Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G3 eller Olympus 5050???
Fra : Frank Horsøe

Dato : 21-07-03 20:10

Hvad synes I ville være det bedste køb?
Jeg har ikke haft et digital kamera før, og de billeder jeg skal tage er jo
nok de typiske billeder af familien, fra ferien osv.
Jeg har selv været rundt i alle byens fotoforretninger ( mange gange), men
synes ikke jeg kommer nærmere end de to ovennævnte.
Kom med et godt argument og bliv "tungen på vægtskålen"

Hilsen Frank

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 21-07-03 20:22

"Frank Horsøe" <horso@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
men
> synes ikke jeg kommer nærmere end de to ovennævnte.
> Kom med et godt argument og bliv "tungen på vægtskålen"

Hej Frank.

Jeg stod med samme "problem" som dig og jeg valgte Olympus C-5050Z. Jeg
kan fortælle dig, hvorfor jeg valgte som jeg gjorde.

1. Selve konstruktionen. C-5050 er lavet metal hele vejen rundt og jeg
synes at det ligger bedre i hænderne end et G3. Jeg synes også at
knapperne er placeret mere logisk.

2. Man kan bruge almindelige AA batterier. Nogle mener at dette er en
fordel og andre at det er en ulempe. Man bør dog ikke lægge særlig vægt
i dette da batterierne til Gx serien er fantatisk gode og holder længe.
Men det er dog alligevel bekvemt at man kan gå ind i en hvilken som
helst butik og købe batterier i en nødsituation.

3. Billedkvaliteten. Farverne fra C-5050 er meget ægte. Jeg synes i
hvert fald at de er bedre end farverne på G3/G5 som nogen gange godt kan
virke lidt for mættede til min smag. Men dette er meget subjektivt og
man skal se billeder fra begge kameraer for at kunne danne sit eget
indtryk.

Kameraet har selvfølgelig også sine fejl. LCD skærmen kan ikke drejes
helt rundt som på G3 og det har kun 3x zoom. Det hænder også at der er
problemer med kromatiske aborationer, men det er i meget specielle
situationer og sker med de fleste digital kameraer. Det problem der var
med støj i billederne er så godt elimineret med de nyeste versioner af
firmwaren.

Håber at det hjælper dig.

Hilsen Carsten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-07-03 20:52

"Carsten Øhlenschlæger" <coe@conix.dk> wrote in message
*klip*

> [...]
> Men det er dog alligevel bekvemt at man kan gå ind i en hvilken som
> helst butik og købe batterier i en nødsituation.

Mnnjaaa - ka' man nu osse det ? Jeg er ikke specielt ude efter disse to
mærker eller modeller, men se f.eks. Steve's Digital og bladr alle hans
reviews igennem.
OK - nøjes du bare med nogle stikprøver Der er ret mange at se
igennem....
Men tendensen er klar: der er stort set ikke et eneste digicam - heller ikke
bland de aller nyeste - der er i stand til at "leve" mere en 5-10 minutter
og ganske få billeder på et sæt almindelige batterier. Og chancen for lige
at få tilbudt et sæt friskladede 2.500 MaH til en go' pris hos den lokale
7-11 er til at overse.

Min mening er at alm. batteriers store force er at det er langt billigere at
købe 2-3 sæt + en ordentlig lader end at købe det samme i form af mærke
og/eller model-specifikke bateripakker (det er jo ikke andet) + en original
lader. Den sidste er jo blot fordi næsten ingen andre end fabrikken laver en
lader, der passer til deres batterier.

Se blot på f.eks. videocams og bærbare pc'ere - på begge områder har der
været flere tiltag til at lave en standard for batterier, men det er aldrig
rigtigt slået igennem. Til bærbare ku' man da på et tidspunkt købe et
uoriginalt batteri, som kunne bruges i nogle få forskellige pc'ere.

Gad vide hvem der stak en kæp i hjulet for den gode ide ? Og når i har
gættet det skal vi vel bare være glade for at digicams ikke alle er ramt af
designede batterier.
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : max

Dato : 21-07-03 21:34

> [...]
> gættet det skal vi vel bare være glade for at digicams ikke alle er ramt af

Du står i Mahaballipuram (sydindien) Der er Divali fest og du kan ikke
få opladet din Canon G5, for de har kuttet strømmen.. Hva gør du--
græder snot.. Men så kigger du ned og opdager at det slet ikke er
en G5 du har købt, men en Oly 5050 - du sprinter hen til købmand
Gangagully og køber alle hans AA batterier og du tar et billede der
kommer på forsiden af Stern.. Gangagully bruger alle de penge han
tjente på batterier til at sende hans søn på universitetet i Bangalore,
hvor han består med højeste karakterer og efterfølgende får tilbudt
et job i Herning som forsker. Og en dag mange år senere har du fået
til opgave at fotografere årets Nobelpristager i fysik, han bor og arbejder
i Herning og hedder Gangagully, han genkender dig og inviterer dig
til Oslo til overrækkelsen, hvor du møder Eva, som er skøn og arving
til et stort gods i sydfrankrig, og du laver en feature om Gangagully,
der blir kåret som årets bedste.. Og du gifter dig med Eva..
Og når du er en gammel feteret fotograf og folk spørger dig hvad der
er hemmeligheden, smiler du og dine øjne funkler under dine buskede
øjenbryn og du svarer.......AAaahhhhhh....og så dør du.. -max-

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-07-03 08:51

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in

> Du står i Mahaballipuram (sydindien) Der er Divali fest og du kan ikke
> få opladet din Canon G5, for de har kuttet strømmen.. Hva gør du--
> græder snot.. Men så kigger du ned og opdager at det slet ikke er
[..]

ROFLMAO!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-03 10:25

Svaret er: Køb bilopladeren der sælges som ekstraudstyr. Med mindre bilerne
i Indien kører på 24v så er der ikke noget problem!

På én opladning kan der sagtens tages i omegnen af 500 billeder MED brug af
LCD skærmen.

Fra : max

Dato : 23-07-03 11:13

"Thomas Rybak"
> [...]
> i Indien kører på 24v så er der ikke noget problem!
>
> På én opladning kan der sagtens tages i omegnen af 500 billeder MED brug af

Ja ja ja.. ) Det kom jeg i tanke om da jeg havde skrevet, men satsede
på at varmen og touren havde sløvet folks sanser tilstrækkeligt til at de ikk
lagde mærke til det - Du er for skarp Thomas..-max-

Fra : Jack L.

Dato : 23-07-03 01:41

max wrote:
> [...]
> dig hvad der er hemmeligheden, smiler du og dine øjne funkler under
> dine buskede øjenbryn og du svarer.......AAaahhhhhh....og så dør du..

^_^

Hilsen Jack

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 17:59

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

>Du står i Mahaballipuram (sydindien) Der er Divali fest og du kan ikke
>få opladet din Canon G5

Hvad f...

Har saadan en ikke haandsving?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Ovi

Dato : 21-07-03 21:43

Frank Horsøe skrev:

> Hvad synes I ville være det bedste køb?

Det skal jeg ikke kunne sige, men Platan Foto har G3 til 5140,-. De
skulle modtage en sending på 75stk. inden for 1-2 uger.

--
Morten, som var der i dag...

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 22-07-03 08:28

"Frank Horsøe" <horso@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3f1c38b4$0$2667$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
| Hvad synes I ville være det bedste køb?

For mig blev det Olympus 5050Z og det har jeg aldrig fortrudt,
men G3´ern var stærkt inde i billedet. Afhængigheden af Canons
præfabrikerede batterier i modsætning til 5050´erns valgfrie
AA genopladelige standardbatterier var en af grundene til mit valg.

| Jeg har ikke haft et digital kamera før, og de billeder jeg skal tage er jo
| nok de typiske billeder af familien, fra ferien osv.

Begge kameraer er fremragende og kan utroligt meget.
Men drejer det sig "kun" om familie, feriebilleder mm. ville jeg nok
begynde med et enklere og billigere digitalkamera - evt af andet mærke.

Mvh
Bjarne

Fra : Benja

Dato : 22-07-03 15:47

> [...]
> synes ikke jeg kommer nærmere end de to ovennævnte.
> Kom med et godt argument og bliv "tungen på vægtskålen"

Jeg har også Olympus C-5050 og jeg er vildt glad for det. Hvis det bliver
det du vælger går du ikke galt i byen. Kanon godt kamera.

Mvh.
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-03 10:33

Hej

Jeg har lige købt G3'eren og er meget tilfreds. Det kan ikke betale sig at
købe G5 med mindre du skal printe ud større end A3.

Jeg forstår ikke alle dem som sværger til AA batterier! Hvor tit er det lige
at man står i Hulla-bulla land uden adgang til 110-230V ??

Så hellere have et kamera med batteri (hvor G3-eren ligger i toppen - se
www.dpreview.com's test) som holder til ca 500 billeder med LCD skærm, i
modsætning til at skulle rende rundt med en bunke AA batterier som måske
holder til 100 billeder pr. sæt.

Hvis man endelig skal på ture der hvor kragerne vender, kan man jo bare købe
et ekstra batteri på www.batterier.dk. Det koster 249,- Endelig kan man som
tidligere nævnt bare købe en biloplader, det giver endnu flere muligheder
ude i verden.

Jeg kender en del som har kameraer der bruger AA batterier, og de tuder
altid over hvor kort batterilevetiden er. Og mens de fedter rundt efter nye
batterier skyder jeg bare videre og videre med mit G3. Jeg behøver ikke
noget ekstra batteri, og jeg lader det ikke op efter hver gang jeg har brugt
det - det er unødvendigt...

Mvh Thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-07-03 18:56

On Wed, 23 Jul 2003 11:33:19 +0200, "Thomas Rybak"
<rybakATadslhome.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har lige købt G3'eren og er meget tilfreds. Det kan ikke betale sig at
>købe G5 med mindre du skal printe ud større end A3.

Tillykke.

> [...]
>www.dpreview.com's test) som holder til ca 500 billeder med LCD skærm, i
>modsætning til at skulle rende rundt med en bunke AA batterier som måske

Det er jo et valg !!

Det er herligt at du er tilfreds med dit valg.
Jeg selv valgte A70 bl.a. fordi jeg så havde et standard-batteri AA,
som ikke en enkelt leverandør sad på / prissatte efter godtbefindende.

Til info så tager jeg jævnligt 250-300 optagelser med blandet flash
brug pr. sæt 1300 mAh AA, men har altid ekstra sæt med (som jeg dog
endnu ikke har haft behov for). På alm . AA rækker de til ca. 80-100 -
som vel også er ok i en nødsituation )

Held og lykke med G3-eren.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hREMOVEjen@post4.tele.dk.

Fra : Olesen

Dato : 23-07-03 21:05

"Henning Jensen" <hREMOVEjen@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Til info så tager jeg jævnligt 250-300 optagelser med blandet flash
> brug pr. sæt 1300 mAh AA.

Iøvrigt er BP-511 batteriet til G3'eren vel også kun
på ca. 1100-1250 mAh og bør i sagens natur ikke ha
overvældende brugstid i forhold til apparater med
eks. 4 stk. 2200 mAh batterier, som iøvrigt kan købes
for den nette sum af 139,-...
BP-511 koster i omegnen af 400,- og
kan kun oplades ca. 300 gange iflg. Canons
specifikationer.

Står du i ugga-buggaland, så er det altid nemmere
at finde nogle standardbatterier af AA typen end
det lidt specielle BP-511.

Så disse 'special'batterier er aldrig en særlig
god idê.

Fra : .J.S...

Dato : 23-07-03 21:27

> [...]
> for den nette sum af 139,-...
> BP-511 koster i omegnen af 400,- og
> kan kun oplades ca. 300 gange iflg. Canons

Man skal også huske at se på hvor mange Volt batteriet er på, det er jo
trods alt effekten det handler om.

Noget andet er at mAh timer ikke siger alt, f.eks har alkaline batterier jo
på papiret ret god kapacitet, men de bryder sig bare ikke om den ret store
strøm som digi-kamera's trækker så derfor holder de ikke længe. Hvordan
Li-Ion batterier er i forhold til NIMH ved jeg ikke men der kunne også være
en forskel.

Jeg går helt klart ind for standards, men A batteriernes fysiske format er
usmart synes jeg og der burde udvikles nogle nye standarder.
A batterierne kan vendes forkert, og i det hele taget er det noget bøvl at
man skal fedte med typisk 4 stk. Polerne burde også være beskyttet, mange af
de nyere formater kan jo levere så voldsomme strømme at de kan eksplodere
eller sætte ild i ting hvis man kortslutter dem.
Jeg kunne forestille mig en standard i stil med Canon eller Sony's modeller
med indication af ladestand, og med noget beskyttelse af polerne, en plastic
låge som åbner når man sætter batteriet i, lidt som på et video bånd.

mvh/JS

Fra : Olesen

Dato : 24-07-03 07:41

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Man skal også huske at se på hvor mange Volt batteriet er på, det er jo
> trods alt effekten det handler om.

Jeg mente mAh var vigtigere end det antal volt
cameraet skal arbejde ved.

Et opladeligt 600 mAh batteri arbejder
væsentlig kortere tid end eet på 2200 mAh,
selvom de begge arbejder ved 1.2 volt.

Da nævnte G3 camera arbejder ved 7.4 volt kan
man næsten sige batteriet igen kommer til kort,
som hvis apparatet kun skulle arbejde ved 6 volt
ved samme mAh.

Dvs. 2200 mAh ved 6 volt holder længere,
end hvis cameraet brugte 2200 mAh og sku'
levere 7.4 volt ?

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-07-03 07:56

Olesen wrote:

> Dvs. 2200 mAh ved 6 volt holder længere,

13.2 Wh

> end hvis cameraet brugte 2200 mAh og sku'
> levere 7.4 volt ?

16.28 Wh

Det sidste vil derfor være et "kraftigere" batteri, og kunne indeholde
mere energi.

--
Don't waste space

Fra : .J.S...

Dato : 24-07-03 19:44

> [...]
> ved samme mAh.
>
> Dvs. 2200 mAh ved 6 volt holder længere,
> end hvis cameraet brugte 2200 mAh og sku'

Det er jo ikke sådan at det kræver en vis strøm f.eks at holde lys i et
display, det kræver en given effekt.
Hvis man så konstruerer apparatet så det kører med et batteri med høj
spænding så vil det trække en lavere strøm end hvis man anvendte en batteri
med lavere spænding.

Hvis et batteri f.eks er på 7.4V og 1100mAh så giver det 8140 mWh.
Regner du regner baglæns til et sæt NIMH så svarer det til 8140/4.8V = 1695
mAh.

Lige så vigtigt for levetiden er selvfølgeligt også hvor meget power
kamera'et bruger.
Se skemaet nede på siden her :
http://www.dpreview.com/reviews/canong3/page11.asp
Egentligt imponerende hvor længe den nye Sony DSC-V1 klarer sig på et
relativt lille batteri.

Se også artikel/test om opladelige :
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-03 08:03

Husk på at det hele jo afhænger af kameraet's strømforbrug. Jeg har hørt
mange folk brokke sig over at AA batterierne ikke holder længe, selv om de
er med stor kapacitet...

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-07-03 21:44

Thomas Rybak wrote:

> Husk på at det hele jo afhænger af kameraet's strømforbrug. Jeg har hørt
> mange folk brokke sig over at AA batterierne ikke holder længe, selv om de
> er med stor kapacitet...

jamen det er da fint hvad du har hørt. Jeg har oplevet adskillige gange
at tage 2 hele "film" a 220 billeder på et sæt 1800 Mah AA batterier
(med konstant tændt display når kameraet er tændt, og blitz på ca 1/3 af
billederne), så jeg ser absolut ikke problets størrelse!

Hvis man tror at man skal købe de billigste brug-og-smid-væk batterier i
Netto og tage billeder med dem, bliver man skuffet, men så er
sammenligningen med at være bevidst om at have et
kvalitet-genopladeligt-batteri vist også ret langt væk...

Jeg vil i øvrigt anbefale indlægget "Opld. batterilevetid - WOW !" 23/7
9:39 til gennemlæsning

mvh

Jesper Brunholm

Fra : thomas

Dato : 26-07-03 18:24

Der kan også være andre overvejelser...

BP-511 til G3-eren koster rigtig kr. 250,- løs lader til 12/220v også kr.
250,-

Jeg har et Canon MV-500 videokamera, hvortil jeg vil have et ekstra
batteri... gæt.. det er også BP-511

Mit gamle digicam brugte AA - jeg købte både opladelige - og har forsøgt
med engangs - det var fint nok indtil kameraet døede efter en længere
periode med dårlig kontakt til strømmen.... giver mig en teori om at der
måske kan være større fejlmulighed ved almindelige batterier...

/Thomas
- vil snart have købt det G3

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-03 10:39

www.dpreview.com som af mange betegnes som den bedste side for digital
fotografi og anmeldelser har konkluderet at selv de nyeste 5MP kameraer har
svært ved at løbe fra G3'eren rent billede kvalitetsmæssigt. Desuden kan der
være flere 4MP billeder på hukommelseskortet en 5MP billeder, hvilket ikke
er helt uvæsentligt.

Mit råd er: køb et G3 og du vil ikke blive skuffet!

Du vil elske den rotérbare LCD skærm, de mange funktioner og den lette
adgang til dem.

Du er velkommen til at maile eventuelle spørgsmål...

Mvh Thomas

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 18:09

"Frank Horsøe" <horso@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvad synes I ville være det bedste køb?

Jeg har taget en del billeder med baade G2, C-3030 og C-4030.

Jeg er ret vild begge Olympus-modeller, fordi de selv under
blandede lysforhold paa en eller anden maade faar fundet en
eksponeringsindstilling, der faar baade de lyse og moerke dele af
billedet med. De foeles ogsaa lidt mere som kram.

Til gengaeld er vippeskaermen paa G2 laekker, og man kan bruge CF
i stedet for SM. Men det har Olympus jo saadan cirka indhentet
med C-5050 (delvist vip og understoettelse af 3 forskellige
kortformater).

Jeg er ikke i tvivl om, hvad jeg selv skal koebe, hvis jeg faar
pengene bevilget af konen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.