/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
limning af akvarie
Fra : jan h


Dato : 11-08-03 16:54

hej ng

kan man bruge almendelig byggesillcone/sanitetssillicone

det er jo en del billiere end det "rigtige"

mvh jan



 
 
Anders T. Pedersen (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders T. Pedersen


Dato : 11-08-03 17:01

Nej....

De har algehæmmere i sig... Du skal have fat noget silikone uden disse
stoffer, da de er giftige for fiskene...

/Anders

"jan h" <hermann.dk@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:3f37bc06$0$32466$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hej ng
>
> kan man bruge almendelig byggesillcone/sanitetssillicone
>
> det er jo en del billiere end det "rigtige"
>
> mvh jan
>
>



Jan Bøgh (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 11-08-03 17:17

Anders T. Pedersen wrote:
> Nej....
>
> De har algehæmmere i sig... Du skal have fat noget silikone uden disse
> stoffer, da de er giftige for fiskene...

Jeg har altid ment det samme, men kan egentlig ikke lade være med at
overveje om det er rigtigt.
ER algehæmmere giftige for fisk?
Er der en eller anden, der har gjort erfaringer med sanitetssilicone - eller
er vi bare alle sammen bærere af en udokumenteret myte?

vh
Jan



Karsten Feddersen (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 11-08-03 17:14

Hej

Jan Bøgh wrote:
> Jeg har altid ment det samme, men kan egentlig ikke lade være med at
> overveje om det er rigtigt.

Ja det er rigtigt. Jeg har forsøgt at lappe et gammel (gratis) akvarie
med det resultat at enten døde fiskene eller også skulle de aflives
forde de blev syge.

> ER algehæmmere giftige for fisk?

Jeg ved ikke om det var algehæmmerne eller hvad det var, men godt var
det bestemt ikke.

> Er der en eller anden, der har gjort erfaringer med sanitetssilicone - eller
> er vi bare alle sammen bærere af en udokumenteret myte?

Hvid sanitetssilikone. Det skulle jo være vandfast

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


jan h (11-08-2003)
Kommentar
Fra : jan h


Dato : 11-08-03 18:30


>
> Hvid sanitetssilikone. Det skulle jo være vandfast
>
hvad sku det hjælpe hvis fiskene dør?


> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
> Karsten Feddersen
>
> http://www.feddersen.dk
>



Karsten Feddersen (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 11-08-03 18:38

Hej

jan h wrote:
>>Hvid sanitetssilikone. Det skulle jo være vandfast
>
> hvad sku det hjælpe hvis fiskene dør?

Som sammenhæng i mit tidligere indlæg svarer jeg Jan Bøgh på hans
spørgsmål: "Er der en eller anden, der har gjort erfaringer med
sanitetssilicone"

Hvortil jeg svarer: "Hvid sanitetssilikone"

Så for at pensle det ud. Ja, jeg har erfaring med det; ja, fiskene dør;
ja, der skal bruges speciel akvariesilikone. Nej, det var ikke en
opfordring til brug af hvis sanitetsilikone.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk


Jan Bøgh (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 11-08-03 20:08

Karsten Feddersen wrote:

> Så for at pensle det ud. Ja, jeg har erfaring med det; ja, fiskene
> dør; ja, der skal bruges speciel akvariesilikone. Nej, det var ikke en
> opfordring til brug af hvis sanitetsilikone.
....men en velanbragt opfordring til at læse en tråd i sammenhæng og ikke se
de enkelte indlæg som alenestående (undskyld Karsten, hvis jeg lægger en
betydning i dit indlæg, der måske ikke er belæg for).

vh
Jan



Carsten Gall (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 11-08-03 18:40


jan h <hermann.dk@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f37bc06$0$32466$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hej ng
>
> kan man bruge almendelig byggesillcone/sanitetssillicone
>
> det er jo en del billiere end det "rigtige"

Er det i hele taget besværet værd at forsøge??

I silvan koster en tube af den "rigitge" silicone, den til glas ca
70 kr.
Og den strækker langt. Det skal virkeligt limes mange akvarier før
end det bliver noget
der kan mærkes økonomisk

Jeg mener at der på tuben med sanitets silicone, står at den ikke må
bruges til akvarier.


Carsten



Ole Larsen (11-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 11-08-03 18:51


"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bh8kdc$1g1s$1@news.cybercity.dk...
> Er det i hele taget besværet værd at forsøge??
>
> I silvan koster en tube af den "rigitge" silicone, den til glas ca
> 70 kr.
> Og den strækker langt. Det skal virkeligt limes mange akvarier før
> end det bliver noget
> der kan mærkes økonomisk
>
> Jeg mener at der på tuben med sanitets silicone, står at den ikke må
> bruges til akvarier.

Ja. Sidst jeg købte, bemærkede jeg at prisforskellen var så lille, at det
simpelthen ikke er værd at overveje, IMHO.
Mon ikke spørger tænker på prisen på de små tuber i akvarieforretningerne -
de er dælme dyre.
Og så lige et lille fif. I Silvan havde de en pose med 4-5 spidser og ditto
skuehætter - så kan man få det til at holde længe, og bruge igen og igen,
hvis altså.......

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det
du kommenterer.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Simon Rasch (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Simon Rasch


Dato : 12-08-03 22:21

> Og så lige et lille fif. I Silvan havde de en pose med 4-5 spidser og
ditto
> skuehætter - så kan man få det til at holde længe, og bruge igen og igen,
> hvis altså.......

ellers kan man bare tage en alm. skrue og køre den op i tuden. Så kan den
skrues af når man skal bruge mere. Det plejer at virke for mig.

/Simon





Mogens Andersen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Andersen


Dato : 12-08-03 06:40

I Harald Nyborg koster glassilicone 49,95,- , hvis man har sådan
en i næheden..

http://www.haraldnyborg.dk


KED (13-08-2003)
Kommentar
Fra : KED


Dato : 13-08-03 17:58

Jeg har limet 2 stk. 160 liter med den HN kalder "Byggesilicone"
transparent (blå streger med sort tekst) den er eddikesyrebaseret og
koster kr. 29.95. Fiskene har levet siden April og jeg har kun haft 4 neon
der døde i starten, men det var nok fordi vandet ikke var færdig modnet.
Mvh
KED


"Mogens Andersen" <andersen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:10606668940.0415242167401217@dtext.news.tele.dk...
> I Harald Nyborg koster glassilicone 49,95,- , hvis man har sådan
> en i næheden..
>
> http://www.haraldnyborg.dk
>



Thomas Madsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 12-08-03 22:41

Simon Rasch skrev:

> ellers kan man bare tage en alm. skrue og køre den op i tuden. Så
> kan den skrues af når man skal bruge mere. Det plejer at virke for
> mig.

Jeg plejer blot at lade en lille klat silikone hænge udfra tuden som
så størkner og fungerer som prop der blot kan rykkes af næste gang man
skal bruge silikonen.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ole Larsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 12-08-03 22:49


"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93D5F0E883071.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> Simon Rasch skrev:
>
> > ellers kan man bare tage en alm. skrue og køre den op i tuden. Så
> > kan den skrues af når man skal bruge mere. Det plejer at virke for
> > mig.
>
> Jeg plejer blot at lade en lille klat silikone hænge udfra tuden som
> så størkner og fungerer som prop der blot kan rykkes af næste gang man
> skal bruge silikonen.

Ingen af delene holder i længden. Efter nogen tid kan hele spidsen være
hærdet.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det
du kommenterer.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Thomas Madsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 12-08-03 22:51

Ole Larsen skrev:

> Ingen af delene holder i længden. Efter nogen tid kan hele spidsen
> være hærdet.

Det har jeg nu aldrig oplevet.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ole Larsen (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 13-08-03 23:56


"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93D5F2A9795D3.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> Ole Larsen skrev:
>
> > Ingen af delene holder i længden. Efter nogen tid kan hele spidsen
> > være hærdet.
>
> Det har jeg nu aldrig oplevet.

Der eksisterer millioner af ting, jeg aldrig har oplevet...

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det
du kommenterer.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Jan Bøgh (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 14-08-03 17:20

Ole Larsen wrote:

> Der eksisterer millioner af ting, jeg aldrig har oplevet...

Barnerumpe!







vh
Jan



Ole Larsen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 14-08-03 18:32


"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
news:3f3bb51a$0$83063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ole Larsen wrote:
>
> > Der eksisterer millioner af ting, jeg aldrig har oplevet...
>
> Barnerumpe!

Så - så, jeg er dog trods alt nået til erkendelsen af, at virkeligheden
indebærer en arrogant respektløs ligegyldighed med min personlige
opfattelse. (Er det nu vi skal futte til dk.......lommefilosofi)
Og det er da ikke så ringe endda........sagde den ene jydefløs til den
anden.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det
du kommenterer.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Jan Bøgh (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 17-08-03 19:30

Ole Larsen wrote:
> "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> news:3f3bb51a$0$83063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Ole Larsen wrote:
>>
>>> Der eksisterer millioner af ting, jeg aldrig har oplevet...
>>
>> Barnerumpe!
>
> Så - så, jeg er dog trods alt nået til erkendelsen af, at
> virkeligheden indebærer en arrogant respektløs ligegyldighed med min
> personlige opfattelse. (Er det nu vi skal futte til
> dk.......lommefilosofi)
> Og det er da ikke så ringe endda........sagde den ene jydefløs til den
> anden.

Næh - det er ganske vist!

vh
Jan



Thomas Madsen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 14-08-03 00:03

Ole Larsen skrev:

> Der eksisterer millioner af ting, jeg aldrig har oplevet...

Det skulle da også være mærkeligt andet.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Jesper Buch (16-08-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Buch


Dato : 16-08-03 15:11

> kan man bruge almendelig byggesillcone/sanitetssillicone

Nej det er ikke det rigtige

> det er jo en del billiere end det "rigtige"

Silvan har noget Silicone beregnet til at lime akvarier med.

Det er bostik der producere den
http://www.bostik.dk/den/autherinfo.nsf/pvview/51fa

Den koster 44.95 i Silvan.





jan h (21-08-2003)
Kommentar
Fra : jan h


Dato : 21-08-03 14:29

kan du skrive 80kr?

mvh jan
"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:rYq%a.51041$Kb2.2304526@news010.worldonline.dk...
> > kan man bruge almendelig byggesillcone/sanitetssillicone
>
> Nej det er ikke det rigtige
>
> > det er jo en del billiere end det "rigtige"
>
> Silvan har noget Silicone beregnet til at lime akvarier med.
>
> Det er bostik der producere den
> http://www.bostik.dk/den/autherinfo.nsf/pvview/51fa
>
> Den koster 44.95 i Silvan.
>
>
>
>



Per Juel Christensen (28-08-2003)
Kommentar
Fra : Per Juel Christensen


Dato : 28-08-03 22:59

hej
det silikone du bruger skal være med antiskimmel, men det rigtige er lidt
mere flexibelt,

du kan foreksempel lime en vinkel af to glas og så næsten vende vrangen ud
af dem, bøje i 90 grader den modsatte vej, uden at det revner fra, så jeg
turde simpelthen ikke hvis det var mig, men det kommer jo også an på hvor
stort du tænker på, men det gør glasset jo også.

har du ikke læst i nogen bøger om det.

jeg bygger snildt 6 stk 40 l yngleakv. af en tube silikone.

Hilsen fra Per
"jan h" <hermann.dk@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:3f37bc06$0$32466$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hej ng
>
> kan man bruge almendelig byggesillcone/sanitetssillicone
>
> det er jo en del billiere end det "rigtige"
>
> mvh jan
>
>



Jørgen Jørgensen (30-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Jørgensen


Dato : 30-08-03 14:59


"Per Juel Christensen" <Pjss@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4e7b19$0$13250$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> hej
> det silikone du bruger skal være med antiskimmel, men det rigtige er lidt
> mere flexibelt,
>
> du kan foreksempel lime en vinkel af to glas og så næsten vende vrangen ud
> af dem, bøje i 90 grader den modsatte vej, uden at det revner fra, så jeg
> turde simpelthen ikke hvis det var mig, men det kommer jo også an på hvor
> stort du tænker på, men det gør glasset jo også.
>
> har du ikke læst i nogen bøger om det.
>
> jeg bygger snildt 6 stk 40 l yngleakv. af en tube silikone.
>
> Hilsen fra Per
> "jan h" <hermann.dk@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f37bc06$0$32466$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > hej ng
> >
> > kan man bruge almendelig byggesillcone/sanitetssillicone
> >
> > det er jo en del billiere end det "rigtige"
> >
> > mvh jan
> >

Jamen - jamen - kære Jan

Det er jo netop sanitetssiliconen du ikke må benytte til akvarier, da den er
giftig.
Det siger sig selv da den er modstandsdygtig for skimmelsvampe og alger ved
håndvaske og brusekabiner.
Den almindelige silicone (byggesilicone) eller hvad man ellers kalder den,
er den rigtige til glas.
Denne behøver man ikke nødvendigvis købe i en akvariehandel til dyre penge.
Hilsen
Jørgen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste