nået til jalapeño-styrke.
Men vi har også i år en del søde chilier, som ungerne elsker.

> Nah, det bliver nok bedre næste år - så må jeg tage mig lidt mere sammen
> uagtet, at sønnen på det tidspunkt er blevet storebror ........... ))

Jamen når han er blevet storebror, vil han sikkert sætte pris på lidt far og
søn samværd, så bare igang med potter, frø og jord.
Og tillykke med den lille ny, når den tid kommer.

> Hvordan bliver din høst?
>

> /Mark

Tja, det vil jeg nødigt udtale mig om. Som du sikkert husker, er det jo
i virkeligheden ikke *min* høst.
Chili er Jonas' projekt. Men jeg synes det er rigtig intressant, så jeg
følger som regel godt med. Jeg udtaler mig så alligevel:
Vi har ca. 40 planter i år. Der er masser af frugt på de fleste sorter. Dog
er tabaskoerne ikke noget at prale af endnu. Mange men små frugter. Vi håber
sessonen bliver lang og varm, så vi også kan få de sene sorter med. Vi har
allerede fuldmodne Habanero Scotch Bonnet og CRH'er. En anden ny sort vi
har i år, er Large Red Cherry Hot, den ser rigtig sjov ud. De er nærmest
kuglerunde og vokser opad. De er på størrelse med golfkugler, og meget
dekorative. Styrken er moderat. Lige nu har vi Jalapeñoer i læssevis, så der
skal snart fryses.
Alt i alt ser det lovende ud og det lader til, at især Serranoerne kommer
til at give rigtig godt.
Jeg håber du får lidt til fryseren alligevel.

Mvh. Renate

Fra : Mark Schiller

Dato : 06-08-03 06:48

Tue, 5 Aug 2003 15:44:46 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad var der det gik galt? Kom de for sent i større potter?

Jeg har ingen anelse om, hvad der gik galt - det kunne sagtens være et
potte-problem

>Vi har allerede fuldmodne Habanero Scotch Bonnet og CRH'er.

Ahh, det lyder da rigtig godt

Jeg savner min CRH, men det er da rart at høre, at der er andre der har
supersucces med den

>En anden ny sort vi har i år, er Large Red Cherry Hot, den ser rigtig sjov ud. De er nærmest
>kuglerunde og vokser opad. De er på størrelse med golfkugler, og meget
>dekorative.

Den lyder sjov - den må jeg have næste sæson, så kan den også bruges som
produktiv stueplante

>Jeg håber du får lidt til fryseren alligevel.

Det håber jeg sør'me også .............

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 05-08-03 14:48

Renate Jacobsen skrev:

> Men vi har også i år en del søde chilier, som ungerne elsker.

Kan du anbefale nogle bestemte sorter i denne kategori?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 05-08-03 15:19

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du anbefale nogle bestemte sorter i denne kategori?
>
> --
> Venlig hilsen
> Jakob Bock

Hej Jacob,

Jamen det kan jeg da.

Det første år havde vi stor succes med "Ramiro". Det var simpelthen frø
"hugget" fra frugter vi købte i Føtex. Dem har de stadigvæk ofte. Det er
øjensynligt ikke F1'ere, så frugterne bliver, som dem man køber.
I år mente manden, at han ville prøve at købe frøene, og han fandt en plante
der efter beskrivelsen matchede "Ramiroerne" godt. Han tog fejl!!! Han
valgte Hungerian Wax, og den er bestemt ikke ustærk. Så vi ved stadigvæk
ikke, hvilken plante "Ramiro" er.
Derudover har vi Giant Marconi og Gypsy. Hvordan Marconierne arter sig vides
endnu ikke. De er ikke modne, men de ser rigtig fine ud. Gypsyerne smager
ganske godt, men vi har heller ikke her, smagt en helt moden frugt.
Men prøv at kigge på www.tomatogrowers.com , under sweet peppers, der er
rigtig mange. Der er også både Marconien og gypsyen beskrevet.

Mvh. Renate

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-08-03 16:06

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> Men prøv at kigge på www.tomatogrowers.com , under sweet peppers, der er

Det var et fint link med mange spændende Hot Peppers. Jeg kan se, at man
bruger målet Scoville Units, som åbenbart har noget med styrken at gøre.
Hvad er det der måles med Scoville Units?

mvh
Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-08-03 16:26

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
> Det var et fint link med mange spændende Hot Peppers. Jeg kan se, at man
> bruger målet Scoville Units, som åbenbart har noget med styrken at gøre.
> Hvad er det der måles med Scoville Units?

Jeg fandt selv en forklaring:
http://easyweb.easynet.co.uk/~gcaselton/chile/scoville.html