Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
sort sol
Fra : NPS

Dato : 27-07-03 19:23

da jeg her til efteråret vil forsøge at fange nogle billeder af det
fantastiske fænomen kaldet sort sol.
Derfor vil jeg gerne spørge jer, hvordan plejer i at gøre (dem som har
prøvet) sådan rent teknisk, og hvad bruger i af udstyr.

MVH

NPS

Fra : Tom Wagner

Dato : 27-07-03 19:48

On Sun, 27 Jul 2003 20:22:51 +0200, "NPS" <nps@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Derfor vil jeg gerne spørge jer, hvordan plejer i at gøre (dem som har
>prøvet) sådan rent teknisk, og hvad bruger i af udstyr.

Jeg kan desværre ikke rigtig hjælpe dig, men i foråret forsøgte jeg
mig uden ekstraudstyr. Du kan se et eksempel her:
http://www3.pbase.com/image/16327663

Billedet er taget med mit Olympus E10. Jeg har ikke længere
oplysninger om indstillinger, ud over at jeg så vidt jeg husker
indstillede farvetemperaturen inden optagelsen. Jeg har ikke
EXIF-tallene længere).

Hvis du kan indstille dit apparat til at skyde en serie med
forskellige indstillinger (bracket, EV) kan du jo prøve det.

Hilsen Tom

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-07-03 20:06

On Sun, 27 Jul 2003 20:48:23 +0200, Tom Wagner <tomwag@worldonline.dk>
wrote:

>i foråret forsøgte jeg
>mig uden ekstraudstyr. Du kan se et eksempel her:
>http://www3.pbase.com/image/16327663

Og siden billedet er ufattelig smukt, bør det tilgives at du tog det
uden ekstraudstyr

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Tom Wagner

Dato : 27-07-03 20:25

On Sun, 27 Jul 2003 21:06:00 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Og siden billedet er ufattelig smukt, bør det tilgives at du tog det
>uden ekstraudstyr

Det glæder mig, at du kan li' billedet.
Jeg ejer faktisk slet ikke noget ekstraudstyr.

Hilsen Tom

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-07-03 20:38

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:gi88ivcpdv80epqb8fki4b7lpmm3mrqhds@4ax.com...

>er ufattelig smukt,

Det var vist "parfumesælgeren", som Steen Danø kaldte ham, der gjorde "ufatteligt" til et alm. anvendt fyldord, da han sagde at det
i Danmark "går ufatteligt godt". Siden har jeg ikke fattet hvad brugerne af ordet ufatteligt ved om hvad vi andre fatter. Eller om
det er dem selv, der ikke fatter det, men nej, så var der jo ingen mening med at benytte ordet.

Godt ord igen, Peter, det var ikke rettet mod dig. Du blev helt uforskyldt offer for min vrøvletrang.

Mvh
Ole

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-07-03 21:00

On Sun, 27 Jul 2003 21:38:12 +0200, "Ole Larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>Det var vist "parfumesælgeren", som Steen Danø kaldte ham, der gjorde "ufatteligt" til et alm. anvendt fyldord, da han sagde at det
>i Danmark "går ufatteligt godt".

Ja, det er såmænd nok muligt. Her kaldte vi ham 'gardinmanden' eller
"gardisettemanden", måske fordi jeg boede i Gladsakse Kommune i en
afgøreende periode. Nu hedder det vist 'utroligt' som almindeligt
forstærkende adverbium.

>Siden har jeg ikke fattet hvad brugerne af ordet ufatteligt ved om hvad vi andre fatter.

Det håber og tror jeg ikke jeg har udtalt mig om. Det var ikke
hensigten.

>Eller om
>det er dem selv, der ikke fatter det, men nej, så var der jo ingen mening med at benytte ordet.

Tjah, er det nu dig eller mig der er utidigt bogstavelig? Jo, for mig
giver det mening: Jeg kan ikke fatte skønheden og dynamikken i sort
sol, heller ikke at nogen kan fotografere det så smukt - kun
konstatere begge dele.

>Godt ord igen, Peter, det var ikke rettet mod dig.

Nåh, jeg er såmænd ikke så nem at tromle - i hvert fald ikke på usenet
Men vi er nok lidt offtopic, så jeg x-futter lige til

>Du blev helt uforskyldt offer for min vrøvletrang.

Aha - den er muuhligvis offtopic alle steder

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk