Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rystede billeder...
Fra : MaRk

Dato : 25-07-03 13:18

Hej

Jeg har lige fået mit første digitale camera et canon A60..
Jeg er begynder..

Jeg synes mange af mine billeder bliver rystede.
Hvad skyldes det?
Hvordan undgår jeg det?

Har i nogen "fif" til opsætning af divers instillinger?
Evt nogen der kan forklare mig lidt om brændevide osv.?

Mvh
Mark

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-07-03 14:23

MaRk wrote:

> Hej
>
> Jeg har lige fået mit første digitale camera et canon A60..
> Jeg er begynder..
>
> Jeg synes mange af mine billeder bliver rystede.
> Hvad skyldes det?

For lang lukkertid. A70 (og dermed sikkert også A60) tilskriver
fotografen en god stabil hånd, og er ikke ked af først at advare om for
lang lukkertid ved 1/40. Ved fuld optisk zoom (3X = ca 135 mm
brændvidde) er det for lidt hvis ikke man er god til at holde hånden rolig.
Jeg fotograferer ikke ret meget på ren automatik, men prøv at bruge de
af presets-ne (presets: 'sport', 'portræt' osv) som går efter korte
lukkertider (det er bla. sport). Hvis du bruger 'P' så smæk blitz på når
den når under 1/100-del, ved 2 og 3x zoom sågar 1/250-del, så er du
sikrere på at få skarpe billeder.

Endelig kan du bruge stativ til at få skarpe billeder med lange
lukkertider, det er bare så besværligt

> Har i nogen "fif" til opsætning af divers instillinger?

Njaeh - kameraet kan meget i kvart-automatisk med presets, og lige så
meget i halvautomatisk hvor man indstiller en del selv, så det er ret
omfattende.

Jeg vil dog sige: kør i højeste opløsning, men brug kompression 'fine' i
stedet for 'superfine' (se tråden 'Hvornår er hvilken opløsning bedst?'
den 21/7 kl ca 13.19 for detaljer).

Læs manualen så grundigt igennem så du har en god forståelse for hvad
preset-programmerne kan hjælpe dig med, og vær ikke bange for at
eksperimentere med dem, så lærer du meget ad den vej, og får også meget
hjælp til gode billeder.

> Evt nogen der kan forklare mig lidt om brændevide osv.?

Det er en lang omgang - læs tilbage i gruppen, der er en del godt (ikke
mindst i de kritikker af billeder som ligger). Du kan også prøve at
finde nogle af de udemærkede grundkurser i fotografi som _findes_
online, jeg har bare ikke mine links på dem lige her. Der er en del i
følgende søgning, men hvad der er hvad af det har jeg altså ikke lige
skimmet igennem...

<http://www.google.com/search?q=photography+basic+course+free>

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : rAnders

Dato : 25-07-03 15:20

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fået mit første digitale camera et canon A60..
>
> Jeg synes mange af mine billeder bliver rystede.
> Hvad skyldes det?

Rystede billeder skyldes mangel på lys og derved øges lukketiden.
Hvis du kører auto kan det være fordi du ikke har sat blitz til.
Hvis du i P-programmet har indstillet iso til f.eks 50 kan dette også være
en årsag. Iso angiver hvor følsom kameraets 'film' er over for lys. Jo
mindre iso des mindre følsom. Større iso vil dog gøre billedet mere
'grynet'.
Hvis du ikke vil bruge blitz kan du i TV programmet vælge din lukketid til
f.eks 1/50 eller mindre (f,eks 1/200) derved undgår du rystede billeder, men
til gengæld risikere du at billederne bliver mørkere.
Hvis du vil bestemme blændeåbningen sætter du det til AV, her bestemmer du
mængden af lys der går til ccd'en (digital kameraets 'film'). Det anbefales
dog at du så bruger stativ ved stor blænde åbning (lille blænde tal eks.
2.8) hvis det er under mørke forhold da lukketid da vil være længere.

Sammenfattet kan man sige at Blændåbning og Lukketid er omvendt
proportionale med hinanden i en given situiation. Jo længere lukketid des
mindre Blændeåbning, og omvendt.

Man kan dog komme ret langt med at køre med auto indstillinger men husk
blitzen.

> Evt nogen der kan forklare mig lidt om brændevide osv.?

Er ikke min stærke side.

rAnders.

Fra : MaRk

Dato : 26-07-03 10:39

> Jeg synes mange af mine billeder bliver rystede.
> Hvad skyldes det?
> Hvordan undgår jeg det?

Tak for svarene begge to, så må jeg jo øve mig lidt

Mvh
Mark

Fra : Jacob Waage

Dato : 26-07-03 11:36

> [...]
>
> Har i nogen "fif" til opsætning af divers instillinger?
> Evt nogen der kan forklare mig lidt om brændevide osv.?

Politikens tekniske fotobøger kan anbefales.

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 26-07-03 11:49

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> wrote in message

> Politikens tekniske fotobøger kan anbefales.

Jeg fandt denne på nettet.
http://www.polforlag.dk/index.jsp?main_menu=H%E5ndb%F8ger&prodkey=67&action=showproduct

Det var den eneste på deres hjemmeside. Om det er den eneste de har udgivet
ved jeg ikke.
Den kunne jeg måske godt selv finde på at købe. Jeg savner nemlig også nogle
tips og tricks.

mvh. Lars