Vandskifte
Fra : Mogens Andersen

Dato : 07-08-03 12:50

Hej NG

Hvor tit skiftes der vand derude...!

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 07-08-03 14:00

25-33% en gang om ugen....

/Anders

"Mogens Andersen (slet 5I81G)" <andersen@5I81Gpost7.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:10602571290.879266564481185@dtext.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Hvor tit skiftes der vand derude...!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-08-03 15:24

> Hvor tit skiftes der vand derude...!

1/5 hver eller hver anden uge.

Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-08-03 15:59

"Mogens Andersen (slet 5I81G)" <andersen@5I81Gpost7.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:10602571290.879266564481185@dtext.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Hvor tit skiftes der vand derude...!

Det er ret uinteressant at vide hvis det ikke holdes sammen med nogle helt
specifikke oplysninger om driften i øvrigt.
--
Mvh, Ole.
Slet det, du ikke kommenterer og skriv under det du svarer på.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-08-03 16:57

Mogens Andersen (slet 5I81G) wrote:
> Hej NG
>
> Hvor tit skiftes der vand derude...!

Et sted mellem dagligt og hvert halve år.

Hvis er akvariet er nyanlagt eller der er svinende fisl eller
(for) mange fisk, så skal der skiftes tit.

Hvis det er et selskabsakvarie med en rimelig afpasset mængde
fisk og masser af planter, så kan der godt gå flere måneder
imellem.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : timmy_

Dato : 08-08-03 15:40

"Mogens Andersen (slet 5I81G)" <andersen@5I81Gpost7.tele.dk> wrote in
message news:10602571290.879266564481185@dtext.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Hvor tit skiftes der vand derude...!

Aldri mer enn 1\4.

Ofte og lite (2 ganger hver uke, 1\5-1\6) eller sjeldnere og litt mer (hver
7. eller 14.dag eller sjeldnere, maks. 1/4).

Fra : Per W.

Dato : 08-08-03 19:21

"timmy_" <aormehau@broadpark.no.removethis> skrev i melding

> [...]
(hver
> 7. eller 14.dag eller sjeldnere, maks. 1/4).

Er ganske sikker på at hvis du prøver å skifte f.eks 500% av vannet med
temperert vann rett fra springen så vil det gå helt fint. Har selv en del
fisker sammen med mine skilpadder og der bytter jeg sikkert godt over 500%
1-2 ganger i måneden, og INGEN fisk har dødd pga. det. Så det med at man
skal skifte lite og mye er nok heller en myte. Det er jo klart at de som
tror de er eksperter på akvarier vil finne ting og verdier som de mener er
riktige, ellers ville det ikke vært en 'avansert' hobby, men hvordan kan
disse fiskene overleve i naturen hvis de er så skjøre?

/Per W.

Fra : Jesper Buch

Dato : 09-08-03 11:24

> Er ganske sikker på at hvis du prøver å skifte f.eks 500% av vannet med
> temperert vann rett fra springen så vil det gå helt fint.

500% ?? skifter du så al vandet 5 gange lige i træk ? er det ikke lidt
dumt . . . . alt over 100% giver vel ingen mening ?

Fra : Per W.

Dato : 09-08-03 17:48

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i melding

> 500% ?? skifter du så al vandet 5 gange lige i træk ? er det ikke lidt
> dumt . . . . alt over 100% giver vel ingen mening ?

Tar en slange ut av akvariet og en inn med temperert vann. Dette står på i
30-40 minutter. Akvariet er på ca 200liter

/Per W.

Fra : timmy_

Dato : 09-08-03 21:00

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> wrote in message

> 500% ?? skifter du så al vandet 5 gange lige i træk ? er det ikke lidt
> dumt . . . . alt over 100% giver vel ingen mening ?

Han mente nok 50 %.

Fra : timmy_

Dato : 09-08-03 21:06

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> wrote in message

> [...]
> riktige, ellers ville det ikke vært en 'avansert' hobby, men hvordan kan
> disse fiskene overleve i naturen hvis de er så skjøre?

Har fått syke eller døde fisk flere ganger etter å ha jobbet for mye i
karet. Stort vannskifte + filterskylling har gitt de styggeste
konsekvensene, men også etter bare litt for store vannskifter har enkelte
fisker vært litt tafatte i et par dager, med samme type symptomer som jeg
har observert ved for høy ph, selv om ph'en forsåvidt har vært innenfor
normalområdet etter vannskiftet.

Springvannet mitt viker 1 - 1,5 PH-grader fra det jeg har i enkelte kar.

Min personlige erfaring gjennom et par år er at fiskene er friske og alt er
bra sålenge jeg gjør det jeg skal i forsiktige doser til faste tider, og
unngår å enten være lat eller å overdrive.