Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dybdeskarphed
Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 27-07-03 19:46

Hej gruppe

Jeg har problemer med at få min dybdeskarphed lille - altså uklar, på mit
canon A70. Selv ved en blændeåbning på 2.8 er der fin dybdeskarphed. Også
selv om jeg zoomer ind. Den automatiske portræt indstilling synes jeg heller
ikke virker optimalt. Kun ved makrooptagelser bliver det godt.

Det er forhåbentlig mig der gør et eller andet forkert, og ikke kameraet der
er dårligt.

Håber på lidt hjælp!

Mv Larsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-07-03 19:57

Lars Lienhøft Larsen wrote:
> [...]
> makrooptagelser bliver det godt.
>
> Det er forhåbentlig mig der gør et eller andet forkert, og ikke

Prøv at indstille kameraet på manuel fokus hvis du kan det?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : .J.S...

Dato : 27-07-03 20:25

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke virker optimalt. Kun ved makrooptagelser bliver det godt.
>
> Det er forhåbentlig mig der gør et eller andet forkert, og ikke kameraet

Det er fordi brændvidden på objectivet er meget lille, det gælder alle
mindre digital kamera's.
Dybdeskarpheden afhænger jo af, blænden som du nævner, samt hvor langt ude
du fokuserer i forhold til brændvidden.
Kort brændvidde og lang fokuserings afstand giver stor dybdeskarphed.

At brændvidden er så lille hænger sammen med at ccd'en er meget lille.

Man kan ikke sige at kamera'et er dårligt af den grund, i nogle tilfælde er
det jo en fordel med stor dybdeskarphed.

mvh/JS

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-07-03 21:37

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ikke virker optimalt. Kun ved makrooptagelser bliver det godt.
>
> Det er forhåbentlig mig der gør et eller andet forkert, og ikke kameraet

Det er en funktion af den lille CCD chip, en blænde på 2,8 svarer ca til
blænde 11 på et 35mm kamera, og sådan er det på alle digitalkameraer. Du
bliver nødt til at bruge manuel fokus, og så fokusere et stykke foran det du
vil fotografere.

Fra : JK

Dato : 28-07-03 12:08

On Sun, 27 Jul 2003 20:45:47 +0200, "Lars Lienhøft Larsen"
> [...]

>ikke virker optimalt. Kun ved makrooptagelser bliver det godt.
>
>Det er forhåbentlig mig der gør et eller andet forkert, og ikke kameraet der

Se på canons hjemmeside, om der er kommet ny firmware til kameraet.
Der har været meget fnidder med auto-fokus programmet på mange Canon
digital kameraer.

At skifte firmware er vist ikke lige særligt nemt eller omfattet af
garanti. Rådfør dig evt. med butikken.

hilsen

John