sand / grus fra naturen som bunnlag i akva~
Fra : /

Dato : 31-07-03 20:45

Jeg har til et tidligere 600L akvarie tatt en tur i et grustak og "lånt"
litt 3-5mm grus , dette fungerte helt ypperlig til mitt behov og fisken så
aldri ut til å ta skade av dette.

Men nå i et 375L har jeg lyst til å fylle det opp med sand, <2mm og jeg kan
reise til en elv/sjø i nærheten her og låne litt der.

Er det noen som har prøvd dette tidligere og vet hvilke fordeler / ulemper
dette eventuellt kan ha ? Det jeg er på jakt etter er mest mulig finkornet
bunnlag lik en sandbunn , fortrinnsvis så lys som mulig også.

Kjøpte finkornet 1-2mm hvit sand fra en zoobutikk og brukte i et 65L
akvarie, det ser jo meget pent ut men dessverre koster dette veldig mye,
spesielt i et såpass stort akvarie som 375L. Derfor frister det å låne litt
fra naturen

Av fisker som skal gå i akvariet vil det være blandt annet discus og dverg
ciklider.

Noen tips dere ?

Tor

Fra : Martin Heller

Dato : 31-07-03 22:42

/ wrote in <3f29726f@news.broadpark.no>:

> Men nå i et 375L har jeg lyst til å fylle det opp med sand,
> <2mm og jeg kan reise til en elv/sjø i nærheten her og låne
> litt der.

Det er der ikke noget i vejen for, men det er efter min mening
ikke besværet værd. I forhold til de udgifter, som ellers er
forbundet med opstart og drift af et akvarium er indkøbsprisen
på grus kun en bagatel. Hvis du vil have sand i dit akvarium så
gå ned i dit lokale byggemarked og køb et par sække med sand til
sandblæsning. Det er allerede renset og kan fås i ønsket
kornstørrelse.

Fra : /

Dato : 31-07-03 22:49

Martin Heller wrote:

> Det er der ikke noget i vejen for, men det er efter min mening
> ikke besværet værd. I forhold til de udgifter, som ellers er
> forbundet med opstart og drift af et akvarium er indkøbsprisen

Prismessig ; 375L stått på lager og ene glasset er byttet ut, 12x
lecablokker og 2 160x60cm plater til hylle/topp samt 3 stk isopor 20mm ,
utgift ca 1300 nkr. Poenget mitt er at dette akvariet skal settes istand på
billigst mulig måte , egentlig kun for å se hvor billig det kan gjøres
(til sammenlining min 128L aquascaped har kostet ca 9000 med fisk, grus/etc
etc)

> [...]
> gå ned i dit lokale byggemarked og køb et par sække med sand til
> sandblæsning. Det er allerede renset og kan fås i ønsket

Grus her koster for 12kilo ca 130kr , trenger 60-70kilo for å fylle opp
dette akvariet.

Men du har en kjempeide der, jeg skal ned og sjekke om de har sand til
sandblåsing og sjekke prisen der istedet for disse zoo butikkene

Tor

Fra : Martin Heller

Dato : 31-07-03 23:34

/ wrote in <3f298f45@news.broadpark.no>:

> Grus her koster for 12kilo ca 130kr , trenger 60-70kilo for å
> fylle opp dette akvariet.

Det var da også ekstremt dyrt. I Danmark koster 25 kg grus ca. 50
kroner.

> Men du har en kjempeide der, jeg skal ned og sjekke om de har
> sand til sandblåsing og sjekke prisen der istedet for disse zoo
> butikkene

Det er næsten med garanti meget billigere, og det er oven i købet
renset meget grundigt.

Fra : /

Dato : 31-07-03 23:46

Martin Heller wrote:

> Det var da også ekstremt dyrt. I Danmark koster 25 kg grus ca. 50
> kroner.

Dessverre så er det meste minst dobbelt så dyrt her, fluval 404 koster vel
ca 900 i danmark. Minst 2000 her. Fluval3+ koster 399 her, 225 i danmark.

> Det er næsten med garanti meget billigere, og det er oven i købet
> renset meget grundigt.

Så var det bare å finne en byggshop hvor de har slikt

Tor