CD boot på nyere G4'ere
Fra : Brian Poulsen

Dato : 26-07-03 12:55

Hej NG.
Som de fleste jo nok ved, sælges de nye maskiner hvor de ikke kan køre
OS 9. Jeg har en Powermac G4 hvor dette er tilfældet.
Sammen med min Powermac, fulgte OS X i version 10.2.3 med. Det virker
dog som om der er lidt fejl, og jeg vil derfor gerne installere OS X fra
min jaguar CD, altså 10.2.0.
Noget tyder dog på at det ikke længere er muligt at boote denne CD?
Den kan sagtens boote på min Powerbook fra sidste år.

Er denne mulighed fjernet, eller er det ikke længere C man skal holde
nede for at boote fra CD'en?

Brian.

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-07-03 13:58

On Sat, 26 Jul 2003 13:55:26 +0200, Brian Poulsen wrote:

> Er denne mulighed fjernet, eller er det ikke længere C man skal holde
> nede for at boote fra CD'en?

Din CD er for gammel til den pågældende Mac og du kan derfor ikke boote på
den. Du kan heller ikke bruge den OS version der ligger på den.
Hvorfor opdaterer du ikke dit OS til nyeste version?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Karl Antz

Dato : 26-07-03 14:04

Brian Poulsen <brian@fuz.dk> wrote:

> (snip) Er denne mulighed fjernet, eller er det ikke længere C man skal holde
> nede for at boote fra CD'en?

Muligheden er ikke fjernet - men det har altid været sådan at man ikke
kan installere et system fra en CD på en maskine der er udkommet eftter
denne CD blev lavet. DVS du kan godt installere Jaguaren fra din CD på
en maskine der er ældre end din powerbook, men ikke på en maskine der er
yngre end denne.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at opgradere til nyeste
version af OS X, som er 10.2.6. Download den kombinerede updatter fra
Apple Support, installer om nødvendigt et nyt system fra den CD som
fulgte med din G4, og opgrader med den kombinerede updater.

Det sidste kan forøvrigt altid betale sig - de kombinerede updatere er
lidt mere om hyggelige med at chekke maskinen og installere alt det der
er nødvendigt, end die enkelte updatere som kommer via software update.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Brian Poulsen

Dato : 26-07-03 17:31

Karl Antz wrote:

> [...]
> lidt mere om hyggelige med at chekke maskinen og installere alt det der
> er nødvendigt, end die enkelte updatere som kommer via software update.

Det er pga. lidt problemer med installationen at jeg ønskede at lave det
helt fra scratch. Bla lidt problemer med keyboard layout og sådan.
Så ja, en installation fra den medfulgte CD og derefter brug af combo
updaten er måske det mest rigtige at gøre.

Tak for svarene.

Brian.