Jord i nylonstrømpe
Fra : Morten B. Nielsen

Dato : 30-07-03 12:36

Hej gruppe

Jeg er nybagt akvarieholder. Hos en dyrehandler fik jeg det råd, at
samle noget jord fra haven i en nylonstrømpe og sænke ned i akvariet
"for at få gang i det". Jeg nævnte de igangsætter-kemikalier jeg har
akvireret andetsteds, men det fremkaldte blot en hovedrysten og en
kommentar om "konserveret stads" der ikke virker.

Hvad siger gruppen? Er det ok at inficere sit akvarium med bakterier
fra haven?

Venlig hilsen
Morten
på vegne af 3 scalarer, 5 platy'er, 3 neonfisk og en sugemalle

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 30-07-03 13:39

"Morten B. Nielsen" <lackbeard@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Morten
> på vegne af 3 scalarer, 5 platy'er, 3 neonfisk og en sugemalle

Emnet blev diskuteret her i ng for nylig, og der var delte meninger. Hvad
der var bred enighed om var at en bedre måde at få gang i den biologiske
filtrering på var at vride en filtersvamp i akvarievandet og så lade det
sætte sig i filteret.

Prøv evt at få sådan en pose plumret vand fra en anden akvarist eller evt
fra en akvariebutik. Og bakteriekulturerne i flakser _er_ vist ikke ret
meget værd.

Hvor stort er dit akvarie? Hvis du overhovedet har plads bør du få lidt
flere neonfisk, de har det bedst når de er mindst 6-10 stykker.

Gof fornøjelse,

Martin