Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fremkaldelse af billeder
Fra : TLA

Dato : 30-07-03 06:39

Jeg har bl.a. fået fremkaldt følgende billede:

http://www.angelfire.com/ultra/tilsalg/images/billed.jpg

Størrelsen er 1136 x 758 (1136 / 758 = 1,5)

Burde billedet så ikke være 15 * 10 cm efter fremkaldelsen? Det billede jeg
har fået fremkaldt måler ca. 13 x 10 cm.

Er det mig der har misforstået måde at beskære billederne på eller er det en
dårlig fremkaldelse?

Håber I vil bruge tid på at hjælpe en newbie.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-07-03 09:45

TLA wrote:

> Størrelsen er 1136 x 758 (1136 / 758 = 1,5)
>
> Burde billedet så ikke være 15 * 10 cm efter fremkaldelsen?

Jo. Har du mulighed for at scanne den papirudgave du fik og lægge den
online?
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 30-07-03 10:22

TLA skrev:

------------------ citat ------------------
[...]

---------------- citat slut ----------------

Hermed et citat fra BILKAs hjemmeside, hvor man på forståeligt dansk
fortæller lidt om fremkaldning af digitale billeder:

De fleste digitalkameraer tager billeder, hvor forholdet mellem bredde og
højde svarer til skærmstørrelsen på en computer, dvs. 3:4 (forholdet på et
analogt kamera er typisk 2:3). Det vil sige, at hvis du bestiller et
digitalt print på 10x15 cm, vil højden på dit print være 10 cm, men længden
vil blot være ca. 13,6 cm og ikke 15 cm; jævnfør forholdet 3:4.
Hvis du alligevel ønsker dine prints i 2:3 forholdet skal du beskære dine
digitale image data. Dette kan du gøre ved hjælp af software som fulgte med
dit kamera eller i et billedbehandlingsprogram som for eksempel Adobe
Photoshop.
Endelig er der nogle digitalkameraer som kan indstilles til at optage i
forholdet 2:3, hvorfor der ikke vil være afvigelser af printets størrelse
fra de oplyste bestillingsformater.

I øvrigt kan jeg anbefale Karbos lille hæfte til 69,- kr. "Digital
fotografering fra A til Z"
Ovenstående emne er ikke lige behandlet i det hæfte, men der er mange gode
ting at læse.
(Jeg gør ikke reklame, men anbefaler blot)

Hans-Jørgen

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-07-03 11:56

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> [...]
> digitalt print på 10x15 cm, vil højden på dit print være 10 cm, men længden
> vil blot være ca. 13,6 cm og ikke 15 cm; jævnfør forholdet 3:4.

1136 x 758 er i forholdet 2:3. Altså burde de fylde hele de 10x15 cm.

--
Don't waste space

Fra : TLA

Dato : 01-08-03 19:51

Jeg mener også at have fulgt Bilkas anvisning da jeg havde resizet billeder
så forholdet er 2:3 (10 * 15 cm)

Fra : Thassman

Dato : 30-07-03 14:53

> Størrelsen er 1136 x 758 (1136 / 758 = 1,5)
>
> Burde billedet så ikke være 15 * 10 cm efter fremkaldelsen? Det billede
jeg
> har fået fremkaldt måler ca. 13 x 10 cm.
jo det burde være 15x10 cm men det kommer jo an på hvad butikken har lovet.
Hvem har fremkaldt billederne ?

> Er det mig der har misforstået måde at beskære billederne på eller er det
en
> dårlig fremkaldelse?
Det lugter lidt af en dårlig fremkaldelse

> Håber I vil bruge tid på at hjælpe en newbie.
Selvfølgelig

Mvh
Tommy
--
Visit:
www.FotoFoto.dk -> stedet hvor du kan uploade din billeder til kritik

Fra : TLA

Dato : 01-08-03 19:52

Jeg har desværre ikke mulighed for at scanne billedet ind.

Det er Posthustorvet foto, Skive (7800 Skive) der har fremkaldt billederne.
Jeg ved ikke hvem de bruger til at fremkalde, eller om de gør det selv.