Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixel størelse
Fra : anders pedersen

Dato : 11-08-03 14:24

Hvad er svare en en cm til i pixel

Hvormange pixel er det her:
10*15
10*18
13*18

Anders

Fra : Peter

Dato : 11-08-03 14:31

> Hvad er svare en en cm til i pixel
>
> Hvormange pixel er det her:
> 10*15
> 10*18
> 13*18

Kommer jo an på opløsningen. Den måles i dpi (dot's per inch) så kan du selv
regne dig frem til det :)

Normal trykkvalitet er 300-1200dpi afhængig af folks temperament :)

Fra : ha

Dato : 11-08-03 14:42

anders pedersen wrote:
> Hvad er svare en en cm til i pixel

Lotte M har udarbejdet en fin oversigt. Du kan se den på
http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt_dpi_udskriftsstoerrelse.shtml

mvh
ha

Fra : KNL DtP

Dato : 11-08-03 15:00

"anders pedersen" <4894apede@elev.daks.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er svare en en cm til i pixel

En pixel svarer til ... en pixel. Hvis du vil omregne cm til pixels, *skal*
du have opløsningen med. Man kan ikke sige at 10 x 15 cm svarer til så og så
mange pixels, med mindre man ved hvor stor opløsningen skal være.

Jo størrer format du vil have 1600 x 1200 pixels til at dække, desto mindre
bliver opløsningen.

> Hvormange pixel er det her:

Hvis du vil have dine digitale billederne fremkaldt, så vil jeg anbefale en
opløsning på omkring 250-300 dpi. Går du længere ned i opløsning (< 150
dpi), vil du opleve at billedet enten bliver takket (pixlet) eller soft.

> 10*15

984 x 1476 pixles ved 250 dpi

> 10*18

Ikke noget brugt format.

> 13*18

1772 x 1280 pixels ved 250 dpi.

Formelen hedder [opløsning i dpi] / 2,54 = [antal pixels pr. cm]. De 2,54 er
omregningstallet fra tommer til cm.

En tommelfingerregl hedder at du gerne skal have 100 pixels pr. cm for at
opnå en ordenlig billedkvalitet (og her kan du så se at 1600 x 1200 pixels
er fint til en 15 x 10 cm kopi.)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : .J.S...

Dato : 11-08-03 15:37

"anders pedersen" <4894apede@elev.daks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Info i de andre svar du har fået er ok, men pas på ppi og dpi bruges i flæng
og det er ikke det samme.

ppi = pixels per inch = billed-elementer per tomme(2.54 cm)

dpi = dots per inch = blækprikker per tomme.

For at printeren kan generere alle mulige farver ud fra nogle få
grundfarver, skal dpi være en del større end den ppi man vil opnå. Printeren
generer jo farverne ved at printe et mønster af de grundfarver den har
tilgængelig.

Desværre er der en del software som bruger dpi i forbindelse med størrelses
angivelse ved udprint, og det er jo egentligt noget sludder.
På samme måde indeholder EXIF info for et billede også en dpi som ingen
mening giver.

mvh/JS

Fra : Jan Kreutzfeldt

Dato : 14-08-03 07:51

Prøv at tjekke denne side http://www.fotoshoppen.com/guide.htm
Nederst nogle guidelines for størrelse contra udskrifts kvalitet
mvh JK