Kan ikke tømme papirkurv?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-07-03 18:38

Hej allesammen.

Håber at I kan hjælpe med nedenstående:
Jeg har ryddet op i min eksterne HD, og fik bl.a. smidt et par gl. HD´er
ud. Når jeg vil tømme papirkurv med den eksterne koblet til, er der over
30.000 emner som skal slettes.
Jeg får ca. 4-5 beskeder om at forskellige emner ikke kan slette p.g.a.
de er låst (mener at jeg har været i æble-i, og "låse op"), derefter
får jeg besked om at jeg ikke har tilladelser nok til at tømme
papirkurven??!! Logik siger mig noget om, at der ikke er låst
rigtigt op ,og at hvis man bare klikker fortsæt, "tror" systemet at jeg
ikke er administrator?

Fortæl mig hvad jeg gør galt! ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Jesper

Dato : 22-07-03 19:09

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> [...]
> papirkurven??!! Logik siger mig noget om, at der ikke er låst
> rigtigt op ,og at hvis man bare klikker fortsæt, "tror" systemet at jeg

gå i terminalen og skriv:

cd .Trash

Så skal der stå noget i retning af:

[Jesper-rsteds-computer/.trash] jesperoe%

Skriv så:

sudo rm -rf *
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-07-03 20:40

Jesper <none@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> cd .Trash
>
> Så skal der stå noget i retning af:
>
> [Jesper-rsteds-computer/.trash] jesperoe%

Hej Jesper.
Tak for dine svar, der er et tegn efter "rf", er det en stjerne?
Forresten sådan 30.000 filer i papirkurven, må da belaste computeren,
selvom de er fra den externe HD, ikke?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Jesper

Dato : 22-07-03 21:11

> [...]

> Tak for dine svar, der er et tegn efter "rf", er det en stjerne?
> Forresten sådan 30.000 filer i papirkurven, må da belaste computeren,

Det er en stjerne også kaldt et jokertegn eller wildcard.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 22-07-03 21:32

> [...]

> cd .Trash
>
> Så skal der stå noget i retning af:
>
> [Jesper-rsteds-computer/.trash] jesperoe%

Virker desværre ikke: cd.Trash: Command not found.
Hva´så??

--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-07-03 21:35

On Tue, 22 Jul 2003 22:32:12 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Virker desværre ikke: cd.Trash: Command not found.
> Hva´så??

Du mangler et mellmrum efter cd.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Jens

Dato : 22-07-03 21:40

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Virker desværre ikke: cd.Trash: Command not found.
> Hva´så??

Prøv: cd<mellemrum>.Trash

/Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-07-03 05:24

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Prøv: cd<mellemrum>.Trash
>
> /Jens

Ja, kom igennem, men så opstod næste problem:

[iBog/.trash] lone% sudo rm-rf*
sudo: No match.
[iBog/.trash] lone% sudo rm -rf*
sudo: No match.

Hva´så, igen?
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Jesper

Dato : 23-07-03 05:36

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Ja, kom igennem, men så opstod næste problem:
>
> [iBog/.trash] lone% sudo rm-rf*
> sudo: No match.
> [iBog/.trash] lone% sudo rm -rf*
> sudo: No match.
>
> Hva´så, igen?

Husk dine mellemrum Lone!

[iBog/.trash] lone% sudo[MELLEMRUM]rm[MELLEMRUM]-rf[MELLEMRUM]*

Du glemte mellemrummet mellem -rf og *

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 23-07-03 05:40

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Ja, kom igennem, men så opstod næste problem:
>
> [iBog/.trash] lone% sudo rm-rf*
> sudo: No match.
> [iBog/.trash] lone% sudo rm -rf*
> sudo: No match.
>
> Hva´så, igen?

husk alle mellemrummene: rm<mellemrum>-rf<mellemrum>*

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-07-03 18:19

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> husk alle mellemrummene: rm<mellemrum>-rf<mellemrum>*
>
> mvh.
> Kaj.
Jeg fik alle mellemrum med , og kom videre , men det virkede ikke da
skraldet skulle ud! Så gik jeg de låste emner igennem, låste dem op
(igen). Da jeg skulle tømme, var de alle låst igen??!!
Nu gentager jeg i terminal (skulle sgu´aldrig være gået derind!), og når
jeg kommer til sudo rm -rf * : sudo; no match. Arkiverede ikke første
gang. Har ikke været i terminal før , og føler mig på tynd is!
Derudover er der et emne som jeg ikke kan låse op fordi jeg ikke kan
finde det med Æ-f, hvordan finder jeg det så?
På forhånd tak
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 19:13

> [...]

> Derudover er der et emne som jeg ikke kan låse op fordi jeg ikke kan
> finde det med Æ-f, hvordan finder jeg det så?

Lone, du kan finde et lille program på MacUpdate.com, der force-tømmer
skraldespanden for dig. Jeg kan ikke lige huske hvad det hedder, men
prøv at søge på trash.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 19:15

http://macupdate.com/info.php/id/8214
--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 19:18

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> http://macupdate.com/info.php/id/8214

Nej, ups, CanMan er bedre! Til den skal du ikke benytte ekstraudstyr.

http://macupdate.com/info.php/id/10045

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-07-03 19:58

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Nej, ups, CanMan er bedre! Til den skal du ikke benytte ekstraudstyr.
>

> http://macupdate.com/info.php/id/10045
David, du er en GUTTERMAND, din nye mulighed kommer på det HELT rigtige
tidspunkt!! Jeg er gasblå i hovedet af fustrationer/raseri og et
split-sekund fra at gå AMOK!! Der er 4 låste enmer, Æ-f fandt de tre,
men kunne ikke finde " vindows 98SE boot disk. jeg har selv brugt over
en time på at finde det. Låste alle 4 emner op, men da der skulle
tømmes var de låst igen...GGRRR!!
Men udover Jeres løsninger som jeg er meget taknemmelig for, vil jeg
blive glad for en kort forklaring, f.eks. , hvorfor er emnerne låst igen
ved tømning? Hvorfor skal tømningen tvinges igennem med andet program?
Skal videre i projektet ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-07-03 20:30

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

CanMan can´t !! Igen de låste emner som er "låst op" ved -i.
Prøver dit første forslag.
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Storm

Dato : 23-07-03 20:54

"Lone Schmidt" <mailloneabso@nospamnetscape.net> skrev

> CanMan can´t !! Igen de låste emner som er "låst op" ved -i.
> Prøver dit første forslag.

Ved genstridigt skrald har jeg et par gange logget ud og logget ind
igen som root, så har jeg fået tømt skraldespanden, logget ud og
ind som mig selv igen.

Hvorfor det er så besværligt ved jeg ikke. Det er jo næsten mere
besværligt end at få sønnen til at gå ud med skraldeposen

--
Venlig hilsen Nina

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 21:20

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvorfor det er så besværligt ved jeg ikke. Det er jo næsten mere
> besværligt end at få sønnen til at gå ud med skraldeposen

Du får da ikke din søn til at gå ud med skraldeposen?!

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-07-03 19:07

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Du får da ikke din søn til at gå ud med skraldeposen?!
SÅ LYKKEDES DET!!
Tak til alle for jeres svar, TRASH-IT klarede problemet, og jeg kan nu
se at jeg ikke er den eneste, som til tider har tungt skrald, det er
altså helt normalt!!

Godt Nina, at du lærer din søn hvordan det skal gøres!

Og du har helt ret David, jeg plejer at være god til at kende mine
begrænsninger, og derfor er det aldrig gået helt galt for mig. Af samme
grund er jeg ikke vild med at gå i terminalen.
30.000 emner er også vildt, men det var fra dengang jeg lavede backup af
HELE HD´er!! Nu har jeg lært at lave "begrænset" back-up!

Tak, for tippet Ka´l, jeg har før været fustreret over Æ-f.
I øvrigt vandt jeg 3 gigs ved tømningen, skønt!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-08-03 15:43

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:
Øeeeh, det lykkedes i det store hele med Trash it, men der er een mappe
med en HD som jeg ikke kan slette hverken med Candy man el. Trash It.
Nu, slår det mig, om det er fordi af det er en back-up af en OS 9 HD,
og der er ikke classic i denne Jaguar? Når jeg åbner mappen er den tom
, men den fylder 4,5 GB? Det er Logicrypto. jar og xerces.jar, som
volder problemer, aner ikke hvad det er, men kan jo heller ikke komme
ind og se når mappen er tom, derfor tror jeg at det er classic der
mangler.
Spændt på at høre om min logiske sans stadig virker!!!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Storm

Dato : 03-08-03 16:14

> [...]

> volder problemer, aner ikke hvad det er, men kan jo heller ikke komme
> ind og se når mappen er tom, derfor tror jeg at det er classic der

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Har du smidt alt OS 9 ud - og det
_vil_ du faktisk også helt sikkert gøre. Du bruger ikke Classic mere?

Men jeg har en opskrift på hvordan du kan se hvad det er for nogle
usynlige filer der ikke vil slettes, _ihvertfald kan det ikke skade_.

Du skal åbne din terminal og taste (kopier mellem citationstegn": "cd ".
Så trækker du den folder op i terminal vinduet som du ikke kan se
indholdet i, og taster retur. Så skulle stien ned til mappen stå efter
"cd " kommandoen.

Så taster du "ls -alsg " for at liste hele indholdet af mappen,
inklusive de skjulte filer.
Så kan du måske få at vide om din logiske sans virker og hvordan du
kommer af med mappen.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-08-03 17:00

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

> inklusive de skjulte filer.
> Så kan du måske få at vide om din logiske sans virker og hvordan du

Tak Nina, men jeg er 0% fortrolig med terminalen, så det bliver sidste
udvej! Senere i dag får jeg mulighed for at knalde den eksterne i en
G4 PB, med Classic og så prøver jeg på den måde, spændende! Min logiske
sans afhænger af en succes!! ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 04-08-03 17:10

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

> inklusive de skjulte filer.
> Så kan du måske få at vide om din logiske sans virker og hvordan du

Tak for svaret Storm
Jeg er ikke vild med at gå i terminalen, men eet sted skal man jo
starte!! Men det bliver vist ikke her....... (der er lidt "Grundige
Gurli" over mig, og vil derfor have lidt kendskab til terminal før jeg
kaster mig over det!)

Hvor får man letforståeligt kendskab til terminalen?
Hvis man kan det knold, er det så vejen til programmør uddannelse?

I den aktuelle situation mener jeg: Min Jaguar er installeret uden
classic. Derfor forestiller jeg mig at når OSX skal slette OS9, kan den
ikke " læse/genkende" min OS9 HD, uden classic som "tolk"??

--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Storm

Dato : 04-08-03 21:48

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> Tak for svaret Storm

Selv tak Schmidt

> [...]
> starte!! Men det bliver vist ikke her....... (der er lidt "Grundige
> Gurli" over mig, og vil derfor have lidt kendskab til terminal før jeg

Det er måske også meget klogt, men jeg har altså heller ikke meget
forstand på den - jeg kan bare se at der er nogle helt enkle øvelser man
kan gøre smart, og jeg har kun gjort ting der ikke var farlige, det
farligste jeg har risikeret var at der ingenting skete.
Det jeg foreslog dig var bare at lave en liste over usynlige filer.
Så kunne du bagefter slette en fil du vidste hvad var.

> Hvor får man letforståeligt kendskab til terminalen?
> Hvis man kan det knold, er det så vejen til programmør uddannelse?

Der er da ihvertfald nogen der lever af at kunne det. Unix og sån'.
Jeg havde samlet en masse links og diverse om det, men det er ikke en
uge siden jeg slettede det. Det bliver simpelthen for meget. Jeg må
klare mig på overfladen af OS X, og lege lidt når lejligheden byder sig,
ellers går jeg død. Men der er da spurgt om det her i gruppen et par
gange. Du kan jo prøve: http://groups.google.com/advanced_group_search

> I den aktuelle situation mener jeg: Min Jaguar er installeret uden
> classic. Derfor forestiller jeg mig at når OSX skal slette OS9, kan den
> ikke " læse/genkende" min OS9 HD, uden classic som "tolk"??

Det er da en teori, jeg ville jo mene at det bare skulle slette sådan en
mappe der ligger der og fylder uden noget brok. Kan det ikke være fordi
der er noget Carbon program der ligger og tror det er i brug? Altså
nogle programmer som du kører under OS X men som også var i brug i OS 9?

[To tosser sidder på en bænk og løser verdenssituationen ]

Måske en klog kommer forbi.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-08-03 14:41

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> nogle programmer som du kører under OS X men som også var i brug i OS 9?
>
> [To tosser sidder på en bænk og løser verdenssituationen ]

Kanon svar!
Jeg har også måttet erkende mine begrænsninger....
Computerverdenen er så stor at jeg som nybegynder i OSX, også primært
dyrker det. Derfor orker jeg ikke terminalen lige nu! Foran
terminaldyrkelse er der bl.a. regnskabsprogram, videoredigering,
overspiln. af vinyl til computer osv,osv!!
Iøvrigt lyder dit bud på problemet rigtig logisk. Vil du være sød at
gøre mig endnu en tjeneste? At skrive din "terminalrecept" ned igen,
men linie for linie,og meget præcist! Evt. med de svar terminalen
giver på kommandoerne. Jeg har prøvet at gå i terminal een gang før ,
men "kløjs" i mellemrummene!! Håber ikke at jeg har bedt om noget alt
for besværligt!!
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-08-03 17:32

> [...]
> terminaldyrkelse er der bl.a. regnskabsprogram, videoredigering,
> overspiln. af vinyl til computer osv,osv!!

Tjah Lone og Storm: Da jeg i 89 valgte netop mac, var det for at undgå
kommandolinie-ordrer (som i DOS-verdenen)

også jeg kigger en gang imellem ned i Terminalen (prøv f. eks. Lone at
skrive top), laver sikre småting - og holder mig ellers til det grafiske
interfjæs!

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Storm

Dato : 06-08-03 15:22

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> også jeg kigger en gang imellem ned i Terminalen (prøv f. eks. Lone at
> skrive top), laver sikre småting - og holder mig ellers til det grafiske

I må være vilde i varmen efter lidt hjernegymnastik.
I min pragtfulde link-samling er der denne. Studer den - så bliver du
hørt i nogle terminal-kommandoer på mandag Lone

<http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/navigation.html>

Jeg er virkelig ikke den rette at bede om hjælp her, hvor gerne jeg end
ville...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-08-03 18:41

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> I må være vilde i varmen efter lidt hjernegymnastik.
> I min pragtfulde link-samling er der denne. Studer den - så bliver du
> hørt i nogle terminal-kommandoer på mandag Lone
Er du da gal, gode kvinde!! Det kan jeg ikke nå.... Jeg har en million
løse ender, og er ved at bogføre, så desværre, kære Storm, kan jeg ikke
nu.

> <http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/navigation.html>
Dit værdifulde link vil blive gemt til senere brug! ;-D

> Jeg er virkelig ikke den rette at bede om hjælp her, hvor gerne jeg end
> ville...
Du undervurderer altså dig selv, du har hjulpet mig meget, både direkte
og inddirekte.

Kassekladden kalder, ha´det godt, allesammen )
--
Venlige hilsner
og grumme god hygge

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 21:26

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> CanMan can´t !! Igen de låste emner som er "låst op" ved -i.
> Prøver dit første forslag.

Åh, Lone, jeg kom lige i tanker om... hvis du skal smide noget ud, der
ikke vil smides ud, lige meget hvad, skal du give mappen _ovenover_ i
hierarkiet anden bruger, nemlig dig selv i stedet for system. Brug Xray
til det. Så får du lov.
http://macupdate.com/info.php/id/7559
Husk _endelig_ at sætte privilegierne tilbage til system igen!
Og et godt råd: Hvis du ikke er en erfaren bruger, er det en meget
dårlig ide at ligge og slette systemmapper eller 30.000 filer eller hvad
det nu er, i det hele taget slette noget systemet ikke vil have - der er
jo en mening med det.
Man kan selvfølgelig også bare sige, at det er trial and error på den
hårde måde.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Storm

Dato : 24-07-03 11:15

> [...]

> jo en mening med det.
> Man kan selvfølgelig også bare sige, at det er trial and error på den

Godt du skrev det David, jeg burde ha' skrevet noget lignende.

De (2) gange jeg har gjort det har det vist sig at jeg havde nogle
preference-filer eller fonte i brug fra skralderen.

Men så var det jo til at løse derfra. Jeg ville aldrig have fundet ud af
at fiske det op som jeg skulle bruge (måske var det også usynligt).
Og permanent at køre med en preferencefil fra skraldespanden er vist
heller ikke optimalt.
Så nogle gange skal skralderen tømmes på den hårde måde - både hjemme og
på Maccen
- Men det kunne godt være lidt mere brugervenligt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-07-03 11:42

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> på Maccen
> - Men det kunne godt være lidt mere brugervenligt.

Jamen, når man lige har vænnet sig til det (og #"¤%#"%&) så er det jo
brugervenligt! Man kan ikke lige smide hvadsomhelst ud, der tilhører
systemet eller en anden.
Der er dem der bruger Onyx eller Cocktail og bare knalder autopilot på
og sletter alle cacher etcetera - og så undrer de sig over, at de har
problemer?!!

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 21:27

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> CanMan can´t !! Igen de låste emner som er "låst op" ved -i.
> Prøver dit første forslag.

Og - nogen gange skal du lige åbne papirkurven og lukke den igen - så er
den tit tømt alligevel efter force empty trash!
--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-07-03 01:08

Lone Schmidt <mailloneabso@nospamnetscape.net> wrote:

> CanMan can´t !! Igen de låste emner som er "låst op" ved -i.
> Prøver dit første forslag.

Et forslag jeg har brugt et par gange ved tilsvarende problemer: start
op i OS 9, og tøm skaldespanden.
Det er da et forsøg værd.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Karl Antz

Dato : 23-07-03 21:17

> [...]

> men kunne ikke finde " vindows 98SE boot disk. jeg har selv brugt over
> en time på at finde det. Låste alle 4 emner op, men da der skulle

har du haft VirtualPC installeret?

Jeg bruger i sådanne genstridige tilfælde SuperGetInfo
<http://www.barebones.com/products/super/index.shtml>

Den giver en væsentligt bedre info om filer - incl. bedre mulighed for
at ændre tilladelser og ejerforhold, også igennem flere mappelag - og så
kan den tømme en genstridig papirkurv. Hos mig har den i al fald udført
jobbet hvergang!

Den er shareware og koster 20$ - men det er veludgivne penge.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th