Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så kommer amatøren lige på banen
Fra : Jesper Juul

Dato : 28-07-03 09:53

Jeg har et F4S som jeg skal have fundet en zoomlinse til, og har kigget lidt
på technindirekt, hvor jeg fandt
Nikon AF-G 4,0-5,6/70-300 schw. inkl. HB-26. Jeg ved selvfølgelig godt at
det ikke er den vildeste kvalitet, men det passer ok nu. Til spørgsmålet,
der er noget med at F4S ikke kan bruge G objektiver, eller er det kun MF
delen man ikke kan bruge hvis man smider det på et F4 hus. Nu står der inkl.
HB-26, was is das?

Jeg har på fornemmelsen at I kommer til at trækkes en smule med mig det
næste stykke tid Er der forresten en oversigt et eller andet sted over
hvilke forskellige serie af objektiver Nikon har laves , jeg har ikke ret
meget styr på det?

Jesper Juul

Fra : Jesper Juul

Dato : 28-07-03 09:58

Jesper Juul wrote:
> [...]
> det næste stykke tid Er der forresten en oversigt et eller andet
> sted over hvilke forskellige serie af objektiver Nikon har laves ,

Og hvad med Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 NAFD er det et bedre køb (de
koster næsten det samme) ?

Jesper Juul

Fra : max

Dato : 28-07-03 10:47

> Og hvad med Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 NAFD er det et bedre køb (de
> [...]

Jeg tror du kan finde tests på nettet,prøv at lave en søgning på
Google. Generelt siger folk at Sigma er noget lort, bortset fra
deres nogle af deres EX objektiver, men de er heller ikke billige.
Nikon's billige objektiver får også tit tæsk, så måske vil du få
mere for pengene ved at købe brugt kvalitet. En 4x zoom er
ikke noget jeg ville satse på..

F4S kan bruge alle de nyere objektiver undgtaget G serien,
som ikke har blænde ring.

Bjørn Rorslet ved stort set alt om Nikon objektiver tjek det ud:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
-max-

Fra : Jesper Juul

Dato : 28-07-03 12:09

max wrote:

> [...]
> Nikon's billige objektiver får også tit tæsk, så måske vil du få
> mere for pengene ved at købe brugt kvalitet.

Jeg holder også øje i dba og fotokritik.

> En 4x zoom er
> ikke noget jeg ville satse på..

Hvorfor ikke?

> F4S kan bruge alle de nyere objektiver undgtaget G serien,
> som ikke har blænde ring.

Dvs. det kan slet ikke bruges, og ikke kun miste nogle faciliteter?

> Bjørn Rorslet ved stort set alt om Nikon objektiver tjek det ud:
> http://www.naturfotograf.com/index2.html

Will do, tak for hjælpen.

Jesper Juul

Fra : max

Dato : 28-07-03 13:12

> Jeg holder også øje i dba og fotokritik.

Prøv at kigge hos CAV, Gorcker, Photografica. hvis du holder
dig til manuelle objektiver kan du sikkert forhandle dig til en meget
bedre pris, de kan ikke komme af med dem, nu hvor mange går over
til digital..

> Hvorfor ikke?

Fordi der er for mange kompromiser, for det første er bl 4-5,6
ret begrænsende, det kan i visse situationer betyde du må bruge
en 400 eller 800 iso film, i stedet for en 100-200 iso. For det
andet går det ud over kontrast og skarphed og de har tendens
til forskellige former for fortegning..
prøv at find en brugt 85/1,8 105/2,5 180/2,8 og eller 300/4,
de skulle være til at skaffe for en rimelig pris og det er super
objektiver..Nikon naturligvis.
Jeg har selv købt nogle af Nikons nye zoom og de er udemærkede
70-200AFS VR og 17-35AFS, de er dyre og ikke bedre end de
andre jeg har nævnt.. Jeg har et par Sigma EX, som også er fine.
Men fordi jeg også er gået over til digital, har jeg måtte skifte det
hele ud, jeg havde forøvrigt også en F4s, lidt af en kolods..-max-

> Dvs. det kan slet ikke bruges, og ikke kun miste nogle faciliteter?

Dvs. de slet ikke kan bruges..

Fra : Jesper Juul

Dato : 28-07-03 13:25

> [...]
> dig til manuelle objektiver kan du sikkert forhandle dig til en meget
> bedre pris, de kan ikke komme af med dem, nu hvor mange går over

Dem finder jeg lige på nettet.

> [...]
> andre jeg har nævnt.. Jeg har et par Sigma EX, som også er fine.
> Men fordi jeg også er gået over til digital, har jeg måtte skifte det

Tusind tak for svarene, kanon nyhedsgruppe uden alt for meget personfnidder

> hele ud, jeg havde forøvrigt også en F4s, lidt af en kolods..-max-

Jep, det hører til i den tunge ende, men det gør ikke så meget, det gør jeg
også selv.

Æv.

Jesper Juul

Fra : Jesper Juul

Dato : 28-07-03 20:32

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge hos CAV, Gorcker, Photografica. hvis du holder

Nu har jeg siddet og rodet lidt på nettet og Photografica kan jeg godt
finde, men ikke de to andre ?

Jesper Juul

"I'd kill for a Nobel peace prize"

Fra : max

Dato : 28-07-03 21:12

> Nu har jeg siddet og rodet lidt på nettet og Photografica kan jeg godt
> finde, men ikke de to andre ?
>

> --
> Mvh
> Jesper Juul

http://www.goecker.dk/
http://www.cav.dk/
en lille stavefejl kan jo være noget skidt, håber du tilgir mig..
-max-

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-07-03 09:42

max wrote:

> http://www.goecker.dk/
> http://www.cav.dk/
> en lille stavefejl kan jo være noget skidt, håber du tilgir mig..
> -max-

Selvfølgelig, specielt nu hvor jeg har fået linksene

Jesper Juul

Fra : Claus Smith

Dato : 28-07-03 14:14

F4S kan bruge alle de nyere objektiver undgtaget G serien,
> som ikke har blænde ring.

Du kan sagtens bruge G objektiverne på en F4S, du kan dog kun bruge det når
du kører med programindstillingen.

Har selv gjort det på den model, som Jesper Juul nu er ejer af.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : max

Dato : 28-07-03 14:21

> [...]
> du kører med programindstillingen.
>
> Har selv gjort det på den model, som Jesper Juul nu er ejer af.

Sorry - Skulle ha' tjekket inden jeg udtalte mig, hmm...-max-

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-07-03 18:42

Mon, 28 Jul 2003 15:20:52 +0200, skrev max:

>Sorry - Skulle ha' tjekket inden jeg udtalte mig, hmm...-max-

Velkommen i klubben )))

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Jeppesen

Dato : 28-07-03 17:16

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
når
> du kører med programindstillingen.
>
> Har selv gjort det på den model, som Jesper Juul nu er ejer af.

Hvis det kun kan køre i P-mode er det jo ubrugeligt - det er jo ikke lige
det man ønsker sig af et SLR, at man ikke selv kan vælge blænde og/eller
lukker - så er selv de billigste P&S mere fleksible.

Nej, så find istedet et brugt men godt og gedigent Nikon - ikke G-serien,
for der skal altså mere til at skabe balance på et F4S Køb f.eks. et
Nikon AF 75-300/4,5-5,6 istedet (sådan et er jeg iøvrigt sælger af .

Mvh Kim

Fra : Jesper Juul

Dato : 28-07-03 18:55

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det man ønsker sig af et SLR, at man ikke selv kan vælge blænde og/eller
> lukker - så er selv de billigste P&S mere fleksible.

Hehe, jeg er ikke engang noget til hvad P for Program betyder på F4S'eren.

> Nej, så find istedet et brugt men godt og gedigent Nikon - ikke G-serien,
> for der skal altså mere til at skabe balance på et F4S Køb f.eks. et
> Nikon AF 75-300/4,5-5,6 istedet (sådan et er jeg iøvrigt sælger af .

Jeg har sendt dig en mail vedr. pris osv.

Fra : Jeppesen

Dato : 28-07-03 21:43

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har sendt dig en mail vedr. pris osv.

Prøv at send den til f501F_J_E_R_N_D_E_T_T_E@os.dk istedet Du skal
selvfølgelig lige fjerne "fjern dette".

Mvh Kim

Fra : Jeppesen

Dato : 28-07-03 21:52

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> "Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Hehe, jeg er ikke engang noget til hvad P for Program betyder på F4S'eren.

I programmode (P) vælger kameraet selv både blænde og lukkertid. Dvs. du
ingen indflydelse har på, om du vil fastfryse en bevægelse, opnå
bevægelsesuskarphed og heller ikke på om du vil ha´ stor eller lille
dybdeskarphed. Det eneste du selv skal vælge er, hvornår du vil trykke på
udløseren - ligesom på et P&S (Point and Shoot) kamera.

De fleste der bruger spejlreflekskamera har kameraet stående på A
(aperture) - hvor man vælger hvilken blænde billedet skal tages på - ønsker
man stor dybdeskarphed vælger du en lille blænde og vil du ha´ lille
dybdeskarphed vælger du en stor blænde. I visse tilfælde anvender man
istedet S (shutter) - altså lukkertid - bruges mest ved aktionfotografering,
hvor den rette lukkertid er afgørende for, om man opnår den ønskede effekt -
f.eks. et pivskarpt billede af en racerbil - eller istedet et billede med
bevægelsesuskarphed, så man kan fornemme farten.

G-serien,

> Jeg har sendt dig en mail vedr. pris osv.

Se anden mail vedrørende min korrekte mail - jeg er simpelthen blevet for
træt af spam

Mvh Kim

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-07-03 10:18

Jeppesen wrote:

> [...]
> man opnår den ønskede effekt - f.eks. et pivskarpt billede af en
> racerbil - eller istedet et billede med bevægelsesuskarphed, så man

Hold op for en god forklaring, tak. Jeg har kun en dårlig manual fra nettet,
som er scannet ind med hoved oppe et vist sted så man slet ikke kan se hvad
illustrationerne forestiller. Tror jeg smutter forbi en fotohandler eller to
for at høre om man kan købe en manual på dansk til et F4.

You've got mail.

Jesper Juul