Det ultimative varmelegeme?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-07-03 11:01

Dette spørgsmål kommer af en diskussion med en kammerat

Hvilke egenskaber skal det ultimative stavvarmelegeme have?
Max. temperatur (hvad kræver den mest voldsomme varmekur?)?
Min. temperatur?
Størrelse (længde etc.)?
Effekt?
Glas eller metal?
Display måske?
Andre faciliteter?

Naturligvis er prisen heller ikke uinteressant.
Hvad er jeres bud?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jesper Buch

Dato : 27-07-03 11:12

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Dette spørgsmål kommer af en diskussion med en kammerat
>
> Hvilke egenskaber skal det ultimative stavvarmelegeme have?
> Max. temperatur (hvad kræver den mest voldsomme varmekur?)?

Ved sygdom kan du komme ud for at skulle hæve temperaturen til 35 grader for
at bekæmpe sygdom.

Fra : jabbe

Dato : 27-07-03 11:56

> Ved sygdom kan du komme ud for at skulle hæve temperaturen til 35 grader
for
> at bekæmpe sygdom.
Så kunne man invester i en dyppe koger med en lysdæmper på ..:)
Det er jo forhåbentlig ikke så tit at det er nødvendigt at hæve
temperaturen..

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 27-07-03 12:07

Tjek evt.
http://www.gam-jensen.dk/artikler/minitests/varmelegemer/varmelegemer.asp

En rigtig god test....

/Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-07-03 14:17

Anders T. Pedersen wrote:
> Tjek evt.
> http://www.gam-jensen.dk/artikler/minitests/varmelegemer/varmelegemer.asp
>
> En rigtig god test....

Ja, den slags er meget rosværdige.
Dog er der en ting jeg ikke forstår:
Hvordan kan varmelegemer have forskellig energieffektivitet? Al den stund at
omsætning el->varme i praksis er 100 % effektiv, vil jeg umiddelbart tro at
forskellene i testen mest af alt udtrykker usikkerhed ved testmetoden.

vh
Jan

Fra : Torben Lundvall

Dato : 27-07-03 17:07

> Dog er der en ting jeg ikke forstår:
> Hvordan kan varmelegemer have forskellig energieffektivitet? Al den stund
at
> omsætning el->varme i praksis er 100 % effektiv,
Det tror jeg også på, men når der er så stor forskel i den tid de
forskellige varmelegemer er om at varme vandet op, vil varmetabene til
omgivelserne i de tidsrum være forskellige. Det vil give samlede forskellige
energiforbrug til opvarmning af akvariet til den ønskede temp.
Det ville være mere relevant at måle energiforbruget over en længere periode
med stabile forhold mht. rumtemp. og akvarietemp. (Og her vil det nok vise
sig at det i praksis er ligefedt hvilken "dyppekoger" man har puttet i
akvariet.

/Torben

Fra : Jesper Buch

Dato : 27-07-03 19:46

"Torben Lundvall" <lundvall@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med stabile forhold mht. rumtemp. og akvarietemp. (Og her vil det nok vise
> sig at det i praksis er ligefedt hvilken "dyppekoger" man har puttet i

Nej det er slet ikke lige meget !! Der er forskel på dem.

Fra : Jesper Buch

Dato : 27-07-03 19:45

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> forskellene i testen mest af alt udtrykker usikkerhed ved testmetoden.

for det første er de specificerede energiforbrug på 100W ikke helt nøjagtigt
100W . . det kan svinge lidt for fra model til model..
For det andet har materialerne, som skal afsætte varmen stor betydning for
hvor meget varme der kommer ud af det, lige som 2 forskellige 60 watts el
pærer ikke nødvendigvis lyser lige meget eller bliver lige varme.
for det 3. er overfladen på apparaterne ikke lige store.
For det 4. bruger on/off indikationen ikke samme effekt på alle apparater.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-07-03 20:41

Jesper Buch wrote:
> [...]
> for det 3. er overfladen på apparaterne ikke lige store.
> For det 4. bruger on/off indikationen ikke samme effekt på alle

Jo men er vi ikke enige i at den energi der afsættes i varmelegmet bliver
ledt ud i vandet på den ene eller anden måde ?
On/off indikatoren afgiver jo sikkert også lidt varme.
Så min pointe er at der ikke findes varmelegmer der er "billige i EL" set
over en længere periode.

/DM

Fra : jabbe

Dato : 27-07-03 20:47

> [...]
> On/off indikatoren afgiver jo sikkert også lidt varme.
> Så min pointe er at der ikke findes varmelegmer der er "billige i EL" set

Teoretisk set er jeg fuldt ud enig med dig...
Men nu er det noget med el-radiatore som jeg har hørt om. og det er at der
er stor foreskel på varmeafgivelsen og udnyttelsen af elektriciteten du
tilsætter.
Hvilken den der præcist er skyld i dette ved jeg ikke, men det må da kunne
overføres direkte til varmelegmer i akvarier...

Fra : Rene Krogh

Dato : 27-07-03 22:50

> [...]
Enig, de vil altid være 100% effektive. Dog kan jeg godt forestille mig
varmelegemer, der er mere end 100% effektive, men de vil blive for dyre til
akvarie brug. De kunne gøres ved køleskabsmodellen, hvor varme flyttes fra
et rum til et anden. Dette findes også i klimaanlæg, der har en såkaldt
inverter funktionalitet.

> [...]
> Hvilken den der præcist er skyld i dette ved jeg ikke, men det må da kunne
> overføres direkte til varmelegmer i akvarier...

Jeg kan godt forestille mig, hvor det går galt i testen. Varmelegement har
også en egenopvarming, der vil påvirke termostaten alt efter hvor godt
isoleret dette er fra selve varme-delen. Alt efter kvaliteten og hvor god
cirkulationen i vanden omkring varmelegement er, vil varmelegement vøre
slukket i kortere eller længere perioder, selvom ønsket temperatur stadig
ikke er nået. I disse perioder varmer varmelegemet jo ikke, og vil derfor
forlænge opvarmingstiden. Hvis hysteresen på termostaten er stor, vil der
yderligere gå længere tid inden varmelegemet slår til igen.

Hvis resutatet skulle være målt egentlig effekt brugt af varmelegemet, i
stedet for blot at måle watt, og gange det med tiden for opvarming, som jeg
har på fornemmelsen er benyttet i testen.

Desuden ville testen være mere korrekt, hvis den målte effekten for at holde
en bestemt temperatur over et døgn eller uge. Dette skulle gøres for alle
varmelegemer i hvert sit akvarie, på samme tid i de samme omgivelser.

Just my words

/René Krogh
www.ikola.dk

Fra : jabbe

Dato : 28-07-03 21:12

> [...]
> et rum til et anden. Dette findes også i klimaanlæg, der har en såkaldt

Ja jeg har altid et eller andet at sige....

Jeg har hørt et sted fra at for at sænke temperaturen 1 grad skal der bruges
dobbelt så meget energi som at hæve den en grad.....
Nu har det jo ikke noget med dette at gøre og dog.....
jo for du sænker temperaturen i rummet hvor du henter varmen fra...

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 28-07-03 21:33

> [...]

Eller jordvarmeanlæg hvor jeg mener at virkningsgrader er oppe på 300%, dvs.
1KWh el bliver til 3KWh varme i stuen. (er ikke sikker på de 300%)

> Ja jeg har altid et eller andet at sige....
>
> Jeg har hørt et sted fra at for at sænke temperaturen 1 grad skal der
> bruges dobbelt så meget energi som at hæve den en grad.....

Set ud fra et "køleskabs synspunkt" skal det nok passe, da et køleskab ikke
er særlig effektiv, dog forhåbentligt med en virkningsgrad over 50%. Men
hvis du vil have vandtemperaturen til at stige 1 grad skal du bruge ca. 4,2
kJ/(kg*grad) og den virker begge veje.

Den ultimative køling må være et jordkøling system. Der var en som ville
lave det for at køle hans computer over i news:dk.edb.hardware.overclocking
for et stykke tid siden. hvor jan ville køle vandet i et rørsystem i haven
og så lede det kolde vand forbi de varme dele i hans computer. Om det blev
til noget ved jeg ikke.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Rene Krogh

Dato : 28-07-03 22:57

> [...]

> Nu har det jo ikke noget med dette at gøre og dog.....
> jo for du sænker temperaturen i rummet hvor du henter varmen fra...

Pointen er at den energi, der skal bruges til at flytte varmen, selvfølgelig
også skal afsættes i akvariet, vorefter flytningen af varmen fra rummet er
ekstra gevinsten. Jeg ved ikke hvor du har ovenstående tal fra. De er
sikkert rigtige, og i såfald er der en udnyttelse på 50% i at flytte varmen,
som kan lægges oveni den energi, der tilføres anlægget. Dermed en ydnyttelse
af strømmen på 150%.

Efter lidt søgen fandt jeg en beskrivelse af teknologien, anvendt til rum
opvarming:
http://www.gidex.dk/Privat/varmepumpe_old/Varmepumpe.html?pg=vamep

Det ser ud til at de er blevet mere effektive med tiden, da de lover en
besparelse på 50% i forhold til traditionel opvarmning.

Men de er jo sikkert total irellevant, da jeg aldrig tror at ovenstående
anlæg vil blive aktuelle for akvariebrug.

mvh
René Krogh
www.ikola.dk

Fra : Torben Lundvall

Dato : 27-07-03 21:37

> for det første er de specificerede energiforbrug på 100W ikke helt
nøjagtigt
> 100W . . det kan svinge lidt for fra model til model..
Det viser testen også og det har selvfølgelig betydning for tiden der går
til opvarmningen, men ellers er det kun af betydning for sammenligningen af
de forskellige modeller. Man kunne have valgt - efter min mening uden at
have begået nogen nævneværdig fejl - at normalisere værdierne til at gælde
for 100 W.
> [...]
> pærer ikke nødvendigvis lyser lige meget eller bliver lige varme.
> for det 3. er overfladen på apparaterne ikke lige store.
Begge dele er efter min mening noget sludder. Vi taler om at neddyppe et
varmelegeme fuldstændigt i vand, og den brugte energi i varmelegemet vil gå
til opvarmning af vandet.
> For det 4. bruger on/off indikationen ikke samme effekt på alle apparater.
Det er selvfølgelig rigtigt at der slipper nogle fotoner ud af akvariet, men
mon ikke det kan negligeres.
Der vil også ske en varmeledning ud gennem ledningen, når vi nu skal snakke
småting. (Der er aldeles uden betydning)

Det korte af det lange, hvor og hvordan mener du der sker et (nævneværdigt)
energitab i varmelegemet som ikke bliver til varme i akvarievandet?

/Torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-07-03 13:14

Jesper Buch wrote:
> "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> for det første er de specificerede energiforbrug på 100W ikke helt
> nøjagtigt 100W . . det kan svinge lidt for fra model til model..

Sikkert helt rigtigt - det påvirker blot ikke effektiviteten.

> [...]
> betydning for hvor meget varme der kommer ud af det, lige som 2
> forskellige 60 watts el pærer ikke nødvendigvis lyser lige meget

Nej, det er ikke rigtigt. Det er tordnende ligegyldigt hvilke materialer,
der er brugt. Der kan allerhøjst være forskel på den tid, det varer inden
vandet får overført varmen.

> for det 3. er overfladen på apparaterne ikke lige store.

Ganske underordnet, hvis de i øvrigt er helt neddykkede.

> For det 4. bruger on/off indikationen ikke samme effekt på alle
> apparater.

Også underordnet. Den lysenergi, der slipper ud af akvariet fra glimlampen
vil befinde sig i området 0,01% af den samlede energiudnyttelse. (har ikke
gidet at regne på det, men et meget svagt lys af en rødlig farve - og dermed
med et lille energiindhold - er så ubetydeligt, at det ingen indflydelse
har.

vh
Jan
- der har haft fornøjelsen af at have hundredevis af elever til at sidde og
svede over energiomregningsopgaver i årevis.

Fra : Martin Heller

Dato : 28-07-03 20:40

Jan Bøgh wrote in
<3f251203$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> vh
> Jan
> - der har haft fornøjelsen af at have hundredevis af elever til
> at sidde og svede over energiomregningsopgaver i årevis.

Det må være nogen svære opgaver siden dine elever er så længe om
at løse dem

Fra : jabbe

Dato : 28-07-03 21:17

> Det må være nogen svære opgaver siden dine elever er så længe om
> at løse dem

Eller også er de ikke den længste ål i rusen..:)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-07-03 17:52

Martin Heller wrote:

> Det må være nogen svære opgaver siden dine elever er så længe om
> at løse dem

LOL

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-07-03 20:55

> Hvilke egenskaber skal det ultimative stavvarmelegeme have?

Det skal være pålideligt, og have "autosluk" hvis det kommer udenfor vand.

> Max. temperatur (hvad kræver den mest voldsomme varmekur?)?

Max 40 grader. Ingen har brug for mere formoder jeg.

> Min. temperatur?

Kunne være blæret hvis det kunne køle også! Så man kunne sætte det til for
eks. 12 grader, og have koldtvandfisk.

> Størrelse (længde etc.)?

På strl med en tændstikkeæske eller en læbestift.

> Effekt?

2w på max belastning

> Glas eller metal?

Titanium

> Display måske?

Sidder eksternt, og er trådløs.

> Andre faciliteter?

Kan måle Ph, KH og Co2 også! Nej. Vi skal heller ikke være for urelistiske.

> Naturligvis er prisen heller ikke uinteressant.

Under 3500,-

> Hvad er jeres bud?

Det kommer på markedet, og bliver sikkert lanceret af Eheim - når biler kan
flyve.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : jabbe

Dato : 28-07-03 21:19

> Det kommer på markedet, og bliver sikkert lanceret af Eheim - når biler
kan
> flyve.

Altså ungefair om under 20 år(iflg eksperterne)

Fra : N/A

Dato : 27-07-03 21:35

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-07-03 21:35

Bjarne Rasmussen wrote:
> Vel nok et tåbeligt spørgsmål....alt i alt....Det kan vel ikke være svært at
> finde hvad man har brug for, hvis intressen er der !!!!!

Vel nogenlunde lige så tåbeligt som at dømme spørgsmålet uden at kende
dets baggrund.

<KLIP>