Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rotation uden tab af kvalitet
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 27-07-03 14:44

Jeg ar disse muligheder for at rotere mine billeder (typisk 90 grader
mod uret):
- Photoshop
- XP's rotationsfunktion

Hvilke af disse (om nogle) medfører ikke tab af kvalitet? Hvis metoderne
medfører tab af kvalitet, er der så nogle der kan pege på programmer der
kan udføre opghaven uden kvalitetstab?

Ole Gyldenløve
E-mail: ole@gyldenlove.dk
Web: www.gyldenlove.dk/slaegt

Fra : Th Frydensberg

Dato : 27-07-03 14:53

"Ole Gyldenløve" wrote:

> [...]
>
> Hvilke af disse (om nogle) medfører ikke tab af kvalitet? Hvis metoderne
> medfører tab af kvalitet, er der så nogle der kan pege på programmer der

Dette program kan vist nok
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

--
Med venlig hilsen th

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-07-03 19:54

Ole Gyldenløve wrote:

> [...]
> - Photoshop
> - XP's rotationsfunktion
>
> Hvilke af disse (om nogle) medfører ikke tab af kvalitet?

Det er kun ved JPEGs[1] at der normalt sker tab af kvalitet ved den
manipulation. Hverken PhotoShop eller XPs indbyggede rotering
understøtter tabsfri 90° rotation af dette format:

http://bermangraphics.com/coolpix/jpgrotate.htm
http://www.dpreview.com/news/0112/01121402nikonxpwarnings.asp

> Hvis metoderne medfører tab af kvalitet, er der så nogle der kan
> pege på programmer der kan udføre opghaven uden kvalitetstab?

IrfanView (gratis) kan gøre det: http://www.irfanview.com/

Mit eget program JPEGCrops er ikke specielt velegnet til det, det er
primært beregnet på tabsfri beskæring.

[1] Og lignende tabsgivende formater, men dem er der ikke mange af.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Kim Madsen

Dato : 27-07-03 22:16

Jeg har et Coolpix 2100, hvor der fulgte Nikon's NikonView med.
Kameraet gemmer billederne i JPG-format. I NikonView kan jeg også
rotere billederne. Betyder det så også at jeg taber kvalitet ved at
rotere med dette program? Jeg gemmer ikke billederne på ny -
programmet foretager "blot" en rotation.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-07-03 07:49

Kim Madsen wrote:

> [...]
> Kameraet gemmer billederne i JPG-format. I NikonView kan jeg også
> rotere billederne. Betyder det så også at jeg taber kvalitet ved

NikonView roterer JPEGs tabsfrit, i hvert fald fra version 5:
http://jpegclub.org/losslessapps.html

Fra : emj

Dato : 27-07-03 20:41

On Sun, 27 Jul 2003 15:43:34 +0200, "Ole Gyldenløve"
<ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvilke af disse (om nogle) medfører ikke tab af kvalitet? Hvis metoderne
>medfører tab af kvalitet, er der så nogle der kan pege på programmer der

Ja, det kan f.eks. irfanview og .Paint Shop Pro 8

JPEG Lossless Rotation, and then select an option:
Clockwise 90°
Clockwise 180°
Counter Clockwise 90°

PhotoShop 7 praler da af at kunne, så mon ikke, den kan
Lossy compression; supported by JPEG, TIFF, PDF, and PostScript
language file formats. Recommended for continuous-tone images, such as
photographs. osv.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-07-03 21:42

emj wrote:

[Snip Tabsfri 90° rotering af JPEGs]

> PhotoShop 7 praler da af at kunne, så mon ikke, den kan

Hvor praler de om det?

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 27-07-03 21:08

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvilke af disse (om nogle) medfører ikke tab af kvalitet? Hvis metoderne
> medfører tab af kvalitet, er der så nogle der kan pege på programmer der

"cPicture" kan konvertere til greyscale, rotere, spejle og beskære tabsfrit.
http://www.cpicture.de/en/

Mvh. Lars

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 27-07-03 21:38