Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol-Filter?
Fra : ZyliaX

Dato : 03-08-03 16:05

Hvad er et polarisations/pol-filter? Hvad gør det? Jeg går ikke ud fra det
er det samme som et skylight filter?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-08-03 16:59

ZyliaX skrev :
> Hvad er et polarisations/pol-filter? Hvad gør det? Jeg går ikke ud fra det
> er det samme som et skylight filter?

Pol filtret lader solstråler fre én retning komme igennem, hvorimod
reflekser bliver dæmpet.
Det giver ofte mere ensfarvede flader og kraftigere farver.

Det koster typisk en blænde eller to, hvilket kan være givet godt ud.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 22.7.03)

Fra : ZyliaX

Dato : 03-08-03 18:46

Dvs. et pol-filter også er med til at forstærke farverne? Ex. en grøn
græsplæne bliver GRØN? :)

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 03-08-03 19:37

"ZyliaX" <no_spam@its.invalid> skrev i dk.fritid.foto:

>Hvad er et polarisations/pol-filter? Hvad gør det?

Et pol-filter kan

* fjerne reflekser fra polariseret lys (sollys)
* gøre himlen mørkere på en solskinsdag
* forstærke farver og hæve kontrasten
* fjerne varmedis i luften

men det 'koster' typisk et par blænder afhængigt af filterets
kvalitet.

Se eksempler her:

http://www.edbergphoto.com/pages/Tip-polarizers.html
http://www.dcprodirect.com/new/index.asp?Title=Sample&Category=77&accid=154&sample=yes
http://www.belaircamera.com/showpages.asp?pid=1022
http://wwwnl.kodak.com/US/en/motion/students/handbook/filtration1.jhtml

>Jeg går ikke ud fra det
>er det samme som et skylight filter?

Nej, et skylight-filter er svagt lyserødt og har størst praktisk
betydning i forhold til at beskytte frontlinsen mod ridser.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 03-08-03 20:52

Jens Tønnesen wrote:

> Et pol-filter kan
>
> * fjerne reflekser fra polariseret lys (sollys)

Denne funktion/effekt forudsætter, at pol-filteret er et liniert
filter, som man så drejer i en passende vinkel, til kameraer med
AF duer det kun med cirkulære pol-filtere, og dem får man ikke
noget ud af at dreje...

> * forstærke farver og hæve kontrasten

Denne funktion/effekt skyldes egenlig, at pol-filteret dæmper
nogle lysreflekser, men da de også er med til at gi' indtrykket
af struktur og tegning, så er prisen for de mere mættede farver,
at billedet virker mindre skarpt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : max

Dato : 03-08-03 20:59

> [...]
> filter, som man så drejer i en passende vinkel, til kameraer med
> AF duer det kun med cirkulære pol-filtere, og dem får man ikke

Det er altså ikke korrekt Niels, det er kun på kameraer med "split beam"
lysmåling det har nogen betydning om man bruger det ene eller andet,
men effekten er fuldstændig ens, det kan betyde noget for lysmåling og
åbentbart focussering, selv om jeg har svært ved at tro på det.
Liniært og cirkulært pol filter giver præcis samme effekt..-max-

Fra : MiBO

Dato : 03-08-03 21:05

Niels Ebbesen PowerBook wrote:

> Denne funktion/effekt forudsætter, at pol-filteret er et liniert filter,
> som man så drejer i en passende vinkel, til kameraer med AF duer det kun
> med cirkulære pol-filtere, og dem får man ikke noget ud af at dreje...

Forkert, et cirkulært polfilter virker helt fint på f.eks. ruder,
vandoverflader etc. ligesom et lineært.

> [...]
> lysreflekser, men da de også er med til at gi' indtrykket af struktur og
> tegning, så er prisen for de mere mættede farver, at billedet virker

Øh, passer ikke, der er ingen ting der bliver/virker "mindre skarpt"...
f.eks. et billede er træer med grønne blade. Her kan det uden polfilter
se ud som om at bladene har en lys grøn farve, fordi der reflekteres
ganske meget polariseret lys fra bladene. Anvender man et polfilter vil
en mindre eller større del af det polariseret lys ikke ramme
filmen/ccd'en/cmos'en, og bladene vil få en mørkere nuance. Endvidere,
anvender man Ebbesen's ovenstående logik, bør det at der kommer mindre
polariseret lys til billedet medføre at bladene er/virker "skarpere";
dette er dog ikke tilfældet.

/michael

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 03-08-03 21:46

MiBO wrote:

> Forkert, et cirkulært polfilter virker helt fint på f.eks. ruder,
> vandoverflader etc. ligesom et lineært.

Hvis pol-filterets liniaritet er cirkulær, så kan jeg ikke se, at
en drejning af filteret skulle ha' nogen effekt.

> [...]
> anvender man Ebbesen's ovenstående logik, bør det at der kommer mindre
> polariseret lys til billedet medføre at bladene er/virker "skarpere";

Enhver form for filtrering ta'r og gi'r noget, og min erfaring
er, at alle filtre koster lidt på skarphedden, og pol-filtre er
ingen undtagelse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 04-08-03 16:23

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Hvis pol-filterets liniaritet er cirkulær, så kan jeg ikke se, at
> en drejning af filteret skulle ha' nogen effekt.

Nå...men det gør det altså. Se eks her:

http://www.jkhansen.dk/polfilter.htm
--
MVH
John K Hansen

Fra : MiBO

Dato : 04-08-03 19:53

Niels Ebbesen PowerBook wrote:

> Hvis pol-filterets liniaritet er cirkulær, så kan jeg ikke se, at en
> drejning af filteret skulle ha' nogen effekt.

Andre har besvaret dette fyldestgørende her i tråden

> Enhver form for filtrering ta'r og gi'r noget, og min erfaring er, at
> alle filtre koster lidt på skarphedden, og pol-filtre er ingen undtagelse.

Niels, det var dog ikke det du sagde i svaret til Jens Tønnesen; citat
af dig i svar ang. forstærke farverne og hæve kontrasten : "Denne
funktion/effekt skyldes egenlig, at pol-filteret dæmper nogle
lysreflekser, men da de også er med til at gi' indtrykket af struktur og
tegning, så er prisen for de mere mættede farver, at billedet virker
mindre skarpt..." citat slut. Altså at ved at polfilteret dæmper
lysreflekserne er omkostningen en dårligere skarphed.

Nu siger du at du mente at ekstra glas giver dårligere skarphed. Til
dels ja, i praksis har jeg aldrig selv set dårligere skarphed pga. et
enkelt filter, hvad enten det er var et B&W eller Hoya. Men der er lidt
religion omkring dette emne (filter på hele tiden eller kun når de skal
anvendes :).

Selv har jeg valgt altid at have et UV-filter på konstant, og fjerner
det når jeg en sjælden gang skal anvende pol-filter eller fld.

/michael

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-03 20:58

Sun, 03 Aug 2003 20:37:20 +0200, skrev Jens Tønnesen:

>Et pol-filter kan
>
>* fjerne reflekser fra polariseret lys (sollys)
>* gøre himlen mørkere på en solskinsdag
>* forstærke farver og hæve kontrasten
>* fjerne varmedis i luften

Kan også med fordel bruges i tåge, da tåge jo netop er lysreflexer i
bittesmå vanddråber.

[klip]

>Nej, et skylight-filter er svagt lyserødt og har størst praktisk
>betydning i forhold til at beskytte frontlinsen mod ridser.

Der fulgte måske ikke et objektivdæksel med dit kamera?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : max

Dato : 03-08-03 21:03

> Kan også med fordel bruges i tåge, da tåge jo netop er lysreflexer i
> bittesmå vanddråber.

Tågesnak tolereres ikke her i ng, øh njae pyt jeg er sku nysgerrig,
forsvinder tågen så..)-max-

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-03 21:26

Sun, 3 Aug 2003 22:03:29 +0200, skrev max:

>Tågesnak tolereres ikke her i ng, øh njae pyt jeg er sku nysgerrig,
>forsvinder tågen så..)-max-

Nu taler vi jo ikke om den tykke mosekonebryg som de
socialdemokratiske lygtemænd indhylder os i. Denne kvælende gus kan
selv ikke et pol-filter fjerne.

Men let tåge og dis bliver faktisk mere "gennemsigtig" ved anvendelse
af pol-filter, så svaret er ja. Jeg er ikke i stand til med ord at
beskrive effekten - prøv det!

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 03-08-03 21:35

Kurt Hansen <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Der fulgte måske ikke et objektivdæksel med dit kamera?

Nej, de fulgte med objektiverne

Og nej, jeg bruger aldrig objektivdækslerne foran linsen, da jeg har
brug for at skifte objektiv hurtigt. Jeg bestræber mig dog på at huske
dækslerne på objektivets bagende, men det kan smutte i kampens hede.

Desuden ville jeg heller ikke rende rundt med kameraet om halsen og
objektivdækslet for linsen.

Alle mine objektiver er forsynet med UV-filtre, som kan skiftes, hvis
de får ridser. Eneste undtagelse er min Sigma 14mm/2.8, hvor det
foreste linseelement er meget kraftigt buet og hvor der på grund af
vignettering ikke kan sættes et filter. Det objektiv har til gengæld
også fået en dum ridse, på trods af at jeg her har været omhyggelig
med at huske objektivdækslet.

Objektivdæksel eller ej, så er et UV-filter eller et skylight-filter
efter min mening den bedste investering man kan gøre sig, når man har
indkøbt et dyrt objektiv.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-08-03 20:56

"ZyliaX" <no_spam@its.invalid> wrote in message
> Hvad er et polarisations/pol-filter? Hvad gør det? Jeg går ikke ud fra det
> er det samme som et skylight filter?

Et polarsationsfilter fjerner difuse reflekser, hvorved farverne virker
renere. Typisk fjernes refelkser fra vandoverflader, og glas. Med en lav
sol, kan du dreje filteret, så homlen og skyerne får mere mættede farver.
Selv om du ikke opfatter det, er der masser af reflekser fra de enkelte
blade på en græsplæne, som har himlens blålige farve. Derfor kan et
polfilter også her give mere grønne farver.

Bo //

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 03-08-03 20:52

Hej

Jeg har på www.kamerahuset.dk/fotoskole lavet et lille video
eksempel til dig. Men for at du kan se det, skal du nok mindst
have en ADSL linje da videoklippet fylder små 700 kb.

Med venlig hilsen
Kim Skovsby

Fra : lars bo

Dato : 03-08-03 23:16

"ZyliaX" <no_spam@its.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad er et polarisations/pol-filter? Hvad gør det? Jeg går ikke ud fra det
> er det samme som et skylight filter?

Her er et ganske godt link http://www.rollei.dk/bw.htm
hilsen
lars bo

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 04-08-03 00:06

On Sun, 03 Aug 2003 22:46:29 +0200
Niels Ebbesen PowerBook <niels@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvis pol-filterets liniaritet er cirkulær, så kan jeg ikke se, at
> en drejning af filteret skulle ha' nogen effekt.

Du aner simpelt hen ikke hvad du snakker om, må vi så konstatere
Nils!

Et cirkulært polfilter er, simpelt hen, et lineært polfilter
"forrest", med en kvatbølgeplade efterfølgende placeret 45 grader
skråt i forhold til til det lineære polfilters retning. Dette
medfører at (i) du får effekten af et lineært polfilter og (ii) at
lyset der går igennem polfilter-kvartbølge-sandwichen "roterer" --
bliver cirkulært polariseret.

En simpel søgning på google kunne have givet dig svaret herpå, så du
ikke spredte misinformation :)

Så for at slå det fast med syvtommersøm: Polariseringseffekten er den
samme med et cirkulært såvel som lineært polfilter. Visse lysmålings-
og autofocussystemer virker dog ikke med lineære polfiltre, hvilket
nødvendiggør de (dyrere) cirkulære filtre

> Enhver form for filtrering ta'r og gi'r noget, og min erfaring
> er, at alle filtre koster lidt på skarphedden, og pol-filtre er
> ingen undtagelse.

Men man skal naturligvis købe et polfilter af god kvalitet, af godt
optisk glas og med de rigtige anti-refleks-coatings. Såfremt man gør
det vil der ikke være nogen skarphedsforringelse.

Prøv engang, Nils, at spørg i din lokale fotoforretning efter et B+W
cirkulært polfiler. Hvis du har råd - de er ret dyre, men gode, og du
oplever ikke de samme kvalitetstab som med de billigere filtre
hvorfra du sandsynligvis har dine dårligere erfaringer.

--

--thomas

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 04-08-03 22:25

On Mon, 04 Aug 2003 23:11:47 +0200
Kurt Hansen <kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote:

> Firkantede filtre passer kun til boxkameraer

Nejda :)

   http://www.cokin.fr/ico1-p1.html
   http://www.graficom.demon.co.uk/tests/koodtest/pages/filtersq.html
   http://www.leefilters.com/home.asp