saltvand og spandfilter
Fra : Claus

Dato : 29-07-03 18:43

Jeg er ved at etablere et slatvandsakvarium. Kan jeg bruge mit eheim
udvendige filter til noget fornuftigt i et saltvandakvarium? mvh claus

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-07-03 19:12

Claus <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3gcdiv02v49tma0r6oqq9pnh8jbcgtictp@4ax.com...
> Jeg er ved at etablere et slatvandsakvarium. Kan jeg bruge mit eheim
> udvendige filter til noget fornuftigt i et saltvandakvarium? mvh claus

Nu ved jeg ikke så meget om slatvandsakvarier *s* men noget mere om
saltvandsakvarier.

Lige umiddelbart vil jeg sige nej, men inden du kaster dig ud i
noget, vil jeg anbefale dig at læse noget
af den nyere literatur om emnet. Der sker så mange ting i øjeblikket,
så det kan være svært at holde rede på det hele.
For ikke at filteret skal være helt overflødigt, så kan det bruges
til at fjerne fosfat med, noget fosfat fjerner kommes
i en strømpe eller lignende, og stoppes i filteret. Resten af pladsen
kan selvfølgeligt fyldes op med vat.
Det vil selvfølgeligt tage noget svæv fra vandet, men ikke andet.

Hvor stort er akvariet, og hvad med filteret??

Carsten

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 29-07-03 19:20

Det kommer an på hvor stor en slatvand du har i

Fra : thomas schreiber

Dato : 29-07-03 19:37

Har brugt dem med stor succes. Så længe der ikke er tale om en pumpe emd
varmelgeneme der ikke kan tåle saltvand. Nu jeg tænker over det... Eheim har
har lavet nogle modeller med varmelegeme specielt til saltvand, så mon ikke
det er svar nok i sig selv?

/ts

Fra : Claus

Dato : 29-07-03 20:21

Akvariet er på 325 l.
Jeg er også lidt i tvivl om opstartsfasen. Jeg har orienteret mig
forsk steder, men er i tvivl om hvor hurtigt man skal putte
levendesten i og hvor mange? Skal man mao have så mange levendesten i
som muligt? Eller er det bedre at holde sig til nogle få. kg? Og skal
man med det samme putte levendesten eller skal man vente? Claus On
Tue, 29 Jul 2003 20:36:55 +0200, "thomas schreiber"

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-07-03 22:23

Claus <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:k7idiv0u9rd0kiuau8mek7lc225frg0srp@4ax.com...

> [...]
> som muligt? Eller er det bedre at holde sig til nogle få. kg? Og skal
> man med det samme putte levendesten eller skal man vente? Claus On

Når du har blandet saltvandet op, og fået den rigtige vægtfylde, så
er det bare at smide de levende sten i.

Et godt råd til dig! Bland kun så meget vand at det fylder ca 1/3 -
1/2, og kom så stenene i, dels er det lettere at dekorere, uden at
dryppe over det hele, dels vil det være ærgeligt at skulle kassere
saltvand.
Hvor mange sten der skal i, et et meget svært spørgsmål at svare på,
men jeg vil holde til at jo flere jo bedre, da det er dem der giver
den biologiske filtering. Det er også rarest men dyrest at have flere
kilo sten end nødvendigt, for at kunne få opbygningen
som man vil have det.
Der skal også fuldt lys på med det samme.
Hvor meget lys sætter du på?? Og iøvrigt hvad regner du med at ville
holde i akvariet.

Carsten

Fra : Claus

Dato : 30-07-03 01:35

On Tue, 29 Jul 2003 23:22:32 +0200, "Carsten Gall" <cgall(dette
fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> wrote:

Jeg fik faktisk det samme at vide i dag i en forretning på
Frederiksberg. Jeg havde tænkt mig at købe en HQI lampe, som jeg har
indtryk af er det bedste om end lampen er ret dyr. Jeg ved faktisk
ikke hvad der skal i af dyr andet end jeg gerne vil have lidt af det
hele: koraller, fisk, søstjerne, krebs osv. Jeg håber man kan få god
vejledning i et par af de gode forretninger i Kbh-området. Men hvis
man smider levende sten i med det samme risikere man så ikke at
overbelaste systemet? I litteraturen skrives der meget om en
modningsfase som er meget længere end hvis man holder ferskvandsfisk,
men det gælder måske kun ift. koraller, fisk osv?
mvh Claus

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-07-03 09:01

Claus <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nk4eivkm3irm5ei1kkqjpmh4i3o08u7fgp@4ax.com...
> [...]
> modningsfase som er meget længere end hvis man holder ferskvandsfisk,
> men det gælder måske kun ift. koraller, fisk osv?

Det var da heldigt at Thomas og jeg svarede det samme *s*.

Hvis du skal have koraller i akvariet, så vil jeg sige at HQI er et
must.
Idag hvor man også kan få T5 rør, er det også en mulighed, men det er
lidt svært
at få et ordentligt udvalg herhjemme, da det endnu ikke ret mange
butikker der har det.
Og til de priser som er på T5, er det nok dyrere end HQI.

Et du skal smide stenene i akvariet med det samme, er måske nok en
overbelastning af det system der ikke er
sat op endnu. Det er derfor at modnings tiden er så meget længere end
med ferskvand. For bakterie kulturene
skal først til at dannes. Der går ca. 1 måneds tid, alt efter hvor
heldig man er.

Hvilken lampe havde du tænkt dig at købe?? Jeg har sådan helt
tilfældigvis 2 HQI lamper som er blevet tilovers.
Det er 2 Arcadia lamper, 1x150W i sort, og 2x150 W i hvid. Begge
lamper er som nye, men pærene skal nok skiftes.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-07-03 08:21

> [...]
> 1/2, og kom så stenene i, dels er det lettere at dekorere, uden at
> dryppe over det hele, dels vil det være ærgeligt at skulle kassere

Er man lidt et doven mageligt gemyt? Ja hvis det plasker lidt, og vandet
når at tørre skal man jo rense ruden. :oÞ

Jeg plejer nu at sætte alle stenene i først, så evt. bundlag, og så fylde
det op med vand til sidst.

Noget helt andet er, at man ofte kan få/købe en masse "brugt" vand rundt
omkring hos folk/forretninger. Det er klart en fordel, fremfor at bruge 300L
helt nyt "sterilt" vand.

/ts

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-07-03 08:53

thomas schreiber <blabla@blabla.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bg7rkg$r3n$1@sunsite.dk...
> [...]
rundt
> omkring hos folk/forretninger. Det er klart en fordel, fremfor at

Det er fuldstændigt lige meget om vandet er nyt eller gammelt for,
det skal
jo stå i lang tid og falde til. Og jeg vil da til en hver tid,
foretrække friskt vand, der ikke er
belastet af hverken nitrat eller fosfat.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-07-03 09:03

> [...]
> jo stå i lang tid og falde til. Og jeg vil da til en hver tid,
> foretrække friskt vand, der ikke er
> belastet af hverken nitrat eller fosfat.

Hvis det er ligegyldigt, hvorfor skal vandet så modnes først?

Sjovt... jeg har også 2 150W HQI lamper liggende som er til salg, men mine
er dog med helt nye pærer. :oÞ

/ts

Fra : Claus

Dato : 30-07-03 09:22

On Wed, 30 Jul 2003 10:03:07 +0200, "thomas schreiber"
<blabla@blabla.com> wrote:
Kan en HQI lampe ligge på akvariet som et al. armatur eller skal det
hæves 20-30 cm? Er det mao farligt for dyrene hvis lampen er for tæt
på overfladen. (min kæreste er nemlig ikke glad for at jeg skal til at
hænge akva-lamper op). mvh claus

Fra : thomas schreiber

Dato : 30-07-03 10:07

> [...]
> hæves 20-30 cm? Er det mao farligt for dyrene hvis lampen er for tæt
> på overfladen. (min kæreste er nemlig ikke glad for at jeg skal til at

En rigtig tøffelhelt.

De hænger typisk 20-40 cm over akvariet. Lamper bliver MEGET varme, så det
er et must med luft mellem lamperne og vandet - med mindre du vil have
stegte fisk til aftensmad.

Din mail add virker ikke?

/ts

Fra : Claus

Dato : 30-07-03 11:14

Den er exterbun@hotmail.com

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-07-03 13:49

thomas schreiber <blabla@blabla.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bg7u3r$635$1@sunsite.dk...

> Hvis det er ligegyldigt, hvorfor skal vandet så modnes først?
>
> Sjovt... jeg har også 2 150W HQI lamper liggende som er til salg, men
mine
> er dog med helt nye pærer. :oÞ

Det er ikke vandet der skal modnes, men stenene som skal have de
gavnlige bakterie
kulturer frem.

Carsten

Fra : Claus

Dato : 30-07-03 14:51

Kan det anbefales og anvende varmelegme i et saltvandsakvarium? Jeg
har læst at den kan være farligt for anemoner o.lign. mvh ClausOn Wed,
30 Jul 2003 14:48:59 +0200, "Carsten Gall" <cgall(dette

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-07-03 16:51

Claus <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aajfiv0e6gs0p04bcgd25t9upr6ijddab9@4ax.com...

> Kan det anbefales og anvende varmelegme i et saltvandsakvarium? Jeg
> har læst at den kan være farligt for anemoner o.lign.
mvh ClausOn Wed,

Jeg har ikke selv noget varmelegme i mit akvarie, for lyset og
pumperne klarer den opgave til UG, endda lidt for godt,
for om sommeren er det et stort problem at vandet kan blive for varmt
til korallerne.
Ellers lægger du da bare varmelegemet i sumpen, der kan det ikke
genere nogen.

Carsten