Børn hurtigt afhængige af nikotin
Fra : Ukendt

Dato : 31-07-03 19:55

"Børn kan blive afhængige af tobak i løbet af få dage fra de begyndte at
ryge, ja, selv fra den første cigaret", konkluderer en undersøgelse man kan
læse om i Londonavisen 'The Guardian'".

"Af 332 unge som havde prøvet at ryge tobak, selv blot et enkelt sug, meldte
40% om symptomer på afhængighed. Af de 237 som inhalerede, berettede 53% om
symptomer på afhængighed."

Den 30 måneder lange undersøgelse blev ledet af dr. Joseph DiFranza fra
University of Massachusetts Medical School i USA og omfattede næsten 700
elever der ved undersøgelsens begyndelse var 12 eller 13 år gamle.

"Inden undersøgelsen mente man at det tog børn to år at blive afhængige af
tobak - at de skulle ryge hver dag, og mindst en halv pakke om dagen", siger
DiFranza. "Nogle af disse børn var afhængige allerede et par dage efter at
de var begyndt af ryge.. [Jeg] formoder at afhængighed af nikotin i mange
tilfælde begynder med den første cigaret."

DiFranza mener at teenagere har lettere ved at blive afhængige fordi deres
hjerne stadig udvikler sig.

"Jeg så gerne at børn fik at vide at de ikke kan eksperimentere med tobak.
Der findes ingen uskadelig form for rygning", siger DiFranza. "Vi er nødt
til at overbevise børn om at de bare ved at prøve at ryge én cigaret kan
blive afhængige resten af livet."

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-08-03 09:16

"Tommy Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> skrev i en meddelelse
> "Børn kan blive afhængige af tobak i løbet af få dage fra de begyndte at
> ryge, ja, selv fra den første cigaret", konkluderer en undersøgelse man
> [...]
-klip-

Det er uden tvivl rigtigt. Jeg har set en undersøgelse der
viste, at fostret kan blive afhængig af mange stoffer - herunder
nikotin.
Men hvad er konklusionen?

Per A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 11:44

> Det er uden tvivl rigtigt. Jeg har set en undersøgelse der
> viste, at fostret kan blive afhængig af mange stoffer - herunder
> nikotin.
> Men hvad er konklusionen?

Der er ingen konklusion, det er bare en konstatering, et resultat af en
undersøgelse...

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 02-08-03 13:00

Tommy Jensen forkyndte i en meddelelse...

-.................-.................-.............

Jeg har nu været VIDNE til, at du er begyndt at poste beskeder i denne
gruppe, der ikke er relevante. Den første med indeklima var til dels, men
denne med tobak (rygning) er ikke! Derfor må du hellere dreje indlæggene ind
på rette kurs igen....... ikke?

Men måske du skal 'berette'/videregive en del.............hmm.....

-- HEJ
.............lukker døren igen........ en hentydning bør være nok

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 17:24

Henrik 'Egern' Jensen cj_egern@mail1.stofanet.dk skrev dette:

> [...]
>
> -- HEJ
> ............lukker døren igen........ en hentydning bør være nok

Er en debat om afhængighed af nikotin ikke relevant for dk.helbred og
dk.helbred.misbrug?

FUT dk.helbred

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-03 17:45

Andreas Falck wrote:

> Er en debat om afhængighed af nikotin ikke relevant for dk.helbred og
> dk.helbred.misbrug?

Det kunne jo tænkes, at Henrik læste og svarede i dk.natur. Desuden er
der som tidligere nævnt ikke megen oplæg til debat i Tommys
artikelafskrivninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-08-03 23:26

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Desuden er
> der som tidligere nævnt ikke megen oplæg til debat i Tommys
> artikelafskrivninger.

Det kan være en af følgerne, af at færdes i et miljø, hvor debat ikke er
velset.

Mvh.