chichiller i et mindre akvarie?
Fra : Schuberti

Dato : 02-08-03 14:09

jeg går og overvejer at lave et mindre akvarie ca. 35 liter. til et yngle
akvarie til nogle chichiller---ikke noget vildt

kan det lade sig gøre?
hvilke fisk er gode at yngle?
noget man bør vide når man yngler chichiller?

mvh.
schuberti

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 02-08-03 15:29

Jeg går ud fra, at chichiller er cichlider

Ja, det kan sagtens lade sig gøre! I en sådan størrelse - altså de 35
liter - vil jeg mene, at dværgcichliderne er oplagte fisk, at smide i sådan
et akvarium. Det kunne fx. være et par Microgeophaus ramirezi (
sommerfuglecichliden ) eller nogle forskellige Apistogamma arter.

Du ville sikkert også have held med - alt efter hvordan dit vandt ser ud -
at have et par Vestafrikanske flodcichlider som Kribensis ( Pelvicachromis
pulcher ) gående...

Den art du vælger - læs så meget du kan om den! Det er cirka det du skal
vide, for at opdrætte en given art. Cichliderne er meget forskellige, og
derfor kræver det ( desværre??? ) at man søger lige information på nettet
eller andre...

Good luck!

Mikkel

I et akvarium på 35 liter er de små dværgcichlider et oplagt valg.

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-08-03 17:39

> [...]
>
> kan det lade sig gøre?
> hvilke fisk er gode at yngle?
> noget man bør vide når man yngler chichiller?

MÅSKE kan det gå med sneglehuslegere, men mange af dværgcichliderne kan være
ret grove når de er i yngle-/yngleplejehumør og 35 L er ikke meget.

Mvh
Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-08-03 17:51

> [...]
være
> ret grove når de er i yngle-/yngleplejehumør og 35 L er ikke meget.

Præcis. 35L er nok lige i underkanten af hvad der er forsvarligt at holde
territoriale fisk i.

/ts

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 02-08-03 20:54

Jeg vil da helt klart mene, at ét par sommerfuglecichlider fint ville kunne
gå der i med unger...

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-08-03 23:20

"Mikkel Stepién Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil da helt klart mene, at ét par sommerfuglecichlider fint ville
kunne
> gå der i med unger...

Hvis man er heldig, måske.

--
Mvh, Ole.
Slet det, du ikke kommenterer og skriv under det du svarer på.

Fra : Plesner

Dato : 02-08-03 23:39

> kunne
>
> Hvis man er heldig, måske.

Eller interesseret i at skifte vand (flere gange) dagligt - eller mindre
bekymret om fiskenes ve og vel. Et akvarie i den størrelse er godt nok
MEGET lille til de fleste fisk.

plesner

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-08-03 23:43

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> Eller interesseret i at skifte vand (flere gange) dagligt - eller mindre
> bekymret om fiskenes ve og vel. Et akvarie i den størrelse er godt nok
> MEGET lille til de fleste fisk.

Er egentlig mere bekymret for om de skulle flænse hinanden. Sommerfuglen kan
terroriseret et ret stort område når det tager den.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-03 16:25

Plesner wrote:

> Eller interesseret i at skifte vand (flere gange) dagligt - eller

logikken skulle vel så medføre at jeg skal skifte vand i mine 70'l med et
par dværgcichlider mindst hver anden dag - al den stund at dobbelt så meget
vand må blive lige så beskidt på den dobbelte tid?

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 04-08-03 18:09

> logikken skulle vel så medføre at jeg skal skifte vand i mine 70'l med
> et par dværgcichlider mindst hver anden dag - al den stund at dobbelt
> så meget vand må blive lige så beskidt på den dobbelte tid?

Ja, hvis du også har unger hos dit par, ligesom der var i det eksempel, jeg
svarede på. Havde jeg selv unger med et par dværgciklider i et 70-liters,
ville jeg helt klart skifte en del af vandet i hvert fald hver anden dag,
og formentlig oftere - det gør som bekendt underværker for fiskenes
væksthastighed.

plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-08-03 17:49

Plesner wrote:

> [...]
> vandet i hvert fald hver anden dag, og formentlig oftere - det gør
> som bekendt underværker for fiskenes væksthastighed.

Du godeste - så tror jeg godt nok hellere jeg ville droppe akvaristikken.
Det kræver jo stort set at man skal være hjemmegående for at være akvarist.

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 05-08-03 18:08

> Du godeste - så tror jeg godt nok hellere jeg ville droppe
> akvaristikken. Det kræver jo stort set at man skal være hjemmegående
> for at være akvarist.

Ja, nogle gange kan alt det der arbejde godt komme i vejen for
vigtigere ting som f.eks. netop akvariehobbyen. Men heldigvis står det jo
enhver frit for, hvordan de vælger at køre deres akvarier.

plesner