grøn the?
Fra : EGC

Dato : 03-04-01 20:01

Hvad er grøn the? Hvad er det lavet af. Er det Lindeblomst eller hvidtjørn
eller hvad. Er der nogen som kan forklare hvad det er. Jeg så hos matas at
de solgte forskellige "naturteer" hvor der på den ene stod "grøn the". lavet
af hvidtjørn.

Mvh. E.C.

Fra : Neta & Peter

Dato : 04-04-01 08:02

Sådan ideelt set er "grøn the" en japansk the ("ocha") lavet af den samme
plante som den the vi kender, men i ugæret form (sort opnår sin
karakteristiske smag og farve gennem en gæringsproces). Den fås som hele
blade (, men drikkes ofte i pulveriseret form i den noksomberømte
theceremoni.

læs mere på
http://gojapan.about.com/travel/gojapan/library/weekly/aa050599.htm

Når du ser betegnelsen "grøn the" i helsekostbutikker betyder det for det
meste blot, at theen - som om du ikke kunne forsikre dig om det ved
selvsyn - er grøn! Her betyder det altså nærmest bare "urtethe", og den kan
i princippet bestå af altmuligt.

Helsebrancen er begrænset af lovgivningen som gør, at de ikke må lovprise
deres varer på pakken. De må ikke skrive hvad de mener at denne eller hin
the "er godt for". Derfor fylder de dem så med meningsløse udtryk som "grøn
the", "naturthe" og lignende i stedet. Men de fleste urtetheer drikkes af
terapeutiske grunde, hvis man tror på den slags, ikke pga. velsmag. Lige
netop lindeblomstthe er dog ret godt, og Marcussens universalthe kan også
godt drikkes. Markussen er en af guruerne inden for helebrancen, hvis bøger
kan konsulteres for nærmere oplysninger.

MVH

Peter