temperatur
Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 21-07-03 13:43

I sommerheden har mit akvarie en vandtemperatur på 28.1 grader. Der er ikke
mange fisk i endnu, 2 prinsesser og et par sugemaller... men hvad kan man
gøre for at dæmpe temperaturen, eller i alle fald sørge for at det ikke
bliver varmere?

Kan jeg slukke lyset? Slukke et par pumper? (Jeg har ikke noget varmelegeme
i)

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 21-07-03 22:37

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at det ikke bliver varmere?
>
> Kan jeg slukke lyset? Slukke et par pumper? (Jeg har ikke noget

Lyset og pumperne vil tilføre varme, men hvis du kan hæve
armaturet/dækglasset og sørge for frisk luft, så skulle temperature i
akvariet falde med ca2-4 grader, afhængig af luftfugtighed og
lufthastigheden over vandoverfladen. evt brug en ventilator. Fordampning er
det letteste måde at sænke temperaturen, tænk bare på hvordan vi sveder i
varmen.

Har da også hørt om folk som putter isterninger i vandet, men ved ikke lige
hvor let det er at styre.

Varmt vand er ikke så godt som køligere vand til at holde på ilten, så jeg
vil ikke slukke for pumperne (hvis jeg husker korrekt)

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-07-03 08:08

Hejsa...

Sluk for gudt skyld ikke pumper....(Altså hvis det er
filterpumper).... Bakteriekulturen i filteret skal have gennemstrøm
for at leve....

Og ang. varme fra pumpe, så vil jeg våge den påstand at temperaturen
stiger hvis du slukker den. pga at bevægelse i vandet køler...

/Anders

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-07-03 11:10

> Og ang. varme fra pumpe, så vil jeg våge den påstand at temperaturen
> stiger hvis du slukker den. pga at bevægelse i vandet køler...
>
> /Anders

Først, du _vover_ (ikke våger, det har man vågekoner til) en påstand.
Desuden var det letsindigt.

Pumpen bruger energi, der før eller siden omsættes til varme. Størstedelen
afsættes i vandet, dvs varmer det op.

Omrøring i vandet køler ikke, tværtimod. Men det giver en mere jævn
temperaturfordeling..

mvh

Martin

Fra : Who Know

Dato : 22-07-03 12:21

hejsa

jeg har her i sommer varmen benyttet et ellers planlagt vandskifte i at
nedkøle vandet.

jeg tappede ca 50 - 70 % af vandet af, og har så bare gradvist fyldt vand i,
og har på denne måde holdt vandet "kundstigt" koldt.

Joakim Reck

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
message news:3f1d0d60$0$905$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : RuneR

Dato : 22-07-03 13:32

Martin Sorensen[2840] wrote:

> Først, du _vover_ (ikke våger, det har man vågekoner til) en påstand.
> Desuden var det letsindigt.

citat fra www.usenet.dk

Man må ikke glemme, at folk på Usenet er meget forskellige. Vi har
forskellig uddannelse, alder, erfaring og baggrund - og der skal helst være
plads til os alle. Uanset om vi er gode til at stave og udtrykke os på
skrift eller ej. Og uanset hvor længe vi har været på Usenet. Derfor er
overbærenhed og forståelse også vigtigte elementer i debatterne, hvis alle
skal høres, forstås og tages alvorligt. Undlad at kommentere sdavefegl.

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : tarzan

Dato : 22-07-03 14:28

> [...]
> skal høres, forstås og tages alvorligt. Undlad at kommentere sdavefegl.

Jeg er enig - jeg syndes sgu det er lidt groft! Folk kommer her, for at
snakke om sin hobby - ikke for at høre en eller anden abe brokke sig over
stavefejl.

Henrik Rask Petersen

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 22-07-03 18:30

Hej,

> [...]
> skal høres, forstås og tages alvorligt. Undlad at kommentere sdavefegl.

Tak, Rune. Det var tiltrængt

Mvh. Kim Gam-Jensen
http://www.gam-jensen.dk

Fra : jabbe

Dato : 26-07-03 19:42

> [...]
> skal høres, forstås og tages alvorligt. Undlad at kommentere sdavefegl.

Sådanne Rune... MEGET flot skrevet..
--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth drager(dem med 2 snore i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : RuneR

Dato : 26-07-03 21:21

jabbe wrote:

> Sådanne Rune... MEGET flot skrevet..

Nu ikke mig som har skrevet det, men der står mange gode og fornuftige ting
inde på www.usenet.dk hvor det er sakset fra. forsat god weekend.

Mvh Rune

Fra : jabbe

Dato : 27-07-03 08:43

> Nu ikke mig som har skrevet det, men der står mange gode og fornuftige
ting
> inde på www.usenet.dk hvor det er sakset fra. forsat god weekend.

Nå ok.. flot fundet så..:)
ILM Rune og til jer andre også..

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-07-03 14:37

att. Martin Sørensen

Okay... Så vil jeg "vove" den påstand, at den kommentar ikke har ret meget
med Jørgens spørgsmål at gøre....

Og igen.. Sluk aldrig en filterpumpe, hvis det er sådan en du har... Og
Igen... Jeg er stadig af den opfattelse, at strømmen i vandet er med til at
holde vandet afkølet (netop ved at det bliver blandet så der ikke er noget
sted der er varmere end andre)...

/Anders

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f1d0d60$0$905$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 22-07-03 14:50

"Anders T. Pedersen" <torstens@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> med til at holde vandet afkølet (netop ved at det bliver blandet så
> der ikke er noget sted der er varmere end andre)...

Den totale effekt af vandstrømning i vandet kender jeg ikke, den vil helt
sikkert variere meget afhængigt af akvareistørrelse,pumpestørrelse og
adgangen til frisk luft (dækglas/armatur).

Men en pumpe aflevere energi til vandet, og det kan kun ske på en måde.
vandet afgiver energi til luften, det sker ved fordampning, som afhænger at
temperaturen i overfladen, lufttemperature og relativ luftfugtighed.

Hvis vandet bliver pumpet ud over vandoverfladen vil dette øge
fordampningen, da det vil give en større overflade, samt skabe bevægelse i
luften.

Men det er ting som er umuligt at sætte tal på. Har dog lavet overslags
beregninger på varmetab i forbindelse med udendørs svømmeanlæg, og hvis
beregningsmetoden overføres til et akvarium vil man opleve ligevægt mellem
energitilførsel og energitab i akvariet, ved lavere vandtemperatur end
lufttemperatur.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 22-07-03 14:57

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bfjfe8$5db$1@sunsite.dk
> vandet afgiver energi til luften, det sker ved fordampning

Og selvfølgelig på grund af temperatur forskelle

Fra : jabbe

Dato : 26-07-03 19:53

> [...]
at
> temperaturen i overfladen, lufttemperature og relativ luftfugtighed

Glemmer vi ikke de andre 5 sider på akvariet???

Faktisk burde det være ret logisk at hvis temperaturen er højere i lokalet
end i akvariet eller ligmed(=) bliver der ikke afgivet varme fra
akvariet....

Der imod er det omvendt at der er varmere i akvariet end i lokalet(typisk om
vintern) afkøles akvariet....

Det med om man øger gennemstrømningen af luft over overfladen tror jeg ikke
meget på med mindre vandet har en højre temperatur end rummet, hvilket jeg
kun kan forestille mig om natten eller vintern....
Derfor hvis det er så gralt et problem så udnyt natten og den køligere luft
den har med sig...

Eller Storm P løsningen smid en lang slange i akvariet og til frysern og lad
akvarievandet cirkulere gennem frysern..:)

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-07-03 20:28

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Glemmer vi ikke de andre 5 sider på akvariet???

Det gjorde jeg da vist.

> Faktisk burde det være ret logisk at hvis temperaturen er højere i
> lokalet end i akvariet eller ligmed(=) bliver der ikke afgivet varme
> fra akvariet....

Det er det faktisk ikke, da det kræver en del energi at fordampe vand, og
den energi tages fra vandet, derved bliver vandtemperaturen faktisk lavere
end lufttemperaturen, forudsat der er luftbevægelse ved vandoverfladen, så
der kan komme luft med en relativ lav luftfugtighed i kontakt med
overfladen.

Eksempelvis kan der i et 25x12,5m udendørs svømmepøl fordampe ca 1m^3 pr.
dag (luft ca 25-28 og vandet 22 grader og selfv. lavere lufttemp om natten)

Fra : jabbe

Dato : 26-07-03 21:11

> [...]
> end lufttemperaturen, forudsat der er luftbevægelse ved vandoverfladen, så
> der kan komme luft med en relativ lav luftfugtighed i kontakt med

Det er jeg nu ikke helt enig i, ikke fordi jeg har nogen Ph.d. i
vandfordampning men jeg tror nu bare at når vand når en vis temperatur
(kender den ikke men tror det er alt over 0c) begynder det at fordampe, og
det værende ligegyldigt om den omgivende temperatur er lavere eller højere..

> Eksempelvis kan der i et 25x12,5m udendørs svømmepøl fordampe ca 1m^3 pr.
> dag (luft ca 25-28 og vandet 22 grader og selfv. lavere lufttemp om
natten)

Grunden til temperatur foreskellen her er et bart gæt men jorden omkring
svømmepølen er jo koldere end vandet og det er så noget af den vej varmen
går og derfor lavere temperatur...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-07-03 14:30

jabbe wrote:

> Det er jeg nu ikke helt enig i, ikke fordi jeg har nogen Ph.d. i

Nej, men du kan jo altid blive klogere

> [...]
> (kender den ikke men tror det er alt over 0c) begynder det at
> fordampe, og det værende ligegyldigt om den omgivende temperatur er

Vand fordamper skam også selv om temperaturen er under 0 grader C.
Fordampningen afhænger af flere størrelser, men væsentligst er
temperaturforskellen mellem vand og luft og den fugtighed luften i forvejen
har.
Og selve fordampningen kræver temmelig meget varme. Tænk på hvordan en let
brise kan få en våd krop til at fryse, selv på en varm sommerdag. Eller det
praktiske fif til nedkøling af øller på stranden: Pak øllen stramt ind i en
avis og gør denne våd. Sæt så flasken ude i solen, og efter ganske få
minutter er øllet kølet mærkbart ned - pga. den energi, der bruges til at
fordampe vand fra den våde avis.

vh
Jan
- exfysiklærer

Fra : jabbe

Dato : 27-07-03 20:04

> [...]
> avis og gør denne våd. Sæt så flasken ude i solen, og efter ganske få
> minutter er øllet kølet mærkbart ned - pga. den energi, der bruges til at

Ok ja den har jeg hørt om men har aldrig prøvet det...

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 23-07-03 08:27

> Okay... Så vil jeg "vove" den påstand, at den kommentar ikke har ret meget
> med Jørgens spørgsmål at gøre....

Nej - den var møntet på den påstand at en tændt pumpe køler vandet. Jeg
kommenterede iøvrigt også det oprindelige spm.

> Og igen.. Sluk aldrig en filterpumpe, hvis det er sådan en du har... Og

Helt enig! Jeg har heller ikke argumenteret for andet.

> [...]
at
> holde vandet afkølet (netop ved at det bliver blandet så der ikke er noget

Hvis der ikke er cirkulation vil vandet være noget varmere i toppen end i
bunden af akvariet. Når man tænder pumpen vil dette udjævnes. Det kan så
godt være at det _føles_ som om vadet køles, da man typisk stikker poten i
toppen af akvariet som måske bliver koldere mens bunden bliver varmere. Men
gennemsnitligt set vil temperaturen stige, da der vha pumpen tilføres
energi.

Noget helt tredie er, at det sikker er en god ide også for iltindholdets
skyld, da det er overfladetemperaturen der er afgørende for hvor meget ilt
der kan optages i vandet. Og uden cirkulation når ilten ikke så langt ned i
vandet (eller i hvert fald meget langsomt).

Så skulle den ged vist også være barberet...

mvh

Martin

Fra : thomas schreiber

Dato : 22-07-03 08:46

> [...]
> mvh Søren Nielsen
> http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
> Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den

Det gør jeg netop, og det hjælper meget lidt. Jeg bruger som regel en "alm."
isterningebakke til en fryser. Det hele ryger i det ene filterkammer i mit
lille 45L, og det sænker temp med måske 1-1½ grad i små 30 min, så er vi
oppe på 30 igen.

Prøvede først med bare 2-3 isterninger, men det hajlp ikke noget som helst.

/Thomas

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 22-07-03 09:18

Ja... Det bedste er nok at gøre så der kommer luft til....

Men 28.1 er ikke alarmerende... Det kan tanganyika-cichlider sagtens
klare.... Men det skal helst ikk være ret meget varmere...

/Anders

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 22-07-03 07:58

"Jørgen Engbjerg" <zeta@obel.auc.dk> wrote in message
> [...]
> bliver varmere?
>
> Kan jeg slukke lyset? Slukke et par pumper? (Jeg har ikke noget

Sidst jeg så var vores på 27, men det bekymrer mig ikke da fiskene ikke så
plagede ud. Hvordan opfører dine sig?

Jeg prøver at holde rumtemperaturen så behersket som muligt, men hvis du har
planter skal du ikke slukke for lyset - højst begrænse tiden en smule.

Forslaget om at lette på lågeter nok det bedste.

/Martin

Fra : Jesper Buch

Dato : 22-07-03 09:39

> [...]
> bliver varmere?
>
> Kan jeg slukke lyset? Slukke et par pumper? (Jeg har ikke noget

Er det ikke lige gyldigt . . . de fleste fisk kan sagtens tåle det i en
periode. Mit har da været 30 grader for et par år siden i en varme
periode.

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 22-07-03 22:40

Jeg har ladet de to øverste låger stå åben... hjalp en del, nu er det 26,8
grader...

Fiskene har hele tiden opført sig pænt, det er bare en synd hvis de skulle
omkomme af hedeslag.

Fra : jabbe

Dato : 26-07-03 20:02

> Fiskene har hele tiden opført sig pænt, det er bare en synd hvis de skulle
> omkomme af hedeslag.

Bare de ikke dør af tørst..:)

Kunne ikke lade være Undskyld