20mm isopor under akvariet.
Fra : /

Dato : 01-08-03 17:20

Enkelt spørsmål

Akvariets mål 150x50x50cm = 375L akvastabil (eldre modell)

Konstruksjon :

Overflate 160 x 60 cm , tenkte å sentrere akvariet midt på denne flate...

3 søyler(ben) under konstruert av leca blokker, midtveis er hobbyplate 18mm
lagt på som hylle.
Øverst er ny hobbyplate 18mm med tiltenkt 20mm isopor før jeg setter
akvariet på toppen.

Spørsmålet er enkelt og greit er 20mm isopor for tykt og skal jeg kun sette
akvariet rett på hobbyplaten øverst, eller bør jeg legge 20mm isopor under.

Bilder :

http://www.klanparty.com/as/bilder/teknisk/1.jpg
http://www.klanparty.com/as/bilder/teknisk/2.jpg
http://www.klanparty.com/as/bilder/teknisk/3.jpg

Tor

Fra : Martin Heller

Dato : 01-08-03 21:22

/ wrote in <3f2a93c8$1@news.broadpark.no>:

> Spørsmålet er enkelt og greit er 20mm isopor for tykt og skal
> jeg kun sette akvariet rett på hobbyplaten øverst, eller bør
> jeg legge 20mm isopor under.

Jeg ville droppe isoporpladen. Jeg har ikke gode erfaringer med
at stille akvarier på et fleksibelt underlag. Hvis du f.eks.
laver en stenopbygning i den ene ende af akvariet vil det trukke
flamingoen flad i den side, og akvariet kommer til at stå skråt.

Ryk i stedet lecablokkene så langt ud at akvariets ender står
over dem, og sæt så akvariet direkte på pladen. Flamingopladen
kan du med fordel bruge inden i akvariet til at lægge under
store sten og andre dekorationsmaterialer, som skal stå direkte
på bundglasset.

Fra : /

Dato : 01-08-03 21:40

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> laver en stenopbygning i den ene ende af akvariet vil det trukke
> flamingoen flad i den side, og akvariet kommer til at stå skråt.

Vel jeg tok en sjangse og monterte 20mm isopor platen, akvariet ble straks
litt mere i vater... og det var 0,5cm avvik i utgangspunktet så nå er det
nesten rett hehe.

Men vi får se, havner vannet på gulvet så får man bare en kjempejobb noen
dager fremover

> [...]
> kan du med fordel bruge inden i akvariet til at lægge under
> store sten og andre dekorationsmaterialer, som skal stå direkte

Akvariets ender står på leca og jeg har også leca i midten, som mellomrom
mellom leca søylene har jeg hmm 38cm ... dvs ; leca > 38cm > leca > 38cm
>leca .. så dette skal stå rimelig stødig. Hver leca søyle er 50 cm til
vegg, 25cm bred ... og hver etasje er ca 32cm høyt... Det er da 2 etasjer

Tor

Fra : jabbe

Dato : 02-08-03 12:24

> [...]
> laver en stenopbygning i den ene ende af akvariet vil det trukke
> flamingoen flad i den side, og akvariet kommer til at stå skråt.

Nu er det vist ikke meningen at selve akvarie rammen skal stå på det også...
Det er vel kun bundglasset....

Men aligevel vil jeg vove at påstå at 20mm er lige i overkanten.... mag 2-3
mm over afstanden mellem glasset og bordet....

Hvis det er meningen at rammen også skal stå på det også så vil jeg ikke
anbefale det...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : /

Dato : 02-08-03 19:13

jabbe wrote:

> [...]
> mag 2-3 mm over afstanden mellem glasset og bordet....
>
> Hvis det er meningen at rammen også skal stå på det også så vil jeg

Det var nok meningen at rammen også skulle stå på det ja. Nå har jeg vært
kjapp og tatt sjangsen, akvariet er montert og fyllt opp med 90kilo rådasand
0,8-1,2mm. I tilegg er det rimelig fyllt opp med vann men ikke helt fullt
enda, skal flytte mere vann fra et annet akvarie om noen dager.

Div bilder ligger på http://www.klanparty.com/as/bilder/teknisk/ Bildene
viser kun hvordan tingene er satt opp etc og noen planter jeg mer eller
mindre kastet oppi for å holde liv i dem , mens jeg får tid til å planlegge
litt bedre

Tor