Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Adobe PhotoShop Album
Fra : Jostein Åshammer

Dato : 01-08-03 17:01

Jeg har kjøpt Adobe PhotoShop Album og jeg har begynt å "tagge" bildene
mine.
Nå lurer jeg på hvor denne "tagginnformasjonen" blir lagret.
Blir den lagret direkte i bildefila eller blir det opprettet en database?
Synes det er lite kjekt å miste denne informasjonen fra bildene den dagen
jeg må reinstallere hele systemet. Det er tross alt snakk om en del tusen
bilder.
Hvordan tar man i såfall backup av denne informasjonen?

Jostein Åshammer
http://www.kongsberg-photos.com

Fra : emj

Dato : 01-08-03 17:27

On Fri, 1 Aug 2003 18:00:44 +0200, "Jostein Åshammer"
<aashamme@hotmail.com> wrote:

>Nå lurer jeg på hvor denne "tagginnformasjonen" blir lagret.
>Blir den lagret direkte i bildefila eller blir det opprettet en database?

Der lagres en databasefil *.psa
Hilsen emj

Fra : Benja

Dato : 01-08-03 17:55

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der lagres en databasefil *.psa
> Hilsen emj

Ja, og du kan evt. lave en fuld backup af alle dine billeder inkl.
databasefilen. Så har du alt hvis computer går ned eller du skal
reinstallere.

Mvh.
Benja

Fra : Lars Strange

Dato : 04-08-03 11:04

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der lagres en databasefil *.psa

- som iøvrigt er en almindelig accessdatabase, hvis den omdøbes til *.mdb

Fra : wilburt

Dato : 02-08-03 07:20

"Jostein Åshammer" > Hvordan tar man i såfall backup av denne
informasjonen?

Om du tar fram HELP med F1-tangenten och sedan väljer INDEX / B så
finner du
BACKING UP och kan få en fullständig beskrivning på hur du skall spara
ditt 'arbete'.

wilburt

Fra : Herr Xon

Dato : 04-08-03 10:19

In article <3f2a8fc5$1@news.broadpark.no>, aashamme@hotmail.com says...
> [...]
> bilder.
> Hvordan tar man i såfall backup av denne informasjonen?

Hur det är i just detta programmet vet jag inte men många liknande
program skapar informationen i en separat datafil.
När du sedan flyttar eller döper om filen tappar du informationen.

Du skall för detta använda ett program som hanterar ITPC.
Då lägger du informationen direkt i filen, närmare bestämt i filhuvudet.
Exempel på sådana program är
Fotostation
Imatch
Exifer

Själv rekomenderar jag Fotostation, det finns dessutom på norska.
Det är ett norskt företag som skapat programmet.

Förutom att spara ner backup kopior på CD med jämna mellanrum så printar
jag någon gång per år ut papperskopior med IPTC infon. På detta sätt
säkerställer jag att jag i framtiden kan läsa vad bilden föreställer,
när den är tagen mm.
Jag har trots allt lagt 1000 tals timmar på att få ordning på mina
bilder och vill inte riskera att inte kunna läsa filerna i framtiden.

Fra : Jostein

Dato : 05-08-03 02:08

Herr Xon <kalle@anka.com> wrote in message news:<MPG.199843601b6bce6f9896b3@news.cis.dfn.de>...
> [...]
> Jag har trots allt lagt 1000 tals timmar på att få ordning på mina
> bilder och vill inte riskera att inte kunna läsa filerna i framtiden.

Takker alle som bidro med svar på mitt spørsmål.
Jeg har brukt og bruker fortsatt Fotostation og er enig at dette er et
meget bra program. Men det tungvinne med dette er at man må skrive inn
all IPTC info for hvert bilde. I Photoshop Album trenger man ikke
skrive så mye men kun dra forhåndskrevne lapper (taggs) inn på
bildene. Dette er mye raskere. Så jeg kommer nok til å gå for
Photoshop Album, men være flink til å kjøre faste backuprutiner, slik
at jeg ikke mister alt jeg gjør.

Mvh
Jostein

Fra : Herr Xon

Dato : 05-08-03 16:10

In article <e78c6679.0308041708.6b16a437@posting.google.com>,
netofas@yahoo.com says...
> Men det tungvinne med dette er at man må skrive inn
> all IPTC info for hvert bilde. I

Det går aldeles utmärkt att lägga in IPTC info på många bilder
samtidigt.

-Markera de bilder som avsees.
-Under rullgardindsaleternativet bild, -- välj "kopiera text till alla
markerade"

HX

Fra : wilburt

Dato : 06-08-03 13:32

Jostein skrev:
>jeg kommer nok til å gå for
> Photoshop Album, men være flink til å kjøre faste backuprutiner, slik
> at jeg ikke mister alt jeg gjør.

Eftersom du redan köpt PhAlbumet (du skrev det inledningsvis i varje
fall) tycker jag att du skall använda det. Det är väl lite väl dyrt
för att ligga och skräpa.
Backup-rutinen kan inte vara enklare och bättre än den är på PhA; det
lovar jag dig av egen erfarenhet! Det norska programmet är OK, men kan
inte mäta sig med PhA.

wilburt