TV tunere på Mac
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-07-03 12:16

Hejsa,

Jeg har fået den ide, at det kunne være smart med en TV tuner i min Mac,
så den kunne bruges som digital videooptager. Jeg har kigget lidt på
markedet og der er flere løsninger, men hvilken er bedst?

Det lader til at de fleste baserer sig på USB og ikke alle har
optage-funktioner direkte, men kræver ekstra programmer. Der er dog
nogle, som tilsyneladende har hvad der kræves. Generelt gælder det dog,
at de kun gemmer i "halv" opløsning, omkring 350x250 (jeg kan ikke huske
tallet), hvor TV jo er dobbelt så meget. Det skyldes at de gemmer i
MPEG1 og Video CD format.

Den eneste der adskiller sig væsentligt er Formac's FireWire løsning,
som konverterer TV signalet til DV format og overfører det via FireWire
til Mac'en. Den bevarer det fulde signal og deres software virker
gennemført, men desværre koster det også mere end det dobbelte af de
andre.

Er der nogen her i gruppen, som har erfaringer med dette? Det skal
selvfølgelig virke perfekt i nyeste version af Mac OS X og det skal også
helst virke lidt fremtidssikret. Formac har et lidt blakket ry mht.
software, men det virker som om de har forbedret sig lidt. Jeg vil helst
ikke smide flere tusinde efter et produkt, som bliver forladt af
producenten senere hen og ikke bliver opdateret når OS X fornys.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-07-03 19:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ikke smide flere tusinde efter et produkt, som bliver forladt af
> producenten senere hen og ikke bliver opdateret når OS X fornys.

Erfaringer har jeg ingen af, men jeg tror at Elgatos EyeTV måske kunne
være noget for dig. Jeg overvejer selv en sådan. Men jeg ville helst
have den med mpeg4 og firewire tilslutning, hvis produktet engang skulle
gøres bedre!

<http://www.elgato.com/eyeTV/>

En test i et svensk forum:
<http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=22209>

Og på MacTalk:
<http://www.mactalk.dk/fora_thread.php?tid=1178>

Den kan købes på AppleStore.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-07-03 20:33

> [...]
> være noget for dig. Jeg overvejer selv en sådan. Men jeg ville helst
> have den med mpeg4 og firewire tilslutning, hvis produktet engang skulle

Det huer mig bare ikke, at den optager i en så lille opløsning. Formac's
løsning giver også mulighed for at afspille det optagede tilbage til TV,
hvilket er ret så vigtigt, hvis man har tænkt sig at bruge det som en
videooptager.

> <http://www.elgato.com/eyeTV/>

> [...]

Ja prisen er jo noget bedre end Formac's... Hmm... det er dog stadig
mange penge.

Fra : Anders Hedegren

Dato : 28-07-03 18:13

> [...]
> være noget for dig. Jeg overvejer selv en sådan. Men jeg ville helst
> have den med mpeg4 og firewire tilslutning, hvis produktet engang skulle

Har selv EyeTV og er meget tilfreds med kvaliteten. Men den største
fordel med EyeTV kontra de øvrige løsninger på markedet skulle være at
det har et meget lavt CPU load, så man kan sagtens arbejde med det
kørende i baggrunden.

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-03 22:07

Anders Hedegren <me@NOSPAMiceduck.com> wrote:

> [...]
> fordel med EyeTV kontra de øvrige løsninger på markedet skulle være at
> det har et meget lavt CPU load, så man kan sagtens arbejde med det

Det er bestemt også relevant... Hm... kan du evt. ligge et klip på
nettet, så man kan se kvaliteten af en normal TV udsendelse?

Fra : Anders Hedegren

Dato : 29-07-03 10:58

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er bestemt også relevant... Hm... kan du evt. ligge et klip på
> nettet, så man kan se kvaliteten af en normal TV udsendelse?

Selvfølgelig. Har et klip liggende her: www.iceduck.com/files/test.mov
Det skal lige pointeres at jeg ikke ser Horton-sagaen men at jeg blot
finder den gale videnskabsmand underholdende :)

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-03 16:24

> [...]

> Det skal lige pointeres at jeg ikke ser Horton-sagaen men at jeg blot
> finder den gale videnskabsmand underholdende :)

Kvaliteten er egentlig ok, men opløsningen er altså ikke særlig stor.
Hele ideen med det var faktisk at bruge computeren som en avanceret
videoptager/bibliotek og se optagelserne på TV'et. Det tror jeg ikke
kommer til at se godt ud i denne opløsning...

Fra : Anders Hedegren

Dato : 29-07-03 21:14

> [...]

> videoptager/bibliotek og se optagelserne på TV'et. Det tror jeg ikke
> kommer til at se godt ud i denne opløsning...

Jeg giver dig ret i at opløsningen er en anelse lav, og hvis man har i
sinde at bruge computeren som tv, ved at se fullscreen tv, så kan det
godt være det bliver lidt blurry at se på. Jeg bruger det selv kun til
at have kørende nede i hjørnet imens jeg arbejder, men synes nu at
kvaliteten er ok. Det skal også siges at klippet jeg har lagt op er i
såkaldt VCD-kvalitet. Der er også en superkvalitet der fylder
betrageligt mere, men så er kompressionen også lettere. Opløsningen er
dog den samme
Men hvis du skal bruge Mac'en til at optage tv i høj kvalitet skal du få
dig en Formac tuner, den er bare ikke så god at have kørende mens man
arbejder (medmindre man har en 2x2GHz G5).

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-03 23:54

> [...]

> dig en Formac tuner, den er bare ikke så god at have kørende mens man
> arbejder (medmindre man har en 2x2GHz G5).

Jeg vil se om jeg kan finde nogle tests, men ellers ville en afprøvning
selvfølgelig være det optimale.

Jeg må kigge på det, men tak for din hjælp indtil videre.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-03 08:54

me@NOSPAMiceduck.com (Anders Hedegren) writes:

> Jeg giver dig ret i at opløsningen er en anelse lav, og hvis man har i

Hvad er egentlig opløsningen på et PAL tv?

Jeg tror ikke den er særlig stor.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Anders Hedegren

Dato : 30-07-03 11:27

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Hvad er egentlig opløsningen på et PAL tv?
>
> Jeg tror ikke den er særlig stor.

Den er 768x576, så det er noget mere end den opløsning EyeTV tilbyder.

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : Pernille Jensen

Dato : 30-07-03 12:14

> [...]

> dig en Formac tuner, den er bare ikke så god at have kørende mens man
> arbejder (medmindre man har en 2x2GHz G5).

Vi har en Studio DV/TV, og den optager fint i baggrunden på en G4/867.
Den bruger bare 200 MB diskplads hvert minut, så man skal ikke have
sløve diske.

- Pernille

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-07-03 16:39

Pernille Jensen <pj@af.ixserve.org> wrote:

> Vi har en Studio DV/TV, og den optager fint i baggrunden på en G4/867.
> Den bruger bare 200 MB diskplads hvert minut, så man skal ikke have
> sløve diske.

Hmm... 1 time = 12 GB. Dvs. 10 timer på en 120 GB harddisk til 700 kr...
det er egentlig ikke så tosset.

Har I tilfældigvis et klip - eller fylder det for meget - som man kan
se? Hvad gør I med det når det er gemt? Komprimerer I det i et andet
format?

Fra : Pernille Jensen

Dato : 31-07-03 23:38

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Har I tilfældigvis et klip - eller fylder det for meget - som man kan
> se?

http://212.242.50.72/StudioTVR.mov.sit

7 sekunder, 22 MB.

> Hvad gør I med det når det er gemt? Komprimerer I det i et andet format?

Hvis det skal gemmes i længere tid, som regel ned i 360x288 og
komprimere med 3ivx.

- Pernille

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-03 00:35

Pernille Jensen <pj@af.ixserve.org> wrote:

> http://212.242.50.72/StudioTVR.mov.sit
>
> 7 sekunder, 22 MB.

Ugh... men kvaliteten er top. Er det muligt at afspille video på TV?

> Hvis det skal gemmes i længere tid, som regel ned i 360x288 og
> komprimere med 3ivx.

Det lyder ok, men det ville nu være rart at gemme i fuld opløsning, men
jeg kan godt se, at det fylder meget.

Fra : Pernille Jensen

Dato : 01-08-03 18:02

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Ugh... men kvaliteten er top. Er det muligt at afspille video på TV?

Ja, ved hjælp a iMovie eller FCP.

- Pernille

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-03 22:27

Pernille Jensen <pj@af.ixserve.org> wrote:

> Ja, ved hjælp a iMovie eller FCP.

Sådan direkte ud af Formac enheden? Det er altså ikke en mulighed i
Formac's software?

Fra : Pernille Jensen

Dato : 05-08-03 12:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Sådan direkte ud af Formac enheden? Det er altså ikke en mulighed i
> Formac's software?

Nej, det kan kun bruges til at optage med. iMovie kan både optage og
afspille - til DV kamera, og via Formac til almindelig VCR og TV.

- Pernille

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-08-03 22:29

> Nej, det kan kun bruges til at optage med. iMovie kan både optage og
> afspille - til DV kamera, og via Formac til almindelig VCR og TV.

OK, tak for hjælpen.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-03 17:03

pj@af.ixserve.org (Pernille Jensen) writes:

> Vi har en Studio DV/TV, og den optager fint i baggrunden på en G4/867.

Jeg sad og kiggede paa Formacs sider. Den I har det er den med
indbygget TV-tuner til $399?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Pernille Jensen

Dato : 31-07-03 23:38

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Jeg sad og kiggede paa Formacs sider. Den I har det er den med
> indbygget TV-tuner til $399?

Ja.

- Pernille

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-07-03 12:33

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 31-07-03 00:08

On 30/07/03 13:33, in article Pine.LNX.4.55.0307301332380.25914@ask.diku.dk,
"Jens Rasmussen" <hest@diku.dk> wrote:

> Jeg mener den er 720x536 (med overscan).
>

> - Jens

Nope, det er kun 320 x 288.

MVH

Tommy

Fra : Christensen

Dato : 27-07-03 20:38

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hejsa,
>
> Jeg har fået den ide, at det kunne være smart med en TV tuner i min Mac,

Jeg har haft en FormacStudio i ca et halvt år. Det holdt en ugestid med
at prøve at se TV på Mac'en. (G4 OS9 LaCie 19"). Det er noget skod -
TV skal ses i biografen. Tuner SW er ikke for smart. Derimod går det
fint med at convertere SVHS/DV. At forsøge med ringere løsninger går nok
ikke.

mvh
Kell Christensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-07-03 22:03

Christensen <kc@mail.stooofanet.dk> wrote:

> [...]
> TV skal ses i biografen. Tuner SW er ikke for smart. Derimod går det
> fint med at convertere SVHS/DV. At forsøge med ringere løsninger går nok

Hvad er problemet med den? Nu vil jeg jo køre det på en rimelig hurtig
maskine i OS X, så det burde ikke blive et problem mht. multitasking.

Er softwaren ikke nem at gå til, eller er der fejl i den?

Fra : Christensen

Dato : 28-07-03 14:24

> [...]

> maskine i OS X, så det burde ikke blive et problem mht. multitasking.
>
> Er softwaren ikke nem at gå til, eller er der fejl i den?

Ja, hvad var det nu det var - det er som skrevet et halvt år siden.
Men noget kan jo nok skyldes at det er en 350 maskine.

Derudover lagde den stationerne dobbelt ind når den skannede.
Det gav en alen lang liste hvor man ikke kan slette de uønskede st.
Jeg har pt ikke antenne i nærheden af Mac'en, ellers ville jeg gerne
tjække det yderligere.

mvh kell

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-03 22:07

Christensen <kc@mail.stooofanet.dk> wrote:

> Ja, hvad var det nu det var - det er som skrevet et halvt år siden.
> Men noget kan jo nok skyldes at det er en 350 maskine.

Det kan det meget vel være ja.

> [...]
> Det gav en alen lang liste hvor man ikke kan slette de uønskede st.
> Jeg har pt ikke antenne i nærheden af Mac'en, ellers ville jeg gerne

Er du interesset i at sælge?

Fra : Christensen

Dato : 29-07-03 21:35

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Er du interesset i at sælge?

Endnu ikke - jeg har en flok bånd der skal igennem kværnen + redigering.
Og så længe solen skinner sker der ikke noget

kell

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-07-03 23:54

Christensen <kc@mail.stooofanet.dk> wrote:

> Endnu ikke - jeg har en flok bånd der skal igennem kværnen + redigering.
> Og så længe solen skinner sker der ikke noget

Forståeligt nok!

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 31-07-03 00:10

On 27/07/03 13:16, in article 1fyrb95.snawojeqpx3qN%spam02@tdcadsl.dk, "René
> [...]

> så den kunne bruges som digital videooptager. Jeg har kigget lidt på
> markedet og der er flere løsninger, men hvilken er bedst?

Hej René

Hvad med denne ?

http://www.meilenstein.de/

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-07-03 05:47

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Hvad med denne ?
>
> http://www.meilenstein.de/

Nå ja, den havde jeg glemt, men tak for tippet. Faktisk ser det ganske
interessant ud, og det eneste der mangler er TV-ud.

Prisen er ok, så måske det er værd at prøve...