Hej en hummer
Fra : Kristian >> ZlaZy

Dato : 01-08-03 13:32

Hej jeg har en hummer/Krebs.

Min hummer spiser reger.
Men De andre fisk spiser bare dens reger.
Når jeg giver den mad spiser alle de andre regerne.
Er det en god ide at sætte den i et 20 l. akv i nogle uger ?
For at få lidt at spise

Men 1 problem mere.
Hvorfor taber min Hummer sit skjold og alle dens klør.
Alt har den bare tabt untagen dens hovede.
Er det normalt

Hilsen

Kristian

Fra : onkelkeld

Dato : 01-08-03 15:44

"Kristian >> ZlaZy" skrev d. 01-08-03 13:32 dette indlæg :
> Hej jeg har en hummer/Krebs.

Hummeren er først kønsmoden, når den er 7-8 år gammel. Hannerne skifter
skal i juli-august , og hunnerne en måned senere, derefter finder
parringen sted.

Mon din har skiftet skal ?

Hummeren indtager kun føde om natten, og den lever af ådsler, bunddyr og
i visse tilfælde af egne artsfæller. Hvis vandtemperaturen kommer under
5 grader, indtager den ingen føde.

å vendt med at fodre til lige før du slukker lyset ved dem.

http://www.kandu.dk/

Fra : Simon Rasch

Dato : 02-08-03 20:44

<snip>
> Mon din har skiftet skal ?
<snip>

Jeg tror også der er tale om et hamskifte. Når hummeren smider det gamle
ham, kan det ligne hummeren til forveksling. Den kommer ud af det i et
stykke, med følehorn og det hele....imponerende...første gang troede jeg min
hummer var død.......

Mvh
Simon

Fra : Keyser Soze

Dato : 02-08-03 22:16

On Fri, 1 Aug 2003 14:31:39 +0200, "Kristian >> ZlaZy"
<kristian@nightman.dk> wrote:

> [...]
>
>Men 1 problem mere.
>Hvorfor taber min Hummer sit skjold og alle dens klør.
>Alt har den bare tabt untagen dens hovede.

Det er sådan, at krebsdyr har det man kalder et exoskelet; altså et
"uden på skelet". I modsætning til for eksempel mennesker, der har et
endoskelet; et "inden i skelet".
Dyr med exoskelet, krebsdyr, insekter, spindlere kan ikke rigtigt
vokse inden i deres "skeletkasse". Derfor skifter de så at sige skelet
en gang i mellem.
Der dannes et nyt skelet under det gamle, det gamle revner, dyret
kravler ud, strækker sig maksimalt og er helt blødt indtil det nye
skelet hærder i løbet af nogle timer.
Det der er sket, er altså helt normalt. Dit dyr er bare vokset. Nogle
gange går det gamle skelet ikke i stykker, du vil så kunne tage det
op, tørre det og have såvel den levende som en "udstoppet" krebs.

Hummere lever kun i saltvand. I ferskvand lever mange forskellige
krebsearter. Har du et ferskvandsakvarie er det helt sikkert en
australsk eller syd/mellemamerikansk krebseart du har.
De skal typisk have temperaturer inden for det område de fleste
akvariefisk også trives i.
Med hensyn til foder spiser den ikke kun rejer. Faktisk spiser krebs
stort set alt, hvad de kan komme i nærheden af. Mange arter vil også
æde dine fisk, når de bliver store nok. Grøntfoder værdsættes af mange
krebsearter.
På menuen kunne for eksempel være: Myggelarver, ærter,
gulerodsstrimler, alle former for fisketørfoder og -piller.

Keyser Soze