Filudveksling LinuxPC <-> Mac
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-08-03 09:13

Nu kan jeg jo lige så godt tilstå, at mine netop afhjulpne
netværksproblemer skyldtes, at jeg havde 'leget' lidt (for meget?) med
ovenstående!:

Jeg har tidligere benyttet AppleTalk/'Netatalk' til en sådan
(ethernet-)forbindelse, men PCen var dengang koblet på via det netkort,
som nu anvendes til internetforbindelsen - og jeg har installeret et
ekstra netkort (det omtalte '192.168.1.1'), som forbinder til Mac'en.

Men når jeg nu sætter op til filudveksling, får jeg blot melding om, at
det valgte fællearkiv ikke findes på netværket!

Nyt netkort (i PCen) burde vel i grunden intet ændre - set fra Mac-siden
i hvert fald?

Så det egentlige problem er måske, at 'Netatalk' forsøger at kommunikere
via det forkerte netkort?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-08-03 10:07

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> i hvert fald?
>
> Så det egentlige problem er måske, at 'Netatalk' forsøger at kommunikere

Jeg så godt dit andet indlæg. Har du ikke en switch ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-08-03 15:00

> Jeg så godt dit andet indlæg. Har du ikke en switch ?

Nej, jeg valgte i sin tid at forsøge at forbinde Mac'en via PCen, og det
har såmænd også virket fint - når altså blot jeg ikke fucker mine TCP/IP
indstillinger op! :)

Filudvekslingen via netkortene burde vel også kunne virke endnu, men jeg
formoder, at problemet ligger på Linux-siden, så jeg må nok hellere
spørge i et sådant forum!

(Men der *kunne* jo have siddet én i denne gruppe med løsningen på mit
lille problem)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-08-03 23:33

Hejsa

> [...]

> spørge i et sådant forum!
>
> (Men der *kunne* jo have siddet én i denne gruppe med løsningen på mit

Hmm samme problem får man, hvis man beder en Mac om at åbne en
henvisning til en fælles disk på en anden Mac, når den anden Mac f. eks
har fået nyt OS installeret, eller har døbt den ønskede disk om til et
andet navn. Kunne det være, at du skal åbne den gennem "Vælger", for at
det virker?

Prøv at se på, hvilket netkort etc netatalk bruger.

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 02-08-03 10:40

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> har fået nyt OS installeret, eller har døbt den ønskede disk om til et
> andet navn. Kunne det være, at du skal åbne den gennem "Vælger", for at

Præcis!

> Prøv at se på, hvilket netkort etc netatalk bruger.

Det har jeg forgæves søgt efter - men nu er jeg som sagt alligevel
'kommet igennem', endda uden at gøre nogetsomhelst ved netatalks
konfigurationsfiler.
I vejledningen til 'afpd.conf' står i øvrigt at læse:
"The simples case is not to have an afpd.conf" ! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-08-03 15:19

On Fri, 01 Aug 2003 10:12:59 +0200, Hans Henrik Hansen wrote:

> Så det egentlige problem er måske, at 'Netatalk' forsøger at kommunikere
> via det forkerte netkort?

Ja. Kig din netatalk.conf igennem og led efter noget ala "accepted
interfaces".
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-08-03 22:52

> Ja. Kig din netatalk.conf igennem og led efter noget ala "accepted
> interfaces".

Problemet var alligevel på Mac-siden:

Da jeg i 'Vælger' indtastede IP-adr. på PCens netkort, kørte det igen
bare deruda'! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen