Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opgradering af digitale systemkameraer?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-07-03 07:57

Det undrer mig at man ikke kan udskifte billedchippen i de store,
professionelle, digitale spejlreflekser. Man skulle da tro, at lige så
vel som man kan udskifte søger, matskive, søgerokkular og alt muligt
andet på Nikon og Canons topmodeller, skulle det vel også være muligt
at rykke den gamle 1 mpix chip ud og sætte en 4 eller 6 mpix chip i.
Naturligvis kræver det at kameraet er forberedt til dette, men
forberedelse til kommende teknologier er jo almindeligt i alle andre
former for elektronik, hvorfor så ikke også indenfor kameraer?

Et svar er naturligvis, at så bliver der ikke i samme udstrækning købt
nye kamerahuse, men det må alligevel være ærgerligt at have købt en
topmodel for to-tre år siden til 60-70.000 kroner og stå i år 2003 med
et kamera med 1 megapixels. Hvad kan man bruge det til?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-03 08:52

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote in message
> [...]
> forberedelse til kommende teknologier er jo almindeligt i alle andre
> former for elektronik, hvorfor så ikke også indenfor kameraer?

Det lyder som en god ide, men det er altså ikke bare lige. Den chip som
kameraet i så fald skulle kunne opgraderes til, er ikke "opfundet" når
kameraet bliver lavet første gang, så det er svært at forberede rent fysisk.
Der ud over er der det rent elektriske, forsynings spændinger osv. Så er der
processor og lagerkapaciteter at tage hensyn til, man sætter ikke fordyrende
overkill komponenter i et kamera for at man måske engang finder på at
opgradere. Sensorens performance (farvegengivelse, støj, følsomhed) skal der
selvfølgelig også tages højde for. Det kan man måske klare med en software
upgrade, men sensorer opfører sig altså ikke ens. Tro mig! De bagstykker vi
laver der hvor jeg bruger otte timer af min dag, bliver kalibreret
enkeltvis, og ikke to opfører sig ens. Om det forgår på den måde hos Nikon
og Canon m.fl. kan jeg ikke udtale mig om.

> [...]
> topmodel for to-tre år siden til 60-70.000 kroner og stå i år 2003 med
> et kamera med 1 megapixels. Hvad kan man bruge det til?

Hi-tech dørstopper.

vh
Søren H. Nielsen
www.phaseone.dk
Digitale bagstykker i en OK kvalitet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-07-03 09:07

Fri, 25 Jul 2003 09:51:57 +0200, skrev SHN:

> [...]

>kameraet bliver lavet første gang, så det er svært at forberede rent fysisk.

Njårh, mon ikke? Det er mit indtryk at man hele tiden er 3-4
generationer fremme ved lanceringen af et "nyt" produkt. Tænk blot på
motherboards til computere, hvor man som regel vil kunne sætte en
større chip i inden for visse begrænsninger.

Jeg forventer ikke at kunne forsyne et gammel 1 mpix hakkebrædt med en
ny 12 mpix chip, men hvis man i det mindste kunne opgradere eet eller
to trin, f.eks. fra 3.3 til 4 eller 5 mpix, ville det jo være et stort
fremskridt.

Inden for HiFi har det jo altid heddet f.eks.: "Forberedet for Nicam
stereo" og "Forberedt for Jesu genkomst" o.s.v., men det er da klart,
at man ikke kan forberede et almindeligt Briggs & Stratton TV til 15:9
billedformat eller 3D og automatisk (topløs) kaffeservering

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-07-03 09:22

> [...]

> forberedelse til kommende teknologier er jo almindeligt i alle andre
> former for elektronik, hvorfor så ikke også indenfor kameraer?

Jeg kunne forestille mig at det skyldes at indmaden i et digitalt spejlrefleks
er så sammensat at "det hele" skal skiftes hvis der skal laves en opgradering.
Hvis man skifter chippen, så skal der også ny software i kameraet til at styre
chippen og nye buffer chips til at kunne holde de større filer. Hele "billed-
delen" fra chip til bus til styresoftware hænger jo sammen og skal derfor
skiftes på een gang. Perifære enheder såsom LCD skærm og memory kort slot og
bus kunne måske genbruges.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : rAnders

Dato : 25-07-03 15:44

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> topmodel for to-tre år siden til 60-70.000 kroner og stå i år 2003 med
> et kamera med 1 megapixels. Hvad kan man bruge det til?

Jeg tror såmænd ikke at prof. fotograferne bekymrer dig det mindste om at de
skal skifte kameraer ud hvert år da det jo er firmaet der betaler.
Desuden er det jo ikke kun ccd-chippen der bliver 'større' men også andet af
indmaden sker en udvikling i. På den anden side så vil de >5 Mpixel
professionelle kameraer der bliver lavet idag højst sandsynligt også blive
brugt om 5 år.

rAnders.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 25-07-03 18:28

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

>"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg tror såmænd ikke at prof. fotograferne bekymrer dig det mindste om at de
>skal skifte kameraer ud hvert år da det jo er firmaet der betaler.

Så godt spiller klaveret altså ikke...! Det er vel ikke nogen
hemmelighed, at det ikke er nogen guldgrube at drive medievirksomhed
længere. Derfor er der ikke penge til at udskifte kameraer i den
prisklasse hvert år.

Mange professionelle fotografer må derfor kigge sultent efter de nye
modeller, mens de selv render rundt med forrige års model.

Freelancefotograferne kan derimod selv beslutte om vil købe nyt
udstyr, men også freelance-markedet er trængt, bl.a. fordi man med små
digitalkameraer kan få rimelig kvalitet for få penge, så mange
småblade selv sørger for billeddækningen. Derfor kan en
freelancefotograf heller ikke _bare_ købe udstyr, som det passer
ham/hende.

Man får jo som Kurt antyder ikke ret meget for det brugte digitale
hus. Tidligere skiftede en professionel fotograf sit analoge udstyr
engang hvert fjerde år, og kunne stadig få en relativ god pris for det
brugte kamerahus hos fotogrossisten. To år gamle digitalkameraer
indbringer mindre end et tilsvarende analogt hus, trods det faktum at
kameraet har kostet 5-6 gange så meget.

Jo, det kunne da sandelig være smart, hvis man kunne 'opgradere' sit
digitalkamera, men det er tvivlsomt om det egentlig kan betale sig.
Der er jo chippen i sig selv, der er det dyre i digitalkameraet, man
ville næppe spare ret meget. Desuden er der jo et slid på kameraet. Da
jeg solgte mit to år gamle digitalkamera havde lukkeren således taget
80.000 billeder. Og 100.000 er vist det, man skal forvente ved
professionel brug.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk