NU skal det være!
Fra : Nette

Dato : 01-08-03 22:45

Hej gruppe.
Efter mit sygdomsforløb med de der dumme hvide pletter op til nytår, vil jeg
nu til at prøve igen.
Tre plattyer og en sugemalle har gået der siden januar, og de kommer op i
min fars akvarium, når vi nu skal flytte om et par måneder.
De to store snegle jeg har, ryger UD, og jeg vil starte HELT forfra.
Jeg vil dem til livs...alle de der 1117 små snegle. Men hvordan gør jeg? Kan
jeg koge gruset og så regne med at de dør og aldrig mere kommer tilbage?

Råd søges.....tak

Nette

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-08-03 23:09

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil dem til livs...alle de der 1117 små snegle. Men hvordan gør jeg?
Kan
> Nette

Kobber skulle gøre tricket! :)

katja

Fra : Linux

Dato : 01-08-03 23:13

> Jeg vil dem til livs...alle de der 1117 små snegle. Men hvordan gør jeg?
Kan
> jeg koge gruset og så regne med at de dør og aldrig mere kommer tilbage?
>
> Råd søges.....tak

Hej Nette.

det er ikke helt nok bare at koge gruset for de kan lige så godt sidde på
glasset
og på rødder... i pumpen osv..

alt skal renses og det er et helved at starte på men hva fanden !!!
kog alt hvad der skal være under vand og på indersiden af akvariet
dog vil jeg ikke anbefale dig at hælde kogene vand på ruderne da jeg ikke
er sikker på at de kan holde til det

prøv dig lidt frem med hensyn til rudderne............det kan være at der er
andre der har et trick i ermet

ps. hvis du ikke har gjort det ordenligt jaaaa så kommer de jo bare igen

ild i piben og held og lykke og alt muligt vildt.

mvh. Linux

Fra : LH

Dato : 02-08-03 01:58

Linux wrote:

> [...]
>
> ps. hvis du ikke har gjort det ordenligt jaaaa så kommer de jo bare igen
>
> ild i piben og held og lykke og alt muligt vildt.

Men de kan jo hurtigt komme igen vha en plante eller andet. Jeg har lige
fået opklaret hvor mine snegle kom fra. Jeg kunne ikke forklare hvordan
de var kommet, men min fiskemand sagde, at de godt kan komme i
flagefoderet, fordi æggene kan overleve der i lang tid.

Fra : Smølfen

Dato : 02-08-03 07:18

"LH" <lhFAKE@FAKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de var kommet, men min fiskemand sagde, at de godt kan komme i
> flagefoderet, fordi æggene kan overleve der i lang tid.

Køb nogle kuglefisk eller pragtsmerlinger de har virket for mig, da jeg
havde snegle (der efter min mening arbejdede i 3 hold skift døgnet rundt),
pragtsmerlingerne tager alle de små, så der ikke kommer mere yngel, og så
vokser de sig store, og æder de store. (køb dog 5-6 stk da det er en
stimefisk)

Jes
www.jeslynggaard.dk

---

Fra : jabbe

Dato : 02-08-03 09:52

> [...]
> pragtsmerlingerne tager alle de små, så der ikke kommer mere yngel, og så
> vokser de sig store, og æder de store. (køb dog 5-6 stk da det er en

Set med mine øjne og fordi jeg vil prøve voldsomt på at holde mig til
SydAmerika så er de 2 fisk ikke lige valget....
Er der nogle alternativer??

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-08-03 10:27

jabbe wrote:

> Set med mine øjne og fordi jeg vil prøve voldsomt på at holde mig til
> SydAmerika så er de 2 fisk ikke lige valget....
> Er der nogle alternativer??

Nøglehulscichlide (Cleithracara maronii) skulle vist også godt kunne
lide snegle. Den er ihvertfald fra Sydamerika.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : jabbe

Dato : 02-08-03 12:15

> Nøglehulscichlide (Cleithracara maronii) skulle vist også godt kunne
> lide snegle. Den er ihvertfald fra Sydamerika.

Ok mange tusindetak

Fra : Nette

Dato : 03-08-03 16:39

"Smølfen" skrev i en meddelelse
> [...]
> pragtsmerlingerne tager alle de små, så der ikke kommer mere yngel, og så
> vokser de sig store, og æder de store. (køb dog 5-6 stk da det er en

Dette har også været min overvejelse.
Men nu er mit akvarie kun 54 ltr. og jeg kender nok til pragtsmerlingen til
at vide, at de går bedst i stime samt at de kan blive rigtig store.
Jeg er ikke interesseret i kun at have pragtsmerlinge i, - selvom de er ret
flotte,- så derfor duer det ikke.

Jeg ved, hvor mine snegle er kommet fra. Jeg har nemlig haft de to store
snegle, og det er dem, der har formeret sig en million gange, - sådan føles
det i hvert fald.
Kartoffelskiverådet hjalp mig ikke, de åd bare af kartoflen og smuttede væk
fra den igen i løbet af natten. Det gav dem altså kun mere næring.

Jeg har tænkt mig at smide alle planter ud, og altså kun gemme pumpe og
grus.....Men mon ikke, jeg derud over kan nøjes med at skrabe glasset
grundigt med et barberblad?

Katja....- hvis du læser dette....Kobber, er det noget man køber i dråbeform
og fylder i akvarievandet?

Tak for jeres råd

Nette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-03 16:28

LH wrote:

> de var kommet, men min fiskemand sagde, at de godt kan komme i
> flagefoderet, fordi æggene kan overleve der i lang tid.

Skift den 'fiskemand' ud - han vrøvler.

vh
Jan

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 04-08-03 03:51

Det jeg vil gøre var at ligge gruset udenfor så det tørrer HELT så vil
sneglene ikke overleve, og det samme kan du jo' gøre med akvariet rødder og
pumpen, men ikke planterne

Der er jo' god mulighed i de kommende dage.

Mvh. Heinrich

Fra : Plesner

Dato : 04-08-03 00:15

> Det jeg vil gøre var at ligge gruset udenfor så det tørrer HELT så vil
> sneglene ikke overleve,

Jeg har haft en portion grus stående i mere end 3 måneder og en større
mængde tårnsnegle klarede sig fint. De var der allerede første morgen,
efter at jeg igen brugte bundlaget i et akvarium.

plesner