Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket D-cam?
Fra : Tom

Dato : 31-07-03 14:12

Hej

Jeg har i nogle år haft et Olympus C1400 digitalkamera og været vild godt
tilfreds med dette. Har været særlig glad for den ÆGTE zoom funktion og den
gode billedkvalitet som det trods sine "kun" 1400 pixel har lavet.

Men nu er tiden kommet til at jeg vil have et bedre digitalkamera og så
dukker spørgsmålet jo op med hvilket man skal vælge. Jeg har aldrig været
pixel-fanatiker og går mere efter ting som man ikke lige kan læse ud af et
datablad.
Her tænker jeg på at hvis man f.eks fotograferer en blå himmel at så ALLE
pixel har samme farve og ikke at nogle er lidt lysere end nabo pixel (hvis I
kan følge mig).
En anden vigtig ting er at kameraet gerne må være i stand til at kunne
fokusere når lysforholdene er halv dårlige (kæmpe problem på mange dig.
kam).

Kameraet skal også gerne have mulighed for at men selv kan justere på
lukketid, blænde osv. da det bestemt ikke altid er gode billeder man kan
tage med auto-funktionen.

Kameraet må også gerne kunne vise realtime billeder på TFT-skærmen og ikke
først når billedet ER taget.

Har så set lidt på Olympus E-10 og Canon 10-D da jeg også kan finde dem til
en 3-4000 Kr på ebay.
Jeg vil gerne høre Jeres mening om disse kameraer og evt alternativer.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Tom

Dato : 31-07-03 14:27

> Har så set lidt på Olympus E-10 og Canon 10-D da jeg også kan finde dem
til
> en 3-4000 Kr på ebay.
> Jeg vil gerne høre Jeres mening om disse kameraer og evt alternativer.

Glemte en hel del ting som jeg gerne vil have endnu bedre end jeg har med
mit nuværende.
- Vil gerne have at når man tager billede af en horisont, at så ikke det er
buet på grund af optikken.
- Vil gerne have ÆGTE farver, jeg har set mange kameraer som laver om på
farverne så folk bliver halv-brune og matte selv om huden måske er meget
lys.
- Størrelse og vægt er ikke så afgørende, ej heller batteriforbruget.
- skal have USB og må gerne kunne tage ram kort > 128 MB
- Hurtig flash
- Minimering af røde øjne
- Skarpe billeder (også i kanterne)
- Tja i det hele taget så går jeg bare efter GOD BILLEDKVALITET frem for høj
pixel opløsning

--
Tom

Fra : KNL DtP

Dato : 31-07-03 14:30

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Har så set lidt på Olympus E-10 og Canon 10-D da jeg også kan finde
dem til
> en 3-4000 Kr på ebay.

Jeg tvivler på at du kan finde et EOS 10D til 3-4000 kr. på e-Bay. De
billigste jeg fandt kostede omkring $1500 - og hertil skal du så ligge
fragt og dansk moms og told, hviket let får prisen op på over 12.000 kr.
hvorved du ligeså godt kan købe et nyt i enten Danmark eller Tyskland
(har selv lige bestilt sådan en krabat til cirka 13.800 alt inkl.).
Bemærk at denne pris kun dækker 'huset' - der er altså ikke noget
objektiv med!

> Jeg vil gerne høre Jeres mening om disse kameraer og evt alternativer.

Efter laaaang tids overvejelser besluttede jeg at købe Canon EOS 10D
primært efter at have læst tests af kameraet på www.dpreview.com og
andre lignende steder på nettet.

Tjeck dog lige først om du har regnet det med prisen helt korrekt ud.
Hvis du intet Canon udstyr har (altså objektiver), så er det altså en
udskrivning på ihverttilfælde 15.000 kr. før du er kørende. Der findes
også mange gode digitalkameraer, som tilbyder en god opløsning, manuelle
indstillinger ect.

MVH

Kristian
www.knl-dtp-dk

Fra : Tom

Dato : 31-07-03 16:46

> Jeg tvivler på at du kan finde et EOS 10D til 3-4000 kr. på e-Bay. De
> billigste jeg fandt kostede omkring $1500 - og hertil skal du så ligge
> fragt og dansk moms og told, hviket let får prisen op på over 12.000 kr.

Jeg har set EOS 10D til 7.000 Kr incl. objektiv og div. tilbehør (brugt) og
Canon har jeg set flere steder til 4-500$ (brugt) med objektiv og tilbehør.
Ved køb i england skal man ikke betale moms og min frue skal snart til USA
og kan evt købe når hun er derovre.
Men det var nu heller ikke så meget prisen som selve kameraernes kvalitet og
evne til at lave gode billeder. Jeg kan sagtens finde dem til den "rigtige"
pris.

> [...]
> udskrivning på ihverttilfælde 15.000 kr. før du er kørende. Der findes
> også mange gode digitalkameraer, som tilbyder en god opløsning, manuelle

Jeg er bestemt ikke prof. og bliver det heller ikke, men jeg er bare en
bruger som vil have et godt kamera og som er blevet mere kræsen. Jeg falder
ikke mere for ligegyldige ting som antal pixel når resten ikke er i orden.
Derfor SKAL det have mange af de kvaliteter som jeg har skrevet i de to
indlæg

Jeg gider ikke have et helt arsenal af objektiver, farvefiltre osv liggende.
Jeg vil bare have at kvaliteten er i orden på de billeder man tager. Dette
set ud fra en amatør som aldrig har lært at læse billeder med komposition
osv. Men jeg kan lynhurtig se forskel på CCD enhederne og dårligt slebne
objektiver osv.

Så det jeg søger er sådan en blanding af god til halvt prof. uden at det
skal være det vilde.
Håber jeg har beskrevet sådan ca. hvad min baggrund og behov er.

Hvad findes der ellers på markedet af kameraer som kan tage GODE billeder?

--
Tom