Hvad kan sås i køkkenhaven nu?
Fra : Kenth Jensen

Dato : 27-07-03 09:36

Hej

Vi er efterhånden ved at have en del ledig plads i vores køkkenhave.

Jeg kunne godt bruge et par forslag til hvad vi kan så nu, så vi ikke skal
gå og kikke på den bare jord resten af året.

Hvad med salat, kan det stadig nåes?

På forhånd tak

Hilsen
Kenth Jensen

Fra : Lin

Dato : 27-07-03 09:41

Jeg foreslår at du sår noget honningurt, lupiner og kløver. Det ser pænt ud
og de to sidstnævnte gør jorden god til næste år. Salat kan sagtens nås
endnu - jeg har for nylig sået ruccola. Almindelig salat kan også lade sig
gøre bare du husker at vande det godt!

Go' fornøjelse og go' sen-høst.

-Linda

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-07-03 09:54

> [...]

> Jeg kunne godt bruge et par forslag til hvad vi kan så nu, så vi ikke skal
> gå og kikke på den bare jord resten af året.

Alting kan sås - men ikke alt kan nå at færdigudvikles Det er på grænsen
for mange ting, og resultatet vil afhænge af vejr og vind, og hvornår der
kommer nattefrost. Det gælder også salat.
Prøv da at så de rester af frø, I har; jeg tror ikke, der er frø i
butikkerne mere - og så se, hvad der kommer ud af det.
Som du selv skriver, er alternativet ingenting i sort jord.
Chancen er nok størst med de blomster og grønsager, der udvikler sig
hurtigt, eller som tåler kulde bedst, f.eks. radiser, kål, ærter, salat,
morgenfruer, etc.

Hilsen Inger

Fra : Peter Norris

Dato : 27-07-03 10:06

On Sun, 27 Jul 2003 10:35:57 +0200, "Kenth Jensen"
<kenth.susanne@FJERN_DETTE_postman.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kunne godt bruge et par forslag til hvad vi kan så nu, så vi ikke skal
>gå og kikke på den bare jord resten af året.

Spinat kan også sås den næste måneds tid. Frøene spirer dog ikke så
villigt hvis jordtemperaturen er over 20 grader, men man kan forspire
dem nogle dage i køleskabet mellem et par fugtige kaffefiltre.

Orientalske bladgrønsager (fx pak choi skulle stadig være til at få
fat i) er også velegnede til såning i august.Og mon ikke også bønner
skulle kunne nå at give noget.

venlig hilsen
Peter Norris

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-03 19:46

"Peter Norris" skrev i en meddelelse
"Kenth Jensen" wrote:

> Spinat kan også sås den næste måneds tid. Frøene spirer dog ikke så
> villigt hvis jordtemperaturen er over 20 grader, men man kan forspire
> dem nogle dage i køleskabet mellem et par fugtige kaffefiltre.

Hvis du aldrig før har sået skorzonerrødder så prøv at så 3 rækker ved
siden af hinanden. De ligner små palmeblade når de kommer op, og pynter
virkelig i en halvtom have.

Den store fordel ved dem er at de kan blive ved at stå hele vinteren. Man
kan
bare gå ud og grave nogle stykker op, når man får lyst. Hvis ikke jorden
bliver hårdtfrossen selvfølgelig. Og så er de meget meget sunde, indeholder
mineraler
og sporstoffer som ikke findes i ret mange andre grøntsager.

Jeg mener, jeg har hørt at ræddiker helst skal sås i august. Det er jo også
en
dejlig grøntsag at have.

Ruth

Fra : Kenth Jensen

Dato : 27-07-03 20:29

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message

> Hvis du aldrig før har sået skorzonerrødder så prøv at så 3 rækker ved
> siden af hinanden. De ligner små palmeblade når de kommer op, og pynter
> virkelig i en halvtom have.

Øh, hvad er det lige for nogle? Jeg kan ikke erindre at have hørt om dem
før, er det en grøntsag man kan spise, hvad minder den om?

Lidt mere info ville være rart, da det lyder spændende.

Hilsen
Kenth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-03 21:26

"Kenth Jensen" skrev i en meddelelse

> Øh, hvad er det lige for nogle? Jeg kan ikke erindre at have hørt om dem
> før, er det en grøntsag man kan spise, hvad minder den om?
>
> Lidt mere info ville være rart, da det lyder spændende.

De er på tykkelse med gulerødder men længere. De er kridhvide indeni og
har en tynd mørkebrun skræl. Man kan f.eks. skrælle dem og rive dem groft,
så smager de lidt i retning af nøddekerner.

Vil man bruge dem i vintersuppe virker de mere som asparges, men man skal
måske koge dem i en lille gryde for sig. Koger de for længe bliver de
smaskede.
En gang læste jeg noget af en japansk diætlæge - øh jeg kan ikke huske hans
navn noget som minder om byen Osaka. Han skrev at de har den egenskab at
ligegyldig hvad man fejler så vil deres næringsindhold gøre at de er med til
at
rette op på den ubalance, der er når man er syg.

Den eneste fejl de har er at når man skræller eller river dem får man sådan
noget hvidlig saft på fingrene og det bliver mørkt ligesom det der er i
mælkebøtter.
Derfor er det klogt at have en neglebørste i nærheden når man gør dem i
stand.

Og som sagt, mens de vokser bliver toppen nogle slanke fine blade, der
falder lidt
ud til hver side som en lille palme - de ser så flotte ud, når de står i
rækker i et bed.

Ruth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-03 22:39

On Sun, 27 Jul 2003 20:46:03 +0200, "Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote:

>Jeg mener, jeg har hørt at ræddiker helst skal sås i august. Det er jo også
>en
>dejlig grøntsag at have.

Kinakål skal også først sås efter midten af juli måned, og de er hurtige
til at udvikle sig. Men vist ikke helt lette at dyrke. Jeg har i hvert
fald aldrig haft held med dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : bent

Dato : 28-07-03 01:45

Mads Lie Jensen wrote:

> Kinakål skal også først sås efter midten af juli måned, og de er hurtige
> til at udvikle sig. Men vist ikke helt lette at dyrke. Jeg har i hvert
> fald aldrig haft held med dem.

Og lidt senere - først i september - kan man så spidskål. Den overvintrer
hvis det ikke er alt for hård vinter. Det er lykkedes hver gang jeg har
prøvet. De bliver så tidligt udviklet at der ikke kommer orm i dem.
Bent