Kode Win/OS X
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-08-03 18:09

Hvis man har den fulde kildekode til et windowsprogram, hvor svært er
det så at ændre programmet så det kan køre under OS X ??

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-08-03 20:32

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hvis man har den fulde kildekode til et windowsprogram, hvor svært er
> det så at ændre programmet så det kan køre under OS X ??

Det kommer an på arten af kildekoden. Et VisualBasic program vil
formentligt kunne tilrettes til at køre i REALBasic. C og C++ programmer
kan benytte meget OS specifikke systemkald eller frameworks og kan
derfor være vanskelige at ændre uden stor indblik i disse.

Programmer som er skrvet op imod krydsplatforms frameworks er nemmere at
konvertere. Et eksempel på dette er PowerPlant fra Metrowerks
CodeWarrior.

Hvad er slags kildekode er der tale om?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-08-03 20:46

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> Hvis man har den fulde kildekode til et windowsprogram, hvor svært er
> det så at ændre programmet så det kan køre under OS X ??

Det er et af den slags spørgsmål som det er meget svært at svare på.

Hvis det er noget slamkode kan man stort set ligeså godt smide det ud,
og designe noget nyt kode fra bunden af, som ender med at gøre det
samme.

Men somme tider er det ret nemt.

Hvis du vil have et mere præcist svar må du hellere vise koden til en
programmør, og spørge hvor meget han skal have for at oversætte det.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-08-03 22:26

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
>
> Hvis du vil have et mere præcist svar må du hellere vise koden til en
> programmør, og spørge hvor meget han skal have for at oversætte det.

Jeg har ikke indtryk af at det er slam koder, koden forefindes hos
programøren selv, en dansker som fremstiller nogle kanon gode programmer
til Windows og til meget meget fornuftige priser. Min ide er at foreslå
ham at fremstille samme programmer til Mac OS X, jeg mener at han
anvender Delphi til at lave sine programmer, men jeg har ingen
fornemmelse af hvor omfattende en sådan opgave er.

Henry Lerche Madsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-03 00:55

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> Hvis man har den fulde kildekode til et windowsprogram, hvor svært er
> det så at ændre programmet så det kan køre under OS X ??

Hvis det er skrevet i C eller C++, har Apple en side om det.
(http://developer.apple.com/macosx/win32porting/)

Hvis det er skrevet i Visual Basic, Borland Pascal/Delphi eller
lignende, er chancen ret lille.

Det kræver formentlig en garvet programmør.
http://bigfoot.com/~thunderbear