Java på MacOS X
Fra : Per Rønne

Dato : 30-07-03 12:09

Er der nogen der kender et sted på nettet, og nogle fornuftige bøger,
der omhandler Java, således som den fungerer under MacOS X?

Jeg skal muligvis undervise i Java næste skoleår, med start torsdag otte
dage.

Jeg har ikke tidligere beskæftiget mig med Java, men ved at det er noget
C-agtigt noget. Som cand.scient. med hovedfag i datalogi vil jeg
naturligvis ikke have nogen problemer med at sætte mig ind i sproget.

Ved at skrive »man java« i Terminal har jeg hurtigt konstateret at det
er indlagt i min MacOS X.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 30-07-03 12:39

Per Rønne wrote:

> Er der nogen der kender et sted på nettet, og nogle fornuftige bøger,
> der omhandler Java, således som den fungerer under MacOS X?

nu er java platformuafhængigt så..

http://www.linuxbog.dk/java/bog/
http://developer.java.sun.com/developer/infodocs/

du kan også rode lidt i apples egne docs

http://developer.apple.com/documentation/Java/Java.html

> [...]
> C-agtigt noget. Som cand.scient. med hovedfag i datalogi vil jeg
> naturligvis ikke have nogen problemer med at sætte mig ind i sproget.

forkert, java er rendyrket objektorienteret og er langt fra C i mange
henseende. Syntax'en for de to sprog er dog lignende.

> Ved at skrive »man java« i Terminal har jeg hurtigt konstateret at det
> er indlagt i min MacOS X.

"man javac" for at få nogle informationer om java kompileren.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-03 16:43

Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mail.dk> wrote:

> "man javac" for at få nogle informationer om java kompileren.

Ja, minsandten. man java giver fortolkeren, man javac kompilatoren.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-03 17:15

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Er der nogen der kender et sted på nettet, og nogle fornuftige bøger,
> der omhandler Java, således som den fungerer under MacOS X?

Ikke-grafiske programmer fungerer praecis som under Solaris/Linux.
Grafiske programmer ligner ikke altid almindelige Swingprogrammer, men
ellers er det det samme. Som standard er 1.3.1 installeret, og du kan
via software update faa 1.4.1 ind. Det behoever du dog ikke med
mindre at 1.4 er et ubetinget krav. $JAVA_HOME skal vaere
JAVA_HOME=/Library/Java/Home

Du anbefales at gennemgaa Suns tutorial (se javasoft.com siden), samt
laese en "Java for C programmoerer", samt skrive nogen programmer
selv. Det er mere anderledes end du tror, og der er et enormt
Runtimebibliotek at laere. Du behoever ikke laese specielle
OS X ting. Du fraraades kraftigt at bruge en IDE i starten.

Emacs har rudimentaer javaunderstoettelse som ikke er specielt
anvendelig til andet end trivielle ting.

Usenetgruppen er dk.edb.programmering.java. Spoerg gerne.

http://bigfoot.com/~thunderbear